חוק המרכולים עבר הבוקר בקריאה שנייה ושלישית

החוק עבר הבוקר ברוב זעום: 58 תמכו, ו-57 התנגדו ■ ההצבעה התעכבה בכשעתיים לאחר שהשר גלנט וחבר הכנסת בן דהן לא התנגדו, בטעות, לאחת ההסתייגויות ■ יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס: "חוק מיותר ומעוקר מתוכן"

הצבעה בוועדת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
הצבעה בוועדת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

בכנסת החל אמש (ב') הדיון על חוק המרכולים, לקראת הצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית, שצפוי לאפשר לשר הפנים, אריה דרעי, למנוע פתיחת מרכולים בשבת על-ידי ביטול חוקי עזר עירוניים עתידיים.

לפי הפשרה שאליה הגיעו אתמול ראשי סיעות הקואליציה, חנויות הנוחות בתחנת דלק יוחרגו מהחוק, ואולם העיר אילת לא תוחרג, והמגבלות יתקיימו בשטחה. הסתייגות אחרת שהתקבלה הלילה עסקה בהחרגת חנויות "לממכר כלי מטבח" מהחוק, וזו הועברה לדיון בוועדת הפנים - דבר שהביא להפסקת הליך ההצבעה על החוק.

החוק אושר הבוקר (ג'), כאשר 4 חברי כנסת של סיעת ישראל ביתנו הצביעו נגדו. בנוסף נעדרו מן ההצבעה: השרה סופה לנדבר (ישראל ביתנו) וחברי הכנסת שרן השכל (ליכוד), טלי פלוסקוב (כולנו), מוטי יוגב (הבית היהודי) ויוסי יונה (המחנה הציוני). ח"כ אורלי לוי-אבקסיס התנגדה לחוק.

בעקבות היעדרותו של ח"כ מוטי יוגב מההצבעה, בשל מות אמו, בקואליציה נאבקו במטרה להבטיח רוב בהצעה. בישיבת הסיעה של הליכוד אמר נתניהו כי מפלגתו ממתינה לתשובת האופוזיציה בנוגע לקיזוז אפשרי. מרכז האופוזיציה, ח"כ יואל חסון, הבהיר בתגובה כי האופוזיציה לא תיענה לבקשה: "התשובה ברורה, כבוד ראש הממשלה - אין קיזוזים".

מוקדם יותר פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הסיעה כי חוק המרכולים נכפה עליו, כמו גם חוק עונש מוות למחבלים. "אלה חוקים שנכפו עלינו, בין אם אהבנו או לא, על-ידי הסכמים קואליציוניים וההסכמים האלה באים עכשיו לידי פירעון", הצהיר. "אני לא מתרגש מזה - יש תופעה כזו. אתה חותם על הסכם קואליציוני, ואז אתה נדרש לממש אותו".

נתניהו הוסיף כי החוק שיזם השר דרעי "לא יציל הרבה, ואחרי שהחוק יעבור, יסתכלו ויראו שאין שום שינוי. זה הרבה רחש ומהומה".

הדיון נמשך שעות ארוכות, שכן באחת ההסתייגויות טעו השר יואב גלנט וסגן השר אלי בן דהן ואישרו יחד עם האופוזיציה הסתייגות המחריגה חנויות לממכר כלי בישול. הדבר גרם לכך שהחוק הוחזר לוועדת הפנים לרוויזיה ותיקון, ורק לאחר מכן הוחזר למליאה לסיום ההצבעות.

7:40 - מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק המרכולים ברוב זעום של 58 תומכים אל מול 57 מתנגדים. חנויות הנוחות בתחנות הדלק הוחרגו מן החוק. 

5:50 - ועדת הפנים של הכנסת סיימה לפנות בוקר את הדיון בהסתייגויות לחוק שהגישו הסיעות יש עתיד, המחנה הציוני והרשימה המשותפת. כל ההסתייגויות נדחו והוועדה אישרה את הסעיף המקורי, בתוספת ההסתייגות בעניין חנויות נוחות. הצעת החוק תוחזר למליאה בצירוף ההסתייגויות החדשות. המליאה תחדש את דיוניה לקראת השעה שבע בבוקר.

5:10 - במהלך הדיונים על ההסתייגות שהתקבלה ח"כ אורן חזן (הליכוד) קרא לח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) "פה חבית". בירן אמרה לו בתגובה שהוא "סרסור", וחזן איים שאם היא לא תתנצל, הוא "הולך הביתה ולא מצביע על חוק המרכולים". יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם, הוציא את בירן מהדיון, ורק אחרי שספג ביקורת מחברי כנסת בדיון וחזן המשיך להפריע, הוא הוצא החוצה.

4:26 - מהומה פרצה בוועדת הפנים, כשח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) תקף את חברי האופוזיציה על כוונתם להגיש מאות הסתייגויות נוספות לחוק, בנוסף לזו שהתקבלה. "יש הבנות. תכבדו אותן", אמר. "מה זה צריך להיות? גם אתם רוצים ללכת הביתה". חברי הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) ואורן חזן (הליכוד) הוצאו מהדיון.

3:55 - כמה חברי כנסת מסיעת יהדות התורה אמרו לראש הממשלה בנימין נתניהו שהגיע למליאה כי יש לכנס את ועדת הפנים על-מנת לדון בהסתייגות שהתקבלה, וכי "על זה תקום או תיפול הממשלה". חברי הכנסת הוסיפו כי הוספת ההגדרה "מוצרים למטבח" יכולה לכלול "הכול".

3:15 - הסתייגות 122 לחוק שהציע ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) התקבלה לאחר שלא נקלטו במערכות הכנסת הצבעות של השר יואב גלנט וסגן השר אלי בן דהן. על-פי נוסח ההסתייגות, בחוק לא יכללו "בתי ממכר למוצרים למטבח", ואלה יישארו פתוחים בשבת. בתום ההצבעה על כלל ההסתייגויות לחוק צפויה ועדת הפנים להתכנס כדי לדון בהסתייגות שהתקבלה. השר יריב לוין ניסה לשכנע את נציגי המפלגות החרדיות שלא מדובר בדבר נורא, אך הם התעקשו כי יש לתקן זאת בוועדה.

2:35 - הסיעות החרדיות ש"ס ויהדות התורה הצביעו בעד החרגת חנויות נוחות בתחנות הדלק מחוק המרכולים. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) "עשה תרגיל" לחבריו ונמנע. סגן השר איציק כהן מש"ס צעק עליו בתגובה: "אני גוי של שבת שלך? אתה חצוף". חברו לסיעה ח"כ יעקב מרגי איים כי הוא "קם והולך עכשיו" ואמר לגפני: "תתבייש". ההסתייגות התקבלה והחנויות יוחרגו אם תאושר הצעת החוק. חברי סיעת יש עתיד תמכו אף הם בהסתייגות בניגוד למרבית חברי האופוזיציה שהסבירו את התנגודתם ברצון "לא לתת חבל הצלה לקואליציה".

2:13 - החלה ההצבעה על ההסתייגויות לחוק. 

2:02 - יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם סיכם את הדיון ובתחילת דבריו תקף את האופוזיציה. "בבוקר ישבנו בלשכת יו"ר הכנסת ואני סברתי שהיות וח"כ יונה יושב שבעה על אחיו וח"כ יוגב יושב שבעה על אמו שהם יתקזזו אחד עם השני. ח"כ יואל חסון אמר שהוא יחזור אליי אבל הוא לא חזר. יש דברים שהם מעבר לפוליטיקה ובשבוע האחרון נחצו פה קווים אדומים. קודם כל אנחנו בני אדם". בדבריו ביקש להדגיש כי החוק "לא בא לשנות שום סטטוס קוו" והוסיף כי "הכל יישאר כמו שהיה".

1:35 - מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "חברי הקואליציה מוקפצים ממיטתם, טרוטי עיניים ומופתעים, כאילו שלא ידעו שבסוף גם תהיה הצבעה על חוק המרכולים.אז הנה תהיה הצבעה ועדיין הם יכולים להחליט אחרת ולמנוע העברתו של החוק הרע הזה".

1:25 - ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) הודיעה כי תמו הדוברים מטעם האופוזיציה וכי ניתן לעבור להצבעה על החוק. שרת המשפטים איילת שקד עלתה להשיב מטעם הממשלה והחלה בהקראת מגילת העצמאות עד להגעת כלל חברי הקואליציה למליאה.

1:15 - ח"כ אורלי לוי-אבקסיס התעמתה מעל דוכן הכנסת עם ח"כ חסון לאחר שביקרה בדבריה את כלל סיעות הבית על המתרחש סביב ההצבעות על החוק והאשימה את האופוזיציה בדורסנות ובאכזריות. "איבדתם צלם אנוש. אין לי ולא יהיה לי דיל עם אנשים חסרי בסיס", אמרה. לדבריה, "חברי כנסת מאבדים את היקרים להם ביותר, אבל זה לא מעניין את הפוליטיקאים". היא הוסיפה בדבריה כי בדיון לפני הקריאה הראשונה על החוק "ניסיתי לנהל דיון ענייני" בנושא זכויות העובדים המועסקים בשבת וחזרה על כך שלא תתמוך בחוק בקריאה שנייה ושלישית. במהלך דבריה התעמתה עם כמה חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה בגין דבריה. 

1:06 - ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני) עלה לדוכן כשלראשו כיפה ואמר כי "ברגע שהנחתי את הכיפה כבר הרגשתי שהממשלה דואגת לי לרווחתי. הכול בסדר טודו בום". סעד פנה ליושבים במליאה וביקש לתהות על כך שהם "מנסים לכפות על הציבור כולו" את השבת. "אנחנו יודעים שחלקכם אוכלים במסעדות לא כשרות, אבל זה בסדר. אז אל תכפו על האחר גזרות שאתם בעצמכם לא עומדים בהן", הוסיף. "אתם לא תחליטו בשבילנו איך לעשות את השבת".

00:20 - ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) אמר בדיון במליאה כי "השבת היא התרומה היהודית הסוציאלית הגדולה לעולם, פנים רבות לה - אחת מהן זה ללכת לבית הכנסת ולהתפלל, לנוח ולשוחח, אבל יש גם מנוחות אחרות, ומספר המנוחות כמעט כמספר בני האדם". לדבריו, מטרת החוק המוצהרת היא "מתן לגיטימציה לחילול השבת". הוא הוסיף כי הכנסת נדרשת "לחוקק חוקים שרוב הציבור מתנגד אליהם", בשל מפלגות המייצגות מיעוטים שונים ומחייבות את כל הקואליציה, מצב שגרם לדבריו לכך ש"הדמוקרטיה הישראלית הפכה לשלטון המיעוט".

23:52 - ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הודיעה כי תתנגד לחוק. בעמוד הפייסבוק שלה כתבה: "הציניות הנושבת מהצעת חוק המרכולים חשפה במערומיה חלקים בקואליציה והאופוזיציה כאחד. כחברת כנסת עצמאית המשלמת מחירים על תפיסת עולמי מצד הקואליציה והאופוזיציה, בכל החלטה והצבעה שלי אני מסרבת להיות שבויה של לחצים וחשבונות של תן וקח". עוד הוסיפה כי "אם באמת רוצים לדון על מעמד השבת והאנשים השקופים שזקוקים ליום המנוחה, אני אהיה שם כתמיד".

23:12 - בעלי מרכולים בירושלים, הרצליה ונתניה פנו ליועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, נגד ההסתייגות שמחריגה את חנויות הנוחות בתחנות הדלק. לדבריהם, "עיקר פעילותן של חנויות הנוחות בתחנות הדלק הוא לעניין מכירת מוצרי מזון. חנויות אלה מהוות מרכולים לכל דבר ועניין ומשמשות את הציבור בקניית מצרכי מזון, חלב, שתייה ומוצרים סגורים. בעסקים שלנו אנו מוכרים מוצרים בדומה לנמכר בחנויות הנוחות. על כן, נבקשך להביע התנגדות להסתייגות שמפלה בין עסק קטן שאינו מצוי במתחם תחנת דלק לבין עסק קטן שמצוי במתחם זה".

22:00 - חברי כנסת באופוזיציה מנצלים את הדיון במליאה כדי לדבר על נושאים נוספים, כמו ח"כ חיים ילין מ'יש עתיד' שהודה כי הוא "נגד שיחייבו לימודי ליבה במוסדות חינוך בחקיקה". הוא הוסיף: "יש לי ויכוח עם הסיעה שלי על כך". מפלגתו של ילין מבקשת במצע שלה לחייב לימודי ליבה בכל מוסדות החינוך בישראל.

21:21 - ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס במליאה ללחצים שהפעילו עליו בקואליציה כדי שמפלגתו לא תתנגד לחוק זאת במטרה להשיג רוב. "שאף אחד לא יחשוב. כולנו נצביע נגד החוק. אנחנו מרגישים שיש מצוקה בקואליציה ורוצים להמשיך לפעול להפיל את הממשלה הזו. הם עוסקים רק בחוקים שלא קשורים בענייני יום יום של החברה. מי כן מקדם חוקים כאלה? הרשימה המשותפת".

21:01 - בישראל ביתנו שמתנגדים לחוק מאשימים את ח"כ טלי פלוסקוב מכולנו על כך שהסכימה להיעדר מההצבעה שתתקיים הלילה כדי לאפשר רוב לקואליציה: "שוב התהפכה", אמרו. "בקריאה הראשונה היא אמרה שתתנגד ובסוף הצביעה בעד. עכשיו אמרה שתתנגד ובסוף החליטה להיעדר מההצבעה. כך הושג רוב. חוק המרכולים על מצפונך". פלוסקוב טרם הגיבה להאשמות נגדה.

20:44 - ציפי לבני, יו"ר התנועה החברה במחנה הציוני, בנאום במליאה: "בואו נצא מתוך הביצה של כיפופי הידיים, ונעבור לשיח על תפיסה ממלכתית-יהודית של השבת. נדרשת ממשלה שתרצה ליצוק תוכן ומשמעות לשבת ולא בגלל שמפלגה חרדית מכופפת ידיים לראש ממשלה שמודה בזה. בשביל זה צריך לדבר, לא לכופף ידיים וצריכים עוד מילה אחת - פשרה. פשרה ששומרת על השבת כיום מנוחה מיוחד שתכלול מענה בין היתר לתחבורה ציבורית ומרכולים ותאפשר לכולנו לחיות איתה. זה לא מדע בידיוני, השיח הזה כבר התקיים".

19:54 - יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם צייץ בטוויטר על הדיון במליאת הכנסת: "בעוד כמה שעות גם החוק הזה יהיה מאחורינו ומי שמודאג שיירגע. הקואליציה חזקה מתמיד ומוכנה לכל האתגרים".

19:23 - ‏ש"ס ויהדות התורה יצביעו במליאה בעד ההסתייגות של החרגת חנויות נוחות בתחנות הדלק מחוק המרכולים. עד כה החרדים תכננו להתנגד במליאה, אך בשל בעיית רוב בהסתייגות זו, החליטו להצביע בעד.

18:41 - יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג: "הקואליציה הזו עסוקה רק בשימור עצמי. היינו צריכים לשבת פה ולעסוק בקצבאות הנכים, אבל אתם לקחתם את השבת שכל אחד ואחת חי בה כרצונו והפכתם אותה לסלע המחלוקת. חבר'ה השתגעתם לחלוטין? רק כי מישהו מנסה להציל את הקריירה הפוליטית שלו. יהיו הרבה יותר חילולי שבת בגלל החוק הזה".


18:33 - ח"כ מרב בן ארי מכולנו תקפה את ח"כ יוליה מילנובסקי מישראל ביתנו שעלתה לדבר נגד הצעת החוק: מאיזו מפלגה את? מהאופוזיציה? למה את עושה קמפיין על הראש של כולנו?". מילנובסקי השיבה לה: "את חושבת שתל אביב תהיה מחוץ לחוק, היא תהיה בפנים".

18:30 - החל הדיון במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית בחוק המרכולים.

17:56 - בית הדין העליון של הליכוד דחה את העתירה נגד ח"כ שרן השכל וקרא לה לשקול את עמדתה בנושא ההצבעה על חוק המרכולים "לאור הנסיבות ובכללן הצורך לשמור על מלחמת הליכוד"

17:30 - ראש הממשלה נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד כי מהלכי החקיקה האחרונים, בהם חוק המרכולים ועונש המוות למחבלים נכפו על מפלגתו במסגרת ההסכמים הקואליציונים. "לא מתרגש מזה, החוק לא יוביל לשינוי", אמר.

16:06 - נתניהו גיבה את יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם, בישיבת סיעת הליכוד - נגד ח"כ שרן השכל שהודיעה שתימנע בהצבעה. "זה לא כמו חוק רגיל, מי שמצביע נגד כאילו מצביע בעד הפלת הממשלה", אמר נתניהו.

15:45 - גורם בכיר בקואליציה מעריך: ישנו רוב דחוק לטובתנו, בפער של קול או שניים על פני האופוזיציה, אך קיים קושי להצביע ברוב כזה על מאות הסתייגויות מחשש שחלק מהן יעברו.

15:40 - ח"כ יואל חסון עונה בטוויטר לנתניהו: "‏שמעתי שרה"מ נתניהו מחכה לתשובה מהאופוזיציה לגבי קיזוז על חוק המרכולים, התשובה ברורה כבוד ראש הממשלה, אין קיזוזים"

בית הדין העליון של תנועת הליכוד דחה הערב העתירה נגד ח"כ שרן השכל, וקרא לה לשקול מחדש את עמדתה בנושא ההצבעה על חוק המרכולים, "לאור הנסיבות, ובכללן הצורך לשמור על ממשלת הליכוד".

הדיון בהרחקתה של ח"כ השכל החל הבוקר בבית הדין במצודת זאב, בעקבות החלטתה להימנע מהצבעה על החוק. "אני מבקשת לגלגל את העתירה מכל המדרגות, או מספיק זמן כדי להשיג ייעוץ משפטי הולם", אמרה חברת הכנסת במהלך הדיון. "יש חוק חסינות חברי כנסת שמאפשר לעבוד בלי שתהיה לי חרב מונפת מעל הראש ולעשות החלטות שמיטיבות עם התנועה, הציבור והמדינה".

עם הגעתה לדיון, אמרה: "אני מאוד מקווה, לטובת התנועה שלנו ולטובת הדמוקרטיה הישראלית, שדוד אמסלם ימשוך את העתירה שלו עכשיו מבית הדין של הליכוד ויפסיק להביך את התנועה שלנו ברמה כזאת", אמרה השכל בתחילת הדיון. "אני אמרתי שאני נמנעת בחוק המרכולים וזה מה שיקרה".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מסר בנושא חוק המרכולים: "תהליך ההצבעה על החוק משקף את מהותו - חוק מיותר ומעוקר מתוכן, שתכליתו לפגוע במרקם היחסים הקהילתיים בכל עיר ועיר ובאוטונומיה של השלטון המקומי. מרכז השלטון המקומי ערוך ומוכן לפנות לערכאות המשפטיות כנגד כל ניסיון לפגוע ברשות כזאת או אחרת שתעביר חוק כנדרש ושלא יאושר על-ידי משרד הפנים. את מרקם היחסים ואופי הערים במדינת ישראל יקבעו רק נבחרי השלטון המקומי ולא אף אחד אחר".