כמה יהיה שווה הביטקוין בעתיד? תלוי את מי שואלים

המבחן אם להשקיע בביטקוין תלוי בשאלה אם הסחר בעולם ימשיך להתבסס על מטבעות רגילים, או שיעבור למטבעות וירטואליים ■ בינתיים התחזיות למחירו שונות ומגוונות ■ מאמר תשיעי בסדרה

ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס
ביטקוין / צילום: Benoit Tessier, רויטרס

את מאמרי התשיעי ל"גלובס" אפתח בגילוי נאות: אני עוסק במסחר במטבעות דיגיטליים זה זמן. אני מעורב בביטקוין לפני שמחירו הגיע ל-1,000 דולר וגם במטבעות הדיגיטליים של את'ריום (Ethereum) ודאש (Dash) עוד לפני שהיו שווים 10 דולר. אני מאמין גדול, או שוטה גדול (או כנראה שניהם, כי קשה להיות אחד ללא השני), ולא רק בעסקי המטבעות הדיגיטליים. אני מציין זאת מראש כדי לחסוך זמן למגיבים הממהרים לציין כי הכותב "מדבר מפוזיציה". אז האמת היא שהסדר במקרה הזה הוא הפוך: אני מאמין, ולכן קניתי ולכן אני כותב, ולא להפך.

אוסיף ואדגיש כי מאמר זה הוא בבחינת דיון תיאורטי, ואינו בשום דרך המלצה ביחס לכדאיות ההשקעה במטבעות דיגיטליים.

עכשיו כשהשולחן נקי, אפשר לגשת לדיון: מה יהיה מחיר הביטקוין בעתיד? לפני מעט יותר משנה, הערכתי כי אם הביטקוין יתפוס קודם כול מקום כאמצעי "שומר ערך" (Store of value), הרבה לפני שיהפוך למטבע המשמש למסחר, הרי שהגיוני לנתח מה שקרה לזהב - שומר הערך הקלאסי - ב-1971, לאחר שמחירו יצא מפיקוח של המדינות ועבר תהליך של גילוי מחירים (Price discovery) בשוק החופשי.

ב-1971 היה מחיר הזהב 35 דולר לאונקיה. לאחר שיצא מ"פיקוח", התחיל מחירו לעלות, עד שהגיע בשנת 1980 לשיא של כ-850 דולר לאונקיה. זאת הייתה קפיצה של פי 24 בשווי הזהב. אם נניח שהביטקוין עשוי להתנהג באופן דומה, מהי "שנת 1971" של הביטקוין, נקודת ההתחלה שלו?

ברור כי היום שבו נכרה הביטקוין הראשון (3 בינואר 2009) אינו רלוונטי. מעטים מאוד השתתפו אז בתהליך של "גילוי המחירים". בין ינואר 2014 לינואר 2017 לא חל שינוי של ממש במחיר הביטקוין: בינואר 2014 הוא עמד על כ-800 דולר, ובינואר 2017 חזר לאותו מחיר בערך. בתחילת 2017 גם התחיל העניין בביטקוין להיות בעל משמעות. לפיכך, אם ניקח את המספר השרירותי שבין 800 ל-1,000 דולר כנקודת התחלה, ונכפיל ב-24, נקבל תוצאה שתשחזר את מודל הזהב - כלומר מחיר שבין 20 אלף ל-24 אלף דולר לביטקוין.

דרך אחרת לנסות לנחש את שוויו העתידי של הביטקוין היא באמצעות שווי השוק הכולל של הזהב. נכון להיום, מסתכם שוויו הכולל של שוק הזהב העולמי בכ-7 טריליון דולר. אם שוק הביטקוין יתפוס 10% משוק זה, הרי ששוויו יהיה בין 35 אלף ל-45 אלף דולר, תלוי במספר הביטקוינים הקיימים בפועל. אם יתפוס 15% משוק הזהב, מחיר הביטקוין יהיה גבוה ב-50%, וכן הלאה.

הביטקוין יחזור לשווי אפסי?

בתחילת 2018, לאחר שמחיר הביטקוין טיפס מ"נקודת האפס" של 800 דולר לאזור של 14 אלף דולר, רבים שואלים אם מאוחר מדי לקנות ביטקוין. השאלה מבוססת על ההנחה שאם מחיר של נכס, למשל, עלה בשיעור גבוה, מימוש הרווחים קרוב, ובוודאי לא כדאית ההשקעה בנכס שתוחלת הרווח בו תהיה שלילית. שהרי, ככל שהמחיר יעלה, הביקוש יקטן, וההיצע, הן מצד מחזיקים המממשים רווחים והן מצד המציעים מוצרים אלטרנטיביים, יגדל.

אם הביטקוין היה מוגדר כנכס מניב (מניה, נדל"ן וכדומה), הרי שהוא היה צריך לייצג את הרווחיות הצפויה של החברה או את ההכנסות הצפויות מהנכס. מחירי מניות או נכסים מניבים יכולים להשתנות בגלל פעילות הארגון, בגלל הציפיות או בגלל תנאי השוק - כלומר זהו המחיר שהקונים מוכנים לשלם עבור אותה תשואה צפויה, למשל, בהשוואה לתשואות אחרות. אבל ברור שבשוק רציונלי, למחיר מניה או נכס מניב קיימת תקרה, שאותה קובע לעצמו כל שחקן בשוק. ואולם כל החוכמה הזאת, אם היא בכלל רלוונטית עדיין בשוק המתפוצץ מנזילות כתוצאה ממדיניות ריבית האפס של הבנקים המרכזיים, אינה רלוונטית כשמגיעים לביטקוין. מדובר בחיה חדשה לגמרי, ואין לנו תקדים של ממש ללמוד ממנו.

הביטקוין הוא המטבע הקריפטוגרפי הראשון, בעל שווי השוק הגדול מבין כל המטבעות הדיגיטליים, שנבחן ואותגר שוב ושוב בשנים האחרונות. עובדה זו מקנה לו לכאורה יתרון משמעותי, שכן אם יותר ויותר אנשים ועסקים יאמינו שמטבעות וירטואליים ישמשו יותר ויותר את המסחר הריאלי, המטבע בעל היתרון יהיה קרוב לוודאי המטבע הגדול והמוכר ביותר.

בהשוואה לסחורות, יצרנים חדשים שירצו לאיים על הפופולריות של הביטקוין ועל מחירו, יצטרכו לייצר מטבע חלופי, שיהיה בעל תכונות טובות בהרבה משל הביטקוין, ולשכנע את המשתמשים שהמטבע החליפי הוא זה שיזכה לשימוש נרחב של המשתמשים. סביר, אפוא, כי ככל שערכו של הביטקוין יעלה והשימוש בו יגדל, כך יהיה קשה יותר ליצרנים חדשים להציע מוצר תחליפי.

מכאן שהמבחן אם להשקיע בביטקוין, אינו תלוי במחירו בשוק או בכמה ישתנה מחירו בפרק זמן מסוים, אלא בשאלה אם הסחר בעולם ימשיך להתבסס על מטבעות רגילים, או שנראה מעבר גדל והולך למטבעות וירטואליים. זהו אירוע חסר תקדים המתרחש לנגד עינינו, ולפיכך לא ייפלא כי הדעות בעניין מתפלגות באופן קיצוני.

בעוד רבים סבורים כי ערך הביטקוין יסתיים בקרוב באפס, אחרים סבורים כי הוא יגיע למיליון דולר - פער גדול בהערכות, יש להודות. חלק מהצופים עלייה בערכו, בונים הערכה זו על סך הנכסים הפיננסיים בעולם, העומד כיום על כ-300 טריליון דולר. שווי השוק הנוכחי של הביטקוין הוא כ-250 מיליארד דולר - כלומר פחות מאלפית מסך הנכסים הפיננסיים. אם שוויו יעלה לכדי חמש אלפיות - כלומר ב-0.5% - מחירו יעלה לפחות פי חמישה, על פי אותן הערכות.

לכל מומחה מודל משלו

הנה אוסף של תחזיות למחיר הביטקוין, שאסף לפני כמה חודשים ערוץ טלוויזיה אמריקאי המתמחה בתחום הפיננסי: תום ליי מפאנדסטאר צופה מחיר של 11.5 אלף דולר עד אמצע 2018; רוני מואס מחברת המחקר סטנדפוינט צופה מחיר של 14 אלף דולר בשנה הקרובה; מייק נובוגרדז מחברת גלקסי - מחיר של 40 אלף דולר ב-2018; ג'ים קריימר מ-CNBC מחיר של מיליון דולר "יום אחד בעתיד". ואילו רועי סבג, בעל השליטה בחברת גולדמאני הקנדת ובחברת בלוקצ'יין כרייה (לשעבר "משאבי טבע") הישראלית, צופה כי בסופו של דבר שוויו של הביטקוין יהיה אפס. דעות לכל כיוון - תוצאה סבירה של ניסיון להעריך משהו שאנחנו חסרי כלים להעריכו.

פרופ' רוברט שילר, חתן פרס נובל לכלכלה ומחברם של ספרים על בועות פיננסיות ושוק ההון, אמר: "איני יודע היכן המחירים של המטבעות הדיגיטליים יעצרו, אבל בסופו של דבר, נגיע לרגע של 1929. הם לא יימחקו לאפס, אבל יעברו תיקון חריף". הערכה הגיונית וסבירה, אבל חסרת כל ערך מעשי למי ששוקל אם להשקיע.

פרופ' קנת רוגוף מאוניברסיטת הרווארד, שכתב ספר על משברים בנקאיים, הוסיף כי "ההיסטוריה של מטבעות מלמדת שמה שהשוק הפרטי מחדש וממציא, המדינה בסופו של דבר מנסה להשתלט עליו ולהכניסו למסגרת של רגולציה. אני חושב שעדיין יש סיכוי של ממש שהביטקוין יירד לאפס, אבל בכל יום שעובר והשוק הזה תופס יותר מומנטום ומתבצעות השקעות טכנולוגיות, הסיכוי לכך קטן".

אם תחפשו בגוגל "שווי הביטקוין בעתיד", תקבלו מאות תשובות, מאפס ועד מיליון דולר - לכל מומחה מודל משלו. וזאת, לפני שהובא בחשבון "הפיל" שנמצא בחדר: אם יעמוד הבנק המרכזי בהצהרותיו, מה יעשו העלאת הריבית והתזמון ברכישת אג"ח ממשלתיות לבועת האשראי, העומדת כיום בארה"ב לבדה על כ-68 טריליון דולר? והאם הסוף הידוע מראש של בועה זו, כמו קודמותיה, יביא לירידה, או אולי דווקא לעלייה במחיר הביטקוין?

אסתכן אפוא בניחוש משלי. ביוני 2017 ניחשתי שהביטקוין יגיע ל-10,000 דולר עד סוף 2017 ולכ-25 אלף דולר עד סוף 2018. אמנם יש בניחוש שלי סטייה ממה שקרה בפועל (הביטקוין סיים את 2017 בכ-14 אלף דולר), אבל עדיין סטייה בכיוון הנכון. כיום אני מנחש שנראה את הביטקוין גם ב-50 אלף דולר, וייתכן מאוד גם ב-100 אלף דולר. אבל - וזה אבל גדול - ייתכן מאוד גם שלא.

לביטקוין יש בעיות טכניות רבות, והרבה אויבים חזקים בוול סטריט ובקרב עושי דבריהם הפוליטיים של אנשי וול סטריט. גם טעם ההמון עשוי להשתנות במהירות. אסתכן, אם כך, ואומר: הביטקוין יגיע ל-100 אלף דולר או לאפס, או לכל מספר אחר ביניהם, אי שם בעתיד. ומה אתם חושבים?

■ הכותב הוא עורך דין, מנהל קרן השקעות במטבעות קריפטוגרפיים ומחבר הספר "A brief history of money"

----------

מאמר ראשון בסדרה - הבלוקצ'יין יעשה לבנקים את מה שחולל האינטרנט לדפוס?
מאמר שני בסדרה
- המהפכה שמטרידה את מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב
מאמר שלישי בסדרה
- חוכמת האת'ריום - הדור הבא של החוזים החכמים
מאמר רביעי בסדרה
- האם הביטקוין בדרך להחליף את הזהב?
מאמר חמישי בסדרה
- הקשר בין החוב של טבע, שר האוצר האמריקאי והביטקוין
■ מאמר שישי בסדרה - מה הוביל את הביטקוין ל-10,000 דולר בתוך פחות מ-9 שנים? 
מאמר שביעי בסדרה - בועת האשראי - התקווה של המטבעות הדיגיטליים
מאמר שמיני בסדרה
- הטכנולוגיה שעומדת מאחורי הביטקוין רק בתחילת דרכה