מיכל הלפרין יצאה מצל המונופולים וחילקה קנסות עתק

הממונה על ההגבלים העסקיים הצליחה להתנער השנה מהתדמית שדבקה בה בתחילת הכהונה ■ אנשי השנה של "גלובס"

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

בשנה החולפת פגשו מרבית הקונצרנים הגדולים במשק בעו"ד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים. חלקם נחקרו, אחרים ספגו קנסות עתק, בפני אחרים הוצבו מגבלות או הועלו סימני שאלה בנוגע להסכמים שערכו או מהלכים עסקיים ומיזוגים שבוצעו, ועוד ועוד. בזק, קוקה-קולה, סופר פארם, יינות ביתן, חברת החשמל - כולם קיבלו ממנה "דרישת שלום" השנה; ולרובם היה דבר אחד משותף - הם היו מעדיפים שהממונה לא "תדרוש לשלומם".

יותר מהכול הייתה השנה האחרונה שנה בה ביססה הממונה על ההגבלים העסקיים את דימויה כלוחמת בלתי מתפשרת נגד כל מי שמאיים על התחרות במשק. זו הייתה שנה עמוסה ומאתגרת עבור הממונה, שהצליחה לעורר לא מעט ביקורת בעקבות הפעולות שעשתה או שהכריזה עליהן עד כה, ואשר נתפסות בשוק כדרמטיות. אבל נראה שהממונה לא נרתעת מביקורת. היא המשיכה וממשיכה לקדם בנחישות את האג'נדה המרכזית שלה - הגברת ההרתעה והחמרת הענישה לעונשי מאסר משמעותיים, בעיקר כנגד קרטלים ומונופולים שמנצלים את כוחם לרעה.

בין היתר היא פתחה השנה בבדיקה (שנחשפה ב"גלובס") נגד בזק עקב חשש לשימושה לרעה בכוחה המונופוליסטי ופגיעה בתחרות במתן גישה לחברות אחרות לתשתיות תקשורת. בנוסף, הכריזה הלפרין את אחת ההכרזות הדרמטיות שלה השנה - ההחלטה להטיל (בכפוף לשימוע) עיצומים כספיים של כ-63 מיליון שקל על אחד המונופולים הגדולים ביותר במשק - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, יצרנית קוקה-קולה. זאת, לאחר שקבעה כי החברה ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין בשוק המשקאות.

מיכל הלפרין / איור: גיל ג'יבלי
 מיכל הלפרין / איור: גיל ג'יבלי

הלפרין הודיעה גם על כוונתה להטיל עיצומים כספיים בסך של כ-25 מיליון שקל על רשת יינות ביתן ו-13 מיליון שקל על חברת החשמל; הובילה מהלך לביטול הסדרי הבלעדיות של רשת סופר פארם; פתחה בחקירה נגד נהגי המוניות בנתב"ג בנוגע למכרזים בשדה, שהוליד לאחרונה כתב אישום נגד יו"ר איגוד נהגי המוניות; הודיעה על הגשת כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד מה שמכונה 'קרטל המשלחות לפולין'; חתמה על הסדר פשרה (צו מוסכם) עם תנובה במסגרתו חויבה תנובה לשלם 25 מיליון שקל לאחר שהודתה כי התערבה במחירי הגבינות בשופרסל ובמגה. וזו רק רשימה חלקית של הדברים שעשתה הממונה השנה בתחום האכיפה.

היא גם נכנסה לעובי הקורה בשוק הבנקאות, פועלת להורדת עמלות הבנקים על אחזקת ניירות ערך; פועלת בשוק יועצי המשכנתאות; הייתה מעורבת בוועדת שטרום; ברפורמה בחברת החשמל; בניסיונות לפתוח ולפתח את שוק התחבורה בישראל; את שוק הכשרות ועוד.

עוד במסגרת הפעלתנות של הממונה השנה, מקדמת הלפרין בימים אלה את תזכיר "חוק התחרות" (יחד עם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן), שכולל כמה שינויים דרמטיים בשוק ההגבלים, שמצד אחד יקלו על ביצוע עסקאות, אך מנגד ישרתו את מטרת ההרתעה מפני פגיעה בתחרות על-ידי חברות במשק. בעוד חלק מתיקוני החקיקה נועדו בעיקרם להסיר חסמים בפני מיזוגים ולהקל עם העסקים הקטנים והבינוניים - מאפשרים תיקונים מתוכננים אחרים הטלת קנסות כבדים יותר על מפרי חוק במסגרת הליכים מינהליים. והלפרין מצהירה באופן ברור על כוונתה להחמיר ולהגדיל את הקנסות המוטלים.

וכך, השנה, ללא כל ספק, התנערה הלפרין סופית מהתדמית הלא מוצדקת, כפי שהתברר, שניסו להדביק לה גורמים שונים בראשית כהונתה, של מי שדואגת לאינטרסים של המונופולים, וביססה את מעמדה כשומרת הסף של התחרות במשק. מי שליוותה את המונופולים הגדולים במשק טרם מינויה כעורכת הדין שלהם, הוכיחה כי היא לא חייבת דבר לאף אחד ושלא כדאי לצפות ממנה ליחס מועדף.