הנקראות ביותר

"נגמול את ישראל לחלוטין משימוש בבנזין עד שנת 2030"

אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, בכנס תחבורה חשמלית בישראל: "המשרד מכין תוכנית לפרישת כמה אלפי עמדות טעינה במימון המדינה"

אודי אדירי / צילום: תמר מצפי
אודי אדירי / צילום: תמר מצפי

"מדיניות משרד האנרגיה והשר יובל שטייניץ היא לגמול את ישראל לחלוטין משימוש בבנזין עד שנת 2030. יחד עם רשות החשמל אנו פועלים להסדרת רגולציה לאספקת חשמל בעמדות טעינה על ידי זכיינים פרטיים ולא חברת החשמל" - כך אמר היום (ה') אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, בכנס תחבורה חשמלית של איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל שמתקיים היום באוניברסיטת תל-אביב. לדברי אדירי, "המשרד מכין תוכנית לפרישת כמה אלפי עמדות טעינה במימון המדינה".

היעדר תשתיות מהווה כיום חסם מרכזי לכניסת רכבים חשמליים בישראל - עמדות הטענה בחניונים ובמקומות עבודה. בנוסף, אספקת החשמל הנדרשת להטענת הרכבים מחייבת הערכות של תשתית ייצור והולכת החשמל.

לישראל יש יתרון יחסי מובהק במעבר לשימוש ברכבים חשמליים, היות שמחירי החשמל בה זולים יחסית למדינות אירופה, ומחירי הבנזין גבוהים בגלל הצורך ביבוא נפט.

איתן פרנס, מנכל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר כי "על ישראל לקבוע יעדים מנחים, כמותיים ומדידים לחדירת כלי רכב חשמליים. 14 מדינות בעולם כבר עשו כך, וטוב שישראל תהיה בין מובילות בתחום התחבורה החדשה. בשנת 2020 צריכים לנוע בכבישים 1000 אוטובוסים ושאטלים חשמליים עירוניים (כ-15% מהכלים העירוניים), 10,000 רכבים חשמליים פרטיים (כ5% מכלל הרכבים הפרטיים) ו20000 עמדות טעינה. מדובר ביעדים שאפתניים, אך אפשריים. על הממשלה לקדם את התחום כיעד לאומי ראשי ולהדביק את הפערים העצומים מול המדינות המפותחות". 

ב-5 השנים האחרונות ירד מחיר הסוללה לרכבים חשמליים ב-50%, בעוד שטווח הנסיעה הוכפל. לפי הערכות בענף, בתוך 5 שנים מחיר הרכישה של רכב חשמלי יהיה זהה למחיר רכב בנזין, וזאת עוד לפני הטבות המס לרכבים ירוקים.

עוד בנושא נדל"ן ותשתיות


לדברי חן הרצוג, כלכלן ראשי של פירמת הייעוץ BDO, "ישראל מפגרת במעבר לרכב חשמלי - והמשך הלאומי מפסיד מיליארדים". להערכתו, " אם המדינה תגבש מדיניות ממשלתית מעודדת ישראל יכולה להגיע לשיעורי חדירה של 35% ברכב החשמלי מתוך מכירות כלי רכב פרטיים כבר בשנת 2025, בדומה לשיעורי החדירה הקיימים בנורבגיה כיום".

"בעוד ישראל עדיין מתאוששת מהטראומה הלאומית של כישלון מיזם הרכב החשמלי בטר בלייס, שוק הרכב העולמי מתקדם בצעדים מהירים לקראת מהפכת הרכב החשמלי, מהפכה המונעת על ידי שילוב של מניעים כלכליים ורגולטוריים", אמר הרצוג. "נורבגיה, גרמניה והולנד כבר קבעו תקנות שאוסרות מכירת רכבי בנזין בשנים 2025 עד 2030. בהולנד ובפריז אף נקבע איסור על נסיעת כלי רכב מונעים בבנזין ובסולר בשנת 2030", הוסיף.

גם שוק יצרני הרכב מתאים את עצמו לשינויים הטכנולוגיים והרגולטוריים - וולוו תעבור כבר בשנת 2019 להשקת דגמים חשמליים בלבד, ופולקסווגן תשלים הסבת כל הדגמים שלה לחשמליים עד 2030. במקביל, היצרנים הסיניים מפתחים מובילות בתחום הרכב החשמלי, בזכות מדיניות ממשלתית תומכת.

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נדל"ן ותשתיות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
היי טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
הסיפורים הגדולים
גלובס TV
✓ הרישום בוצע בהצלחה!