חריש תשנה את פניה בעקבות תב"ע חדשה שתקדם בנייה לגובה

עד כה לא נבנו בחריש יותר מ-9-10 קומות ■ הסיבה: הביקוש לדירות מיוחדות בעיר, שבה אושר השנה מספר שיא של יותר מ-2,500 דירות חדשות

חריש / צילום: תמר מצפי
חריש / צילום: תמר מצפי

משרד הבינוי והשיכון והוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה בחריש מקדמים תב"ע חדשה הכוללת, לראשונה, בנייה מגדלים רבי קומות בעיר החדשה, כך נודע ל"גלובס".

מדובר בתוכנית לשכונת הטרפז בחריש (חריש/1/י) ביוזמת משרד הבינוי והשיכון שפורסמה להפקדה על ידי הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה בראשה עומד דוד מגן. התוכנית כוללת הקמת חמישה מגדלי מגורים בני 27 קומות כל אחד, שיכללו 624 יחידות דיור. הטרפז היא שכונה חדשה שתוקם בין מרכז העיר לשכונה הצפונית. נציין כי מדובר בתוכנית חריגה, בשל העובדה שעד כה הבינוי בחריש לא עבר 9 או 10 קומות.

התוכנית החדשה המקודמת כעת על ידי הוועדה המיוחדת צפויה לצאת לשיווק במחצית הראשונה של 2018 ועתידה לכלול גם דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן וגם דירות למכירה בשוק החופשי. מעניין יהיה לראות מה יהיה ביקוש היזמים והקבלנים למגרשים שעליהם ניתן לבנות מגדלי מגורים, וזאת בשל העלויות הכרוכות בכך והצורך בין היתר במרתפי חנייה. גם העובדה שהמגדלים יכללו שילוב בין מחיר למשתכן למכירה בשוק החופשי עשויה להשפיע על הביקוש, וייתכן שהדבר ידרוש חישוב מחדש של עלות הקרקע ומחיר המקסימום לדירה מוזלת עוד טרם השיווק.

על פי הוועדה המיוחדת בחריש, קידום התב"ע וההחלטה על בניית מגדלים רבי קומות בעיר נובעת מביקוש שנוצר גם לדירות מיוחדות בעיר ומכוונה למשוך אוכלוסיה חזקה ולהגיע לניצול מרבי של משאב הקרקע.

עוד נמסר מהוועדה המיוחדת בחריש כי בשנת 2017 אושרו בעיר החדשה 2,548 יחידות דיור (רובן בשכונת המגף בדרום העיר) - המספר הגבוה ביותר של יחידות דיור שאושר בשנה אחת. הפעם האחרונה שאושרו בעיר תוכניות למספר דומה של יחידות דיור הייתה בשנת 2015, אז אושרו לבנייה 2,308 יחידות דיור. בנוסף, הנפיקה הוועדה לאחרונה גם היתרי בנייה למתחם פאוור סנטר בשטח של כ-8,300 מ"ר וכן לבתי ספר, גני ילדים, מעונות יום, מרפאות ועוד.

במקביל, לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי חברת שפיר הנדסה זכתה במכרז "תכנן ובנה" בעיר - מכרז ענק לתכנון ובניית שכונה שלמה, כולל מבני ציבור ותשתיות. מדובר במכרז ראשון שפרסם משרד הבינוי והשיכון בשיטה זו והמכרז בו זכתה שפיר הנדסה קובע לוחות זמנים דחוקים לביצוע השכונה כולה - 40 חודשים בלבד.

נציין כי מדובר בשכונה הכוללת כ-1,200 דירות (ללא הקלת שבס שעשויה להגדיל את מספר הדירות) בעשרות בנייני מגורים לצד לא מעט מבני ציבור. בגלל לוחות הזמנים שנקבעו, בוועדה המיוחדת בחריש ציינו היום כי ידאגו להוצאת "כלל היתרי הבנייה לפרויקט תוך שישה חודשים", כך נמסר היום. גם בפרויקט זה יחידות הדיור צפויות לכלול דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן ודירות למכירה בשוק החופשי.