אשדר זכתה במכרז בינוי פינוי-בינוי בראשל"צ בכ-150 מיליון ש'

מדובר במכרז קרקע, בנחלת יהודה, הכולל 173 יחידות דיור ■ מדובר במכרז ראשון במסגרת תוכנית ותיקה שטרם יצאה אל הפועל עד כה ■ שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט: "שיטה ייחודית זו מהווה מסלול נוסף בהתחדשות העירונית"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הכריזה על זוכה במכרז ראשון שפרסמה המדינה במסלול בינוי-פינוי-בינוי. מדובר במכרז קרקע בראשון-לציון, בנחלת יהודה, הכולל 173 יחידות דיור בסך-הכול, חלקן למכירה בשוק החופשי על ידי הזוכה במכרז וחלקן דירות תמורה לפרויקט פינוי-בינוי המקודם על ידי המדינה בשכונה אחרת בעיר - שכונת רמת אליהו. החברה שזכתה במכרז היא חברת אשדר שהצעתה עמדה על כ-150.18 מיליון שקל. לסכום זה יש להוסיף הוצאות פיתוח בגובה כ-27.2 מיליון שקל.

את המכרז פרסמה רשות מקרקעי ישראל יחד עם הרשות להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון. מדובר במכרז ראשון במסגרת תוכנית ותיקה שטרם יצאה אל הפועל עד כה. במסגרת תוכנית זו מפרסמת המדינה מכרז קרקע רגיל (לא במסגרת מחיר למשתכן) במתכונת בו ההצעה הגבוהה היא הזוכה. במקביל, חלק מיחידות הדיור לא נשארות בידי היזם למכירה חופשית אלא מיועדות למפוני פינוי-בינוי במיקום סמוך. דירות אלו מועברות לאותם רוכשים כאשר המדינה נושאת בעלות המקוזזת בסופו של דבר מההצעה של היזם על הקרקע. במקרה של המכרז הנוכחי, מדובר ב-61 דירות שיעברו למפוני תוכנית פינוי-בינוי המקודמת על ידי המדינה בשכונת רמת אליהו. את שאר יחידות הדיור תוכל החברה למכור בשוק החופשי ללא הגבלה. נציין כי במכרז האמור שנסגר כעת הביעה הרשות המקומית נכונות לאישור הקלת שבס, מה שיאפשר בניית 208 יחידות דיור בסך-הכול על ידי החברה הזוכה בשני בניינים.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר הערב כי "מסלול זה נועד לפתור בעיות המתעוררות  בפרויקטים של התחדשות עירונית  בהם קיימים לעתים קשיים בהתארגנות הדיירים, עקב חוסר ודאות של בעלי הדירות ביחס לקבלת הנכס, חוסר ודאות של היזם ביחס לזכויות הבנייה, לעלויות הפרויקט, להסכמת הדיירים ולמשך הפרויקט, חוסר אמון של הדיירים ביזם לגבי התמורה, העדר גורם מוסמך ואמין המארגן את הדיירים, מעבר דירה כפול ועוד. בכדי לפעול להסרת החששות ולהגברת הוודאות, מציע מסלול ייחודי זה פרויקט של בינוי-פינוי-בינוי ללא מעורבות יזם, המאפשר מעבר של הדיירים ישירות לדירות החדשות ופינוי קרקע לצורך בינוי חדש והתחלת התהליך מראשיתו. המדינה  הופכת למעשה ליזם  והרשות להתחדשות עירונית היא זו שחותמת הסכמים מול בעלי הדירות בבניינים המיועדים לפינוי-בינוי, על מנת שלא יידרשו לעבור לשכירות לתקופת הבנייה, אלא ייכנסו ישירות לדירות החדשות, עוד לפני הריסת המבנים הישנים".

עוד נמסר מרמ"י כי: "במכרז זה, להקמת כ-173 יחידות דיור בנחלת יהודה, נקבע כי הקבלן הזוכה יתחרה על מחיר הקרקע, תוך התחייבות המדינה לרכוש 61 יחידות דיור במחיר ובתמהיל שנקבע במכרז, כאשר שאר יחידות הדיור יימכרו בשוק החופשי ולא במחיר למשתכן".

ברמ"י ובמשרד השיכון מסבירים כי במקביל, נעשה בשכונת רמת אליהו, באמצעות המינהלת המקומית להתחדשות עירונית, הליך של קול קורא לבעלי דירות בשכונה המיועדת להתחדשות עירונית. בהליך זה נבחרו 2 בניינים שבהם כל בעלי הדירות מעוניינים בפרויקט (100% הסכמות). בעלי הדירות ימכרו למדינה את מלוא זכויותיהם בדירות ובמקרקעין. לאחר אישור הועדה המקומית לתוכניות הבנייה, יחתמו הדיירים מול היזם על חוזה לקבלת הדירה החדשה, כאשר מפרט הדירה לא יפחת מהמפרט של יתר הדירות בפרויקט או מהמפרט הקבוע במכרז, הגבוה מבניהם. לאחר פינוי הדירות הישנות, ייהרסו המבנים הישנים, והתהליך האמור יופעל מראשיתו בקרקע שהתפנתה. כלומר, המדינה תפרסם מכרז נוסף באותה המתכונת. ברמ"י מוסיפים כי באחרונה הושגה הסכמה עם מאה אחוז מהדיירים במספר בניינים נוספים בשכונת רמת אליהו, ובמהלך החודשים הקרובים צפויים להתפרסם מכרזים נוספים במתווה זה בשכונת נוריות בראשון-לציון, על קרקעות מחנה צריפין שהתפנה, אליהם יעברו דיירים אלה.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר הערב כי "שיטה ייחודית זו מהווה מסלול נוסף בהתחדשות העירונית. ישנה חשיבות רבה לייעל את השיטה, לזרז תהליכים בתחום ולהקל על הציבור. המטרה היא שעד שנת 2040 כ-20% מהגדלת מלאי הדיור תגיע באמצעות תהליכי ההתחדשות העירונית".

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "רשות מקרקעי ישראל מגויסת בכל כוחה לפתרון משבר הדיור ופועלת לשם כך בכל דרך אפשרית. זאת על מנת להפוך עוד ועוד קרקעות מדינה לקרקע לדיור,  במגוון מסלולים מהתחדשות עירונית, בינוי-פינוי ועד לשיווקיים במחיר למשתכן והסכמי-גג". 

חיים אביטן, יו"ר הרשות להתחדשות עירונית:"מדובר בבשורה גדולה עבור דיירי הבניינים המיועדים לפינוי-בינוי. באמצעות מהלך בינוי-פינוי-בינוי, אנו מורידים לחלוטין את חוסר הוודאות ואת החששות המאפיינים מהלכים מעין אלה, ומאפשרים לדיירים להיכנס לדירתם החדשה, מיד לאחר עזיבת דירתם הישנה. מהלך זה יאפשר למדינה לבצע התחדשות עירונית בצורה מהירה ויעילה יותר מבעבר".

מוטי עג'מי, מ"מ ראש עיריית ראשון-לציון: "זהו צעד נוסף ומשמעותי בתוכנית לשיפור איכות חייהם של תושבי רמת אליהו.  לבשורה הזו, שחברה קבלנית נבחרה לבנות את הבניינים החדשים עבור תושבי רמת אליהו, יש חשיבות משמעותית לא רק לדיירים הראשונים שלוקחים חלק בפיילוט ויעברו בעוד שלוש שנים לדירות חדשות בנחלת יהודה, אלא גם לכל תושבי רמת אליהו שעיריית ראשון-לציון נחושה להוציא לפועל את התוכנית שתבטיח להם ולילדיהם אופק אמיתי ואיכות חיים".

דודו מנצור, ראש מנהלת רמת אליהו: "המכרז הזה הוא הסנונית הראשונה בדרך להפוך את פני השכונה. מנהלת רמת אליהו נמצאת כאן, בלב השכונה, ונכונה לענות על כל שאלה וללוות את התושבים בדרך הבטוחה למימוש זכויותיהם". 

תמר הרציג-פלד, סמנכ"לית פיתוח עסקי באשדר, התייחסה לזכיית החברה המכרז ואמרה: "מדובר במכרז הראשון מזה תקופה ארוכה, שאינו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, עם כ-150 דירות למכירה בשוק חופשי, ועל כן עורר עניין בקרב יזמים רבים. בתקופה של חוסר בעתודות קרקע לבנייה ומכירה חופשית במרכז הארץ בכלל ובראשון-לציון בפרט, אשדר שבעת-רצון מהזכייה, ובכוונתה להוציאו אל הפועל בהקדם האפשרי".