שורת החלטות מרכזיות יעלו לדיון מחר בקבינט הדיור

בין הנושאים שיעלו בקבינט, בראשות שר האוצר כחלון: הצעת החלטה להארכת מחיר למשתכן עד סוף 2018, הכרזה על 3 מתחמי פינוי-בינוי שיעברו לטיפול הותמ"ל והקמת צוות לבחינת הסרת חסמים ביטחוניים לתכנון

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, צפוי להתכנס מחר (ב') ולדון בשורה של הצעות החלטה בקשורות לענף הנדל"ן.

מבין ההצעות השונות ניתן למצוא הצעת החלטה המבקשת להאריך את תוקף תוכנית מחיר למשתכן בשנה אחת נוספת. נזכיר כי תוכנית מחיר למשתכן אושרה בממשלה ביולי 2015 והתייחסה הן למהות התוכנית, הן לדרך שיווק הקרקע וגם לסבסוד ולמענקים שניתנים במסגרתה. החלטת הממשלה אודות אישור התוכנית קבעה מסגרת זמן לפעילות התוכנית בין 2015 ל-2017 וכעת מבקשים במשרד האוצר להאריך את תוקף התוכנית וההטבות השונות עד לסוף 2018. "מאז התקבלו החלטות הממשלה כלל המגרשים בקרקעות המדינה משווקים במכרז לפי שיטת מחיר למשתכן", כך בהצעת ההחלטה, "לאור הצלחת שיווק הקרקעות במסלול זה, והשפעתו המצטברת על יוקר המחיה ושוק הדיור, מוצע להאריך את תוקף התוכנית אף לשנת 2018". על פי הצעת ההחלטה, עלות הארכת התוכנית בשנה נוספת עומד על 230 מיליון שקל.

הצעת החלטה נוספת שתעלה לאישור שרי הקבינט מתייחסת להכרזת ממשלה אודות 3 מתחמי פינוי-בינוי שיוכלו לעבור לטיפול הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). נזכיר כי בשנה שעברה אושר תיקון לחוק הותמ"ל שאישר לראשונה לוועדה המיוחדת לעסוק גם בתוכניות ומתחמי פינוי-בינוי. כעת, הצעת ההחלטה של שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, מבקשת להכריז על מתחמים בבת-ים, לוד ונתניה שיעברו לטיפות הותמ"ל. מדובר במתחם יוספטל בבת-ים, מתחם בן כ-66 דונם בו על פי התוכנית צפויות להיבנות כ-2,085 יחידות דיור חדשות במסגרת פינוי-בינוי. מתחם נוסף הוא מתחם לאה גולדברג בעיר לוד, בשטח כ-84 דונם עם היצע עתידי של כ-1,364 יחידות דיור במסגרת פינוי-בינוי. מתחם שלישי הוא מתחם ש"י עגנון בעיר נתניה, מתחם בשטח כ-24 דונם עם היצע מתוכנן של כ-853 יחידות דיור.

עוד הצעת החלטה שתעלה מחר לאישור קבינט הדיור עוסקת בהקמת צוות מיוחד שיבחן הסרת חסמים ביטחוניים בתוכניות. מדובר בהצעה המבקשת להקים צוות בראשו תעמוד מנהלת מינהל התכנון באוצר, דלית זילבר, ובו ישתתפו מנכ"ל משרד הביטחון, הממונה על התקציבים באוצר, ראש מטה הדיור, מנהל רשות מקרקעי ישראל ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. צוות זה עתיד לדון בתוכניות שהוגשו על ידי משרד ממשלתי או רשות ממשלתית שבהן משרד הביטחון מבקש להטיל מגבלות, לקבל נימוקים ממשרד הביטחון אודות החסמים ואפשרות לחלופות וגם לנסות למצוא חלופה תכנונית שתפחית הפגיעה בהיקף הזכויות בתוכנית.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נכתב כי "תוכניות רבות המקודמות בוועדות התכנון אינן מתוכננות בהתאם לצפיפות המקסימלית האפשרית עקב מגבלות תכנון הנובעות משיקולים ביטחוניים. דוגמא לכך ניתן לראות בתוכניות בקריית עקרון, ברחובות ובמערב רמת השרון, בהן המגבלות הביטחוניות הובילו לצמצום של אלפי יחידות דיור. משרד הביטחון רואה לנגד עיניו שיקולים ביטחוניים בעת צמצום התכנון אל נוכח האילוצים הביטחוניים. עם זאת, ייתכנו מצבים שבהם ישנו פיתרון אפשרי להסרת או צמצום המגבלה באופן אשר אינו פוגע בביטחון המדינה, אך מאחר שעקב סוגיות של בטחון מידע ועדת התכנון אינה חשופה לבעיה ומשכך לא חשופה לחלופות אפשריות לפתרון, לא מתקיים שיח אודות הפתרונות האפשריים, ככל שישנם, להסרת המגבלה". עוד נכתב כי נכון להיום אין מנגנון קיים המאפשר לבחון את ההפסד המשקי הנוצר כתוצאה מצמצום יחידות דיור עקב המגבלות האמורות והחשש הוא שעם העלייה בהיקפי התכנון הנדרשים בשנים הבאות מגבלות אלו יקבלו משמעות רחבה הרבה יותר.

מסיבה זו מבקשים במשרד האוצר להקים את הצוות החדש "שיהווה גורם מתכלל בעל ראיה משקית לבחינת פתרונות נוספים שבכוחם להגדיל את היצע יחידות הדיור תוך שמירה על שיקולי בטחון".

במקביל, קבינט הדיור צפוי לדון גם בארבעה מתחמים שיוכרזו כמתחמים שיכולים לעבור לטיפול הותמ"ל. מדובר במתחם בצפון העיר כפר סבא עם היצע עתידי מתוכנן של כ-4,500 יחידות דיור, מתחם ביישוב שיבלי הכולל היצע של כ-600 יחידות דיור, מתחם בנתיבות (רמות מאיר) שכולל תכנון לכ-1,400 יחידות דיור ומתחם ביקנעם עילית (רובע דרום) שכולל היצע עתידי של כ-4,700 יחידות דיור.