ארבע יבואניות רכב בעתירה מינהלית נגד משרד התחבורה

העתירה הוגשה בעקבות עשרות מקרים בהם נדרשו היבואנים לתקן כלי רכב עם אחריות מוגבלת לצפון אמריקה או לאזורים אחרים ■ בתגובה משרד התחבורה מאיים בבחינת חידוש רישיונות היבוא לישראל, בהתאם לסמכויות שמעניק חוק רישוי הרכב

רכב / צילום: שאטרסטוק
רכב / צילום: שאטרסטוק

ארבע יבואניות רכב הגישו ביום חמישי האחרון עתירה מינהלית נגד משרד התחבורה ונגד יבואניות רכב ביבוא עקיף/מקביל.

בעתירה של יוניון מוטורס, סמל"ת, קרסו מוטורס וחברת המזרח, נטען כי משרד התחבורה מנסה לחייב את היבואניות להכיר אוטומטית באחריות לכלי רכב שיובאו ביבוא אישי ומקביל, גם אם היצרן העניק על כלי רכב אלה אחריות אזורית מוגבלת בלבד, שאינה תקפה לכל העולם ובוודאי לא לישראל.

העתירה הוגשה בעקבות דרישה של משרד התחבורה להכיר בפרשנות המרחיבה של המשרד המתייחסת לפרק העוסק בנושא האחריות בחוק שירותי הרכב, שהתקבל לפני שנתיים, לפיה היבואנים בארץ יכירו בכל אחריות שנותן היצרן בעולם על כלי הרכב.

לעתירה קדמו מגעים ממושכים בין היבואניות למשרד התחבורה, לאור העובדה שבשנה שעברה נרשמו עשרות מקרים שבהם נדרשו היבואנים לבצע תיקונים בכלי רכב חדשים מיבוא אישי או מקביל על חשבונם. מדובר בעיקר בכלי רכב שנמכרו בארצות-הברית, ושהאחריות שניתנה עליהם תקפה לארצות-הברית בלבד.

לטענת היבואנים, חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב מחייב יבואנים לממש אחריות יצרן בהתאם לתנאי האחריות הנקבעים על-ידי יצרן הרכב. אחריות זו משמעה שהיצרן הוא זה שנושא בעלויות התיקונים לרכב המכוסים במסגרת האחריות.

העותרות טוענות, באמצעות משרדי עורכי הדין פישר בכר חן ושות' וצמח שניידר ושות', כי הן מקיימות את הוראות החוק, מממשות את האחריות המקצועית ומתקנות את כל הרכבים המכוסים באחריות יצרן, גם אם לא יובאו על-ידיהן. היבואניות גם מקיימות את הוראות החוק בכל הנוגע לטיפול ברכבים המיובאים ביבוא עקיף, לרבות בדגמים שהעותרות אינן מייבאות בעצמן, טיפול הכולל אספקת חלפים ותיקון תקלות בטיחות סדרתיות (Recall), על אף המורכבות המקצועית והתפעולית הכרוכה בכך.

עם זאת, לגבי סוגיית האחריות, עלויות התיקון לרכבים שבהתאם לתנאי האחריות שקבע היצרן כי אין להם אחריות תקפה בישראל, אינן מכוסות על-ידי היצרנים. בעתירה נטען כי "למרות שמשרד התחבורה מודע היטב לכך שהיצרנים אינם נושאים בעלויות התיקון, ולכך שהיבואנים העקיפים רוכשים את הרכבים בחו"ל בידיעה שאין להם אחריות תקפה בישראל - הוא כופה על היבואנים הישירים לתקן, על חשבונם, גם רכבים אלה".

העותרות טוענות כי חיובן לממן תיקונים שאינם מכוסים באחריות יצרן לכלי רכב שלא יובאו על-ידיהן אינה הוגנת ואף עומדת בסתירה לחוק. בנסיבות אלה, נטען, לא נותרה לעותרות ברירה אלא לפנות לבית המשפט.

ל"גלובס" נודע כי לפני הגשת העתירה הזהיר משרד התחבורה את היבואניות כי אם יעתרו, המשרד ימצה עמן את כל האמצעים העומדים לרשותו, כולל בחינת חידוש רישיונות היבוא לישראל, בהתאם לסמכויות שמעניק חוק רישוי הרכב למשרד התחבורה.