ותודה מיוחדת לרה"מ: למפכ"ל אלשיך יש עוד עבודה לפניו

דווקא בגלל המתקפות על המשטרה ועל המפכ"ל מצד בנימין נתניהו ומצד מקורביו - רוני אלשיך הפך פתאום ליקיר האומה ■ אנשי השנה של "גלובס"

רוני אלשייך / צילום: אמיר מאירי
רוני אלשייך / צילום: אמיר מאירי

שנת 2017 הייתה השנה שבה הפך רב-ניצב רוני אלשיך (54), לפחות מבחינת הדימוי הציבורי שלו, מהמפכ"ל של משטרת ישראל בחסות הממשלה, למפכ"ל של הציבור כולו. זה קרה, יחי האירוניה, דווקא בגלל המתקפות המרומזות יותר ופחות על המשטרה ועל אלשיך, מצד בנימין נתניהו, ראש הממשלה הנחקר בחשד לשוחד, ומקורביו. מתקפות שהציגו את אלשיך כלוחם בשחיתות, והכניסו אותו אל חיק הקונצנזוס.

שיא המתקפה על אלשיך היה כשבעיצומה של החקירה הפלילית נגד נתניהו, במעין איום מרומז, הציע יו"ר הקואליציה הנכנס, ח"כ דוד אמסלם, להגביל את שכרו של המפכ"ל. אלשיך עצמו לא התרגש יתר על המידה מהקורה סביבו, או לפחות לא ניכר היה עליו שהוא מתרגש.

אמנם חקירת ראש הממשלה מתנהלת באיטיות, אבל במקצועיות רבה ותוך שיתוף פעולה הדוק בין יחידת להב 443 במשטרה לבין צוות הפרקליטות בראשות עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה). גם התגובה של אלשיך להצעות חוק של פוליטיקאים מהימין, כאמסלם, שמאיימות לכרסם בכוחה של המשטרה, היו ענייניות וממוקדות.

רוני אלשייך / איור: גיל ג'יבלי
 רוני אלשייך / איור: גיל ג'יבלי

כך, למשל, בתגובה להצעת חוק ההמלצות, שנועדה למנוע מהמשטרה לפרסם המלצה בתום חקירה פלילית, מסר אלשיך בפשטות, כי: "אי אפשר לפרסם חקירה בלי לסכם אותה, אחרת הפרקליטות תצטרך לנהל את החקירה. חושבים שהפרקליטות תהיה מסוגלת לנהל את החקירות האלה במשאבים הדרושים? תחשבו כמה חוקרים ישנם לעומת כמה פרקליטים".

הוא ממעט להתייצב מול המצלמות ולהתראיין בתקשורת, אבל כשעשה זאת בחודש ספטמבר האחרון לחדשות ערוץ 10, הבהיר אלשיך שהיה לו ברור מהרגע הראשון שמפכ"ל צריך לקבל החלטות משמעותיות.

אלשיך מצליח לתפקד כראוי מול לחצי הפוליטיקאים וסביב חקירת נתניהו ונבחרי ציבור אחרים, ועם זאת, למשטרה יש אתגרים לא פחות חשובים שעליה להתמודד איתם, והיא לא תמיד עושה זאת בהצלחה רבה. מדובר בטיפול המשטרתי ביוצאי אתיופיה ובערבים, שהוא לעתים תוקפני מדי ולכאורה מפלה. המשטרה מתקשה להתמודד עם העבריינות המתמשכת, עם אלימות בתוך המשפחה, מתקשה לטפל במקומות כמו החברה הבדואית. היא כמעט אימפוטנטית בכל הקשור להתמודדות עם בעיית הפריצות והגניבות "הקטנות" מבתים ומדירות פרטיות.

אתגר נוסף שעמו מתמודדת המשטרה הוא האתגר הביטחוני. שיא ההתמודדות בשנה החולפת היה כשהממשלה החליטה להציב מגנומטרים בכניסה להר הבית. צעד שעורר סערה ואלימות באחד המקומות הרגישים ביותר בעולם. אלשיך ביצע את החלטות הדרג המדיני על אף שהסתייג מהצבת המגנומטרים. התוצאה הוכיחה שהוא צדק.

כך שעם או בלי קשר לחקירת ראש-הממשלה, יש לאלשיך ולאנשיו עוד עבודה רבה וחשובה.