21 חודשי מאסר לסוחר לשעבר באקסלנס בגין תרמית בני"ע

ביהמ"ש אישר את הסדר הטיעון עם עמרי ויסמן, שהודה בביצוע תרמית בני"ע שכללה עריכת מאות עסקאות מתואמות ■ עוד כולל ההסדר קנס וחילוט בגובה כולל של 200 אלף שקל

השופט חאלד כבוב מהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר על עמרי ויסמן, סוחר לשעבר בבית ההשקעות אקסלנס, 21 חודשי מאסר בפועל, קנס וחילוט בגובה כולל של 200 אלף שקל. ויסמן הורשע בעבירות תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במרמה מרמה, הפרת אמונים בתאגיד ועבירת הלבנת הון. בכך אישר כבוב את הסדר הטיעון שנחתם עם ויסמן.

ויסמן עבד כמנהל דסק מניות בחדר מסחר של לקוחות מוסדיים באקסלנס והיה אמון על ביצוע של הוראות של לקוחות מוסדיים, ביניהם חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות השתלמות. על-פי כתב האישום, בין השנים 2010-2012 עשה ויסמן שימוש בחשבונות הלקוחות על-מנת לבצע מאות רבות של סבבים תרמיתיים מול חשבונות של חברו, אברהם אשכנזי.

על-פי מתווה הפעולה של השניים, כאשר ויסמן קיבל הוראה מלקוח לרכישת נייר ערך, הוא הנחה את אשכנזי להקדים ולרכוש את אותו נייר ערך באמצעות חשבונות אשכנזי מגורמים אקראיים בשוק, ולאחר מכן לנצל את עליית השער ולמכור במחיר גבוה יותר בעסקאות מתואמות ללקוחות אקסלנס. פעילותם התרמיתית של השניים הפיקה בחשבונות אשכנזי רווח כולל בסך 1.2 מיליון שקל. ויסמן קיבל לידיו סכום של בין 150 אלף ל-250 אלף שקל מהרווח שהופק.

בגזר הדין קבע השופט כבוב: "הנאשם ניצל את האמון שניתן בו על-ידי מעסיקיו, מעל באמון זה, שהרי הנאשם שימש כמנהל דסק בחדר מסחר של מוסדיים, וניצל מעמד זה על-מנת לקשור קשר עם סוחר בניירות ערך, לבצע פעילות מסחר מתואמת בין חשבונות הלקוחות של בית המסחר בו עבד, לבין חשבונות של לקוחות של סוחר בניירות הערך - כל זאת כדי להפיק רווח מובטח כתוצאה מפעילות מתואמת זו.

"אין ספק כי אלמלא הסכמתו של הנאשם לבצע את חלקו בהתאם לקשר שנקשר בינו לבין אשכנזי, לא היה מתאפשר לאותו אשכנזי לבצע את אותה פעילות תרמיתית ביחד עם הנאשם ולהפיק רווחים לטובתו האישית. מדובר בפרק זמן ארוך של פעילות תרמיתית מתואמת של כ-29 חודשים, שבוצעה בתחכום לא מבוטל, שעה שהנאשם ואשכנזי תכננו את מעשיהם כך שאלה יקשו על חשיפת הקשר התרמיתי ביניהם". 

ועוד קבע השופט: "מדובר בפרשה חמורה מאוד, שפגיעתה רעה באמון הציבור בשוק ההון בישראל, ביכולת המשקיעים לסמוך על אותם כופים מוסדיים שמנהלים את כספו של הציבור, לאחר שהציבור הפקיד בידי גופים אלה את חסכונותיו שעליהם הוא נסמך... ענישה בעבירות שכאלה מחייבת העדפת האינטרס הציבורי והעמדתו של זה בקדמת הבמה על חשבון האינטרס האישי של אותו מבצע העבירה, והדבר צריך לבוא לידי ביטוי בהחמרה בענישה".

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד שירי גפני מפרקליטות מיסוי וכלכלה. הפרשה נחקרה על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.