משרד החקלאות יקציב כ-4.5 מיליון ש' להתמודדות עם הכלבת

הרשויות המקומיות באזור העמקים יזכו לסיוע כספי ממשרד החקלאות בהתמודדות עם מגיפת הכלבת ■ המשרד קורא לציבור לחסן את בעלי החיים שברשותו

תן החשוד כנגוע בכלבת / צילום: גיל ארבל
תן החשוד כנגוע בכלבת / צילום: גיל ארבל

משרד החקלאות הודיע הבוקר (א') כי יעביר כ-4.5 מיליון לרשויות המקומיות באזור העמקים להגברת הסיוע בהתמודדות עם מגיפת הכלבת. התקציב יועבר לרשויות המקומיות מתקציב שהתקבל ממשרד האוצר, וכל רשות תקבל כ-240,000 שקל לשלושה חודשים.

מטרת התקצוב היא לסייע בהעלאת אחוז בעלי החיים המחוסנים, וכתוצאה מכך להפחתת מספר מקרי הכלבת שמקורה ככל הנראה מנגיף אלים יותר כלפי תנים ושועלים. התקציב שיועבר ישמש את הרשויות לתגבור הצוותים המקצועיים באזור, ובפרט עבור שכירת וטרינרים, פקחים, רכב לצורכי העבודה והתקשרות עם לוכדי כלבים. תקציב זה יסייע גם בהעלאת אחוז בעלי החיים המחוסנים וכתוצאה מכך להפחתת מספר מקרי הכלבת.

בנוסף לכך, וכחלק מפעילותם, הצוותים יעברו ביישובים שבאזור, במטרה לחסן את הכלבים והחתולים שאינם מחוסנים כנגד מחלת הכלבת. בנוסף לחיסון, הצוותים יסמנו את בעלי החיים.

לדברי המשרד, צעדים אלה מצטרפים לשאר הפעולות שמבצע משרד החקלאות למזעור מחלת הכלבת, ובתוך כך תגבור הצוותים הווטרינריים באזור והעברת תרכיבי חיסונים ללא עלות לחיסון חתולי רחוב וחיות בית לרשויות המקומיות. החיסונים ניתנים בחינם לאזרחים, לצד מתן חיסוני "דחף", חיסונים חוזרים לכלבים שכבר מחוסנים להגברת אפקטיביות החיסון. בנוסף, נשלחה ניידת מהשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות המשמשת כמרפאה ניידת לטובת תגבור החיסונים לכלבים, חתולים ולבעלי חיים ביתיים באזור ההתפרצות.

במקביל נעשות פעולות לדילול אוכלוסיית התנים על-ידי רשות הטבע והגנים והכפלת כמות הפיתיונות (חיסונים) המפוזרים גם מחוץ לגבולות אזור התפרצות המחלה, שמקורה ככל הנראה מנגיף אלים יותר כלפי תנים ושועלים שהגיע למדינת ישראל ממדינות שכנות כגון ירדן.

במסגרת הפעולות שנעשות לצמצום התפשטות מחלת הכלבת הגדיר המשרד את האזור כ"אזור סיכון", דבר המאפשר להגביר את הטיפול באזור ההתפרצות מבלי לפגוע בצורה בלתי הפיכה במרקם החיים של התושבים.

במקביל תוגש הצעת החלטה לממשלה לתקצוב רחב יותר למאבק כנגד מחלת הכלבת, כולל הסברה והעלאת מודעות בקרב הציבור למניעת מגע בני אדם עם חיות בר וחשיבות חיסון בעלי חיים הביתיים. בנוסף, המשרד העביר מערכי שיעור בנושא אל משרד החינוך.

משרד החקלאות מדגיש כי גם בשגרה הטיפול במחלת הכלבת בישראל מחמיר יותר מהמדינות השכנות, ובישראל אף קיימת חובת חיסון שנתית נגד כלבת, וכל כלב מגיל שלושה חודשים חייב להיות מסומן ומחוסן ורשום במאגר הלאומי. משרד החקלאות מפעיל מעבדת כלבת מתקדמת שהוכרה בשנה האחרונה כמרכז ייחוס של ארגון בריאות בעלי חיים בינלאומי (OIE), המעניקה לאזרחי מדינת ישראל שירותי אבחון, עורכת בדיקות ללא כל עלות ופתוחה 24 שעות.

על-פי חוק, כל כלב חייב בחיסון ורישום. המשרד מדגיש את החשיבות בחיסון בעלי החיים וקורא לציבור לחסן את בעלי החיים שברשותם. החיסון מהווה מעין "תעודת ביטוח" למניעת המחלה ושומר על בעלי החיים והמשפחה מפניה. הדבר נכון הן לגבי חיות בית והן לגבי חיות משק.

המשרד מפרט את צעדי הזהירות הנדרשים מפני המחלה: ציבור המטיילים מתבקש להקפיד לאסוף את המזון ולזרוק שיירי מזון לפחים בלבד, כדי למנוע זמינותם לחיות בר, ולסגור פחי זבל במרחב הציבורי והפרטי. אין לגשת לבעל חיים בטבע. אם חיית בר ידידותית ולא מפחדת, יש להתרחק ממנה. אין לאמץ בעל חיים משוטט. אין לאסוף חיות בר, ואין להכניסן הביתה או לקרבן למקום יישוב. יש לבדוק כל חיית מחמד שבאה במגע עם חיית בר. במקרה של נשיכה או שריטה על-ידי חיית בר או חיה לא מוכרת, יש לשטוף מיד את המקום במים וסבון, לחטא ולפנות מיד לטיפול רפואי.