רמ"י דורשת להרוס בריכה לא חוקית בבית של יו"ר קק"ל

עטר בנה בריכה שפלשה לשטח ציבורי ללא היתר ■ יו"ר קק"ל, שהתנהל מול רמ"י על תשלומי המס של קק"ל, טוען: "תמוה התזמון בו רמ"י נזכרו להביע התנגדותם"

תוך כדי העימותים והמחלוקות בין קק"ל לבין משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על שיעור המיסוי שתשלם קק"ל למדינה, החריף בימים האחרונים העימות סביב חריגות הבנייה בביתו של יו"ר קק"ל דני עטר בישוב הקהילתי גן נר. רמ"י הודיעה כי בכוונתה להתנגד לניסיון הסדרת החריגות של משפחת עטר, בעוד עטר מביע תמיהה על העיתוי. המשמעות עשויה להיות: הריסת הבנייה החריגה של יו"ר קק"ל וקנס כספי.

פרשת חריגות הבנייה של עטר החלה כשכיהן בתפקיד יו"ר המועצה האזורית גלבוע, בעקבות עימות בינו לבין מי שהייתה מבקרת הפנים רו"ח יעל אשל, שכתבה דוחות ביקורת נגדו. במהלך הסכסוך נחקר עטר ביחידה הארצית לחקירות הונאה בחשדות שונים על אופן ניהול המועצה, אולם בסופו של דבר הוחלט בפרקליטות שלא להגיש נגדו כתב אישום. עטר יוצג אז על ידי עו"ד רונאל פישר.

מכל מסכת החשדות נגד עטר נותר עניין חריגות הבנייה. דני עטר מתגורר למעשה בבית צמוד לביתו, שהוא הבית של בנו אדם, ואילו הבן גר בביתו של דני עטר. בשטח הציבורי הפתוח (שצ"פ) שבין שני הבתים נסללה ללא היתר דרך המובילה לביתו של עטר. בבית של בנו אדם, בו מתגורר למעשה יו"ר קק"ל, נבנתה בריכת שחיה שחלקה נבנה גם כן בניגוד לחוק תוך פלישה לשטח ציבורי פתוח. כמו כן נבנתה מסלעה גדולה, גם כן על חשבון שצ"פ.

"מסיגים גבול"

בנובמבר 2015 התמנה עטר ליו"ר קק"ל. המגעים בין רמ"י לבין משפחת עטר להחזרת המצב לקדמותו לא צלחו. בתביעה שהוגשה באוגוסט 2016 לבימ"ש השלום בנצרת נגד קבוצה של כ-20 משפחות מגן נר, ובהם דני עטר ובנו אדם, נאמר: "מבדיקה שערך מפקח מטעם רשות מקרקעי ישראל עולה כי הנתבעים מסיגים את גבולה של התובעת, פולשים למקרקעין שבבעלותה באמצעות הקמת בריכת שחייה, פריצת דרך, נטיעת עצי נוי, שתילת דשא, הקמת מסלעה וגידור, והכול ללא רשותה של התובעת ו/או היתר כשלהו מהתובעת ו/או מי מטעמה". התביעה עדיין מתנהלת.

בחודשים האחרונים מקדמת משפחת עטר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה הגלבוע, תוכנית שמטרתה לאפשר הכשרה בדיעבד של חריגות הבנייה. את הבקשה הפורמלית הגיש הבן אדם עטר, כאשר הבקשה נוגעת למעשה לחריגות הבנייה בשני המגרשים - שלו ושל הוריו. הוועדה המקומית אישרה את הבקשה ללא הריסה ובכפוף למספר תנאים תכנוניים.

הבקשה הוגשה בדרך של איחוד ו/או חלוקה ללא הסכמת רמ"י, והיא כוללת את המגרשים של ההורים והבן. "במגרש 59 בגן נר קיימת בריכה שגלשה לכיוון השצ"פ", נאמר בדברי ההסבר לבקשה, "התוכנית שלנו באה להסדיר חריגה זו על ידי שינוי יעוד משצ"פ למגורים".

אלא שברמ"י החליטו כעת לתזכר את התנגדותם לעניין. "רמ"י טיפלה בשנתיים האחרונות בכ-20 תביעות כנגד מסיגי גבול בגן נר, בעקבות תופעה נרחבת של השתלטות על אדמות מדינה", נמסר מרמ"י. "התוכנית הנזכרת 204-0525832 היא תוכנית איחוד וחלוקה, ללא הסכמת בעלים, המסדירה את כל הפלישות וחריגות הבניה בתחומה. רמ"י מתנגדת עקרונית להסדרת פלישות, בהתאם לעמדת היועמ"ש. ככל שהתוכנית אכן תופקד, תוגש התנגדות מטעם רמ"י. רמ"י תמשיך לפעול בנחישות לסילוק הפלישה".

דני עטר מסר: "תמוה התזמון בו רמ"י נזכרו למחזר כתבות ולהביע התנגדותם לתוכנית, המגיעה לאחר אישור בוועדה המקומית. להבא נמליץ להם להביע דעתם בשלבים הרלוונטיים של ההליך. בכל מקרה, הנושא נבדק והוסדר עפ"י דין".

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
 שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

נזכיר כי בימים האחרונים התנהל עימות אישי בין עטר למנכ"ל האוצר שי באב"ד על רקע כוונת האוצר להסדיר את מיסוי הקרן - ואתמול אישרה הכנסת את החוק המבטל את הפטור של קק"ל ממס במליאת הכנסת. בשיאו של העימות האשים בכיר באוצר את עטר כי שיקר לוועדת הכספים של הכנסת והוליך שולל את ראש הממשלה כשהצהיר שהקרן תסכים לשלם לאוצר שני מיליארד שקל. בכיר בקק"ל האשים בתגובה את באב"ד כי הוא "שקרן" ו"פירומן".