אחרי הסערה הגדולה: טיול ירוק ביעדים חדשים ברמת הגולן

הפארק הוולקני, שביל טיול חדש, חלק מפרויקט טיילת הגולן המתהווה, עין פיק ועוד ■ טיול לימים שאחרי הסערה הראשונה של החורף

מחצבה נטושה שהפכה לפארק וולקני / צילום: מועצה אזורית גולן
מחצבה נטושה שהפכה לפארק וולקני / צילום: מועצה אזורית גולן

ביקור ברמת הגולן הוא תמיד חוויה טובה, כי בכל עונה יש לה פנים אחרות. אבל עכשיו - אחרי שירד קצת גשם, כדאי עוד יותר, כי רק נותנים לה קצת מים - ומיד היא מתעטפת בצבעי חורף.

העפלנו לגובה של אלף מטר, לפארק אביטל, פארק וולקני שמזקק את סיפורו הגיאולוגי של הגולן לתמצית מעשית חווייתית. הפארק שוכן במחצבה סורית נטושה, והמועצה האזורית גולן בשיתוף הקרן לשיקום מחצבות שיקמו וטיפחו אותה ויצרו פנינת נוף מיוחדת.

בפארק מוצגות התופעות הגיאולוגיות המעניינות של הגולן והביקור בו דומה לדפדוף בספר גיאולוגיה מקומי. המבקר מגלה שכבות מן העבר ובהן: פצצות געשיות, אבני טוף וסקוריה, גוונים של תחמוצות שונות ועוד. מהחומר העודף במחצבה יצרו עשרה קונוסים שמדמים תלים געשיים ואחד מהם הוא דגם של הר געש. הפארק שמדבר בשפה וולקנית, מספר את הסיפור הגעשי והתופעות הנלוות כמו המגנטיזם, איך נוצרה הג'ובה הגדולה, מה קרה לבריכת רם ועוד

עין פיק / צילום: אורלי גנוסר
 עין פיק / צילום: אורלי גנוסר

הפארק פתוח מדי יום ללא תשלום ומציע בחגים ובחופשות פעילויות כמו אתגר בריחה, יצירה ועוד. בלילה הוא משתנה, וזו כבר אופרה אחרת. הגבעות מוארות בתאורת לד שיוצרת אווירה מכשפת ומעל הפארק יש נקודת תצפית עם חניה לרווחת המטיילים, שממנה אפשר ליהנות מהיופי. בחגים ובחופשות אפשר לצאת מהתצפית לסיור ערב בפארק בליווי עששיות ובחסות החשיכה לערוך גם תצפית בכוכבים ובירח באמצעות טלסקופים (טל' 050-4242227).

מעט דרומה משם, על כביש 98, החלה מהפכה קטנה ושקטה. בדרום הרמה יש כמה יישובים דתיים שביקשו לייצר ביניהם "רצף טריטוריאלי", שביל שבו יוכלו לפסוע בשבתות וליהנות - חברתית וסביבתית. החלום היה הבסיס לפרויקט טיילת הגולן - שביל טיול שעד כה הושלמו 40 קילומטרים ממנו מנטור ועד מבוא חמה, והוא חולף על מצוקי הגולן המזרחיים. התכנון המלא מדבר על שביל שאורכו כמאה קילומטרים, אבל עוד חזון למועד.

בינתיים, מדובר בדרך סלולה שמתאימה להולכי רגל ולרוכבי אופניים ומונגשת גם לנכים, כך שזהו שביל טיול לכל דבר והוא מקסים. הטיילת מוארת בלילה, ובקרוב יהיה גם שילוט ומידע על הסביבה ואפילו מפות. בינתיים יש לאורכה פינות ישיבה מוצלות, שבנויות על טהרת חומרי הגלם המקומיים והמון נקודות עניין, כולל תצפיות נהדרות.

הטיילת חולפת בין היתר סמוך לעין פיק, מקום מיוחד שקסם מהלך בו בין קירות אבני הבזלת המגוידים לבין הגגות שאבדו והעצים שצמחו מתוכם, ולא פחות מזה מתוך המעיין שלמרגלותיו. עין פיק היה כפר תלמודי לפני 2,000 שנה, ששרידים ממנו נמצאו במקום בדמות עמודים וכותרות, משקוף עם כתובת עברית וסמלים יהודיים כמו מנורה ושופר. בהמשך התיישבו בו גם נוצרים, אבל עד 1967 היה זה כפר סורי קטן שניטש וחרב, ואיבד מזוהרו.

כשהגענו למקום, ציפתה לי הפתעה. במקום המבנים שנטו לנפול ועמדו מוזנחים בשיממונם, ניצבו מבנים משופצים ומשוקמים להפליא. השבילים מורקו והונגשו, גדרות, מעקות ומדרגות הונחו והמקום היה מרהיב ביופיו, נקי ומטופח. מהמרפסת הגדולה שפונה מערבה, צפינו אל הוואדי והכינרת והנוף הנהדר. אחר כך ירדנו אל המעיין שלמרגלות הכפר. בקיץ אפשר לשכשך בבריכה זעירה וצוננת, אבל בחורף היופי שופע יותר, רק שימו לב שאחרי הגשמים, השבילים עלולים להיות חלקלקים.

טיילת הגולן / צילום: אורלי גנוסר
 טיילת הגולן / צילום: אורלי גנוסר

אם תגיעו עם חשק לטיול קצר, ישנו מסלול מעגלי שממשיך מהמעיין בוואדי, מטפס אל השלוחה הצפונית לקיבוץ אפיק וחוזר לעין פיק - כשעה וחצי. לחילופין, אפשר להביא אופניים ולצאת לרכיבה מהנה. בעתיד מתוכננת כאן תחנה להשכרת אופניים שתחסוך את הטרחה, אבל מי שבעניין של רכיבה ישמח לדעת שמחלקת הספורט של המועצה האזורית גולן פעילה בתחום ומפתחת תיירות ספורט.

לאחרונה הוכשרו כמה מסלולי רכיבה לטובת המדוושים, ובהם סובב נטור (25 קילומטרים בשבילים מישוריים), סובב יער אודם (23 קילומטרים בתוואי מישורי עם כמה קטעים טכניים) ועוד. בנוסף, מארגנים כאן שלל אירועי ספורט.

וקפיצה קטנה לסיום למושב גבעת יואב. אם תגיעו באמצע השבוע, היכנסו ל"קול שופר" - מפעל לייצור שופרות עם מרכז מבקרים ייחודי. שמעון קינן, אישיות תוססת ומשעשעת, מספר על ייצור השופרות בחן ובהומור וקיבלנו שיעור מאלף על סוגי קרניים, תהליך הייצור, כשרות ועוד (בתיאום: טל' 04-6763307). רותי ספונדר, שכנתו למושב, הייתה אשת חינוך שעשתה הסבה לגידול לימונים והפקת מוצרים על טהרתם. כך הקימה את "לימונטו" - עסק קטן עם בית קפה והמון מוצרים מלימון - לימונדה, לימונצ'לו ריבת לימונים, לימונים כבושים, ממרחים ועוד (בתיאום, טל' 052-2258418). אורלי גנוסר

סדנת ליקוט בשטח

"מהשטח - למטבח הביתי", סדנת ליקוט ובישול המשלבת צמחי בר במטבח הביתי, בהדרכת עופר ואיריס אבל. מתחילים בסיור בשטח, שבו יכירו המשתתפים צמחים עונתיים ויאספו מרכיבים לארוחה. בהמשך ילמדו לשלב את צמחי הבר בארוחה ויבשלו ארוחת צהריים בת כ-10 מנות. הארוחה מתאימה גם לטבעונים ולנמנעים מגלוטן. 6.1, 9:30, "סדנאות של פעם", מצפה הילה, גליל מערבי, טל' 077-9964488