אסור לקזז את גליק

אם אנשי הליכוד כל-כך חרדים לבעל האבל, מדוע אינם דוחים את ההצבעה?

יהודה גליק/ צלם: דוברות הכנסת
יהודה גליק/ צלם: דוברות הכנסת

קצת מגוחך לשמוע חברי ליכוד מתלוננים על חוסר אנושיות, כפי שהם עושים עכשיו בפרשת הקיזוז בהצבעה ליהודה גליק, בעקבות האבל על מות אשתו. החבר'ה האלה עוסקים כבר חודשים בניסיונות לחוקק חוקים שכל מגמתם היא להציל את עורו הנגוע של ראש הממשלה. בתוך זה, האנושיים הללו חושבים על הציבור שחוקים אלה יחולו גם עליו?

הגיח הליכודניק

במיוחד התפלאתי על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. לזכותו ייאמר שבדרך כלל הוא עושה מאמצים כבירים כדי שלא יגיח ממנו הליכודניק, אבל בנושא זה הוא כשל. מדובר בהצבעה הערב (ב') על הצעת חוק המרכולים, בקריאה ושנייה ושלישית. נוצר מצב שכל קול יכול להכריע. גליק לא יוכל להשתתף בהצבעה בגלל מות אשתו. הוא ביקש מחברי האופוזיציה לקזז אותו. הם החליטו לסרב.

עסקן, לא יו"ר

וכה הגיב אדלשטיין: "זכותה של האופוזיציה לא לקזז את יהודה גליק. זכותי לומר שאני מכיר תרבות אחרת. קורא לאופוזיציה לחזור בהם מההחלטה חסרת הרגישות הזו, לטובת כולנו". זו לא תגובה של יו"ר הכנסת, אלא של עסקן ליכוד. ראשית, איפה בדיוק הכיר היו"ר תרבות אחרת, במרכז הליכוד שלו? אבל לגופו של עניין: לו חשב קצת, היה אדלשטיין מבין שאין פה עניין של תרבות, גם לא של ה"אנושיות" המזויפת מבית ספרו של יריב לוין.

זה חוק, לא משחק

מות אשתו של גליק הוא אירוע מצער ללא הבדל מפלגה ודעה. אבל אם אנשי הליכוד כל-כך חרדים לבעל האבל, מדוע אינם דוחים את ההצבעה? התשובה, כמובן, שהחקיקה למען דרעי חשובה להם יותר מאבלו של גליק. אבל מעבר לכך: פה מדובר בחוק, לא במשחק ילדים, חוק שישפיע על המוני אזרחים שלא יוכלו לעשות קניות בשבתות למרות שהם עצמם חילונים למהדרין. במלים אחרות חוק שנכפה על רוב העם.

שומרי הסף של החילוניות

חובתה של האופוזיציה לעשות כל שביכולתה כדי שחוקים כאלה לא יעברו. אם תמיר את חובתה זו בשביל קיזוז, ולא חשוב לאיזו מטרה - האופוזיציה תמעל באמון בוחריה המצפים ממנה להיות שומרת הסף במקרים כאלה. הם חייבים לסרב לקיזוז, במיוחד כאשר הקואליציה מסרבת לדחות את ההצבעה. להציג את זה אחרת פירושו ליצור מצב עובדתי לא אמיתי.

הייתי אומר לחברי הכנסת של הקואליציה כך: אם אתם רוצים לפעול באנושיות, קדימה. אף אחד לא מפריע לכם. קודם כל תבטלו את הצעות החוק הבלתי אנושיות שלכם. אחר כך נדבר. בטח לא כאשר רוב מעשיכם בכנסת מוכתמים בחוסר כבוד לזולת, שזו גם כן חוסר אנושיות.