ניתוח "גלובס": הטכנולוגיה מבשילה, אך תנמיכו ציפיות

הדד-ליין למסחור המכונית האוטונומית מתקרב, אבל המכשולים רק נערמים ■ המצגת של פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר מובילאיי, בתערוכת CES סיפקה תמונת מצב מפוכחת לגבי השוק

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בשבוע שעבר חשפה ג'נרל מוטורס אב טיפוס מוגמר של רכב אוטונומי, שנטען כי הוא צפוי לרדת לייצור סדרתי כבר בשנה הבאה. הרכב, עירוני, חשמלי וקומפקטי, נראה וחביב ושימושי, עד שמציצים לעמדת הפיקוד שלו ומגלים שם "לוח חלק" - ללא זכר להגה ודוושות. המראה המטריד הזה מעיד עד כמה החזון של "עולם רכב ללא נהג" נראה עדיין זר, מוזר ובעיקר קצת לא מחובר.

החזון הזה נובע ישירות מהלחץ האדיר של שוק ההון ושל המדיה, שדוחפים את יצרני הרכב והאלקטרוניקה לרוץ קדימה ולעמוד בלוח זמנים להשקה מסחרית נרחבת של רכב אוטונומי מלא בתחילת/אמצע העשור הבא. אבל ככל שקרב המועד, די ברור שרף הציפיות של המשקיעים נמצא כה גבוה שנפילה ממנו עשויה להיות כואבת מאוד. בענף עדיין נמנעים מלעסוק באפשרות הזאת בגלוי, אבל מי שקרא בין השורות של המצגת השנתית של מובילאיי בתערוכת CES, יכול היה למצוא שם הנמכת ציפיות.

ללא להט משיחי

מובילאיי היא החברה הגדולה והוותיקה ביותר בתחום מערכות הסיוע הבטיחותיות והניהוג האוטונומי, עם יתרון של שנים רבות על המתחרים. יש לה היכרות עמוקה עם כל תעשיית הרכב ולמעלה מ-24 מיליון יחידות מצלמה/צ'יפ פרי פיתוחה מותקנות בכלי רכב שנעים על כבישי העולם - מתוכם 8.7 מיליון נמכרו בשנה שעברה בלבד.

לפיכך ההרצאה השנתית של פרופ' שעשוע בתערוכת הטכנולוגיה CES כבר הפכה בענף למעין קריאת כיוון ולחלון הצצה לעתיד של כל תעשיית הרכב האוטונומי. השנה כבר הוסר מכתפי החברה הנטל הישיר של טיפוח מחזיקי מניות קפריזיים ואנליסטים עצבניים,(כך שהמסרים הועברו בצורה ריאלית ומפוכחת, ללא הלהט המשיחי שמאפיין את המצגות של אילון מאסק מטסלה וללא פירוטכניקה של מכוניות מרחפות.

מפת הדרכים העסקית והטכנולוגית של מובילאיי, כפי שהציג אותה שעשוע בתערוכה בלאס וגאס בשבוע שעבר, מתקדמת לפי המתוכנן ואף זוכה לתאוצה רבתי תודות למשאבי החברה האם אינטל, וב-2018 עתידים לרדת אל כבישי העולם 15 סדרות חדשות של דגמים חדשים עם הרכיבים של מובילאיי מוטמעים בהם, מתוצרת 14 יצרני רכב שונים. ארבעה מהם הם סיניים ובהתחשב בעובדה, ששוק הרכב הסיני העצום עדיין די "בתול" בכל הנוגע למערכות סיוע לנהיגה (ADAS), המשמעות היא מכירה "סגורה" של עוד מיליוני יחידות מצלמה/צ'יפ של מובילאיי בשנים הקרובות.

מהמצגת ניתן היה ללמוד על ההתקדמות המואצת של צ'יפ ה-EYEQ5 של החברה, שיאפשר נהיגה אוטונומית מלאה בכל המצבים ("הנהג יוכל ללכת לישון", כדברי שעשוע) ומבוסס על מעבדים מתקדמים של אינטל ומובילאיי עם יחס חסר תחרות של עוצמת עיבוד ביחס לצריכת החשמל.

אבל עם כל הכבוד לצ'יפ העתידי ולתחרות שמנהלת כיום אינטל מול NVIDIA על שליטה בשוק הצ'יפים לרכב אוטונומי, הפוקוס העסקי במצגת היה דווקא הגדלה של הפוטנציאל המיידי של יחידות המצלמה/צ'יפ הקיימות של החברה בדרגות האוטונומיה הנמוכות.

"אנחנו לא אוניברסיטה, אנחנו צריכים לבנות מדיניות עסקית", אמר שעשוע. "אנחנו לא יכולים לשים את כל הביצים בסל של המערכות בדרגות האוטונומיה הגבוהות. אנחנו רוצים שנגזרות שלהן יתחילו לייצר הכנסות היום ולא רק כאשר מכוניות אוטונומיות לגמרי ינועו על הכבישים. אין לנו עניין בפיצ'רים של דרגות האוטונומיה הגבוהות שאין להם שימוש כיום".

אז בינתיים עושה החברה מה שכל תאגיד אמריקני טוב עושה כשהוא מוצא את עצמו בעמדה של "מוביל שוק" - לסחוט כל טיפה מהלימון. שניים מהמוצרים החדשים המרכזיים שהוכרזו בתערוכה הם הדור השמיני במספר של מערכת האפטר-מרקט של מובילאיי ("העיגול המצפצף", כפי שמכנים אותו נהגים בארץ) ודור משודרג של הצ'יפ לרמת האוטונומיה הנמוכה, שמיועד להטמעה בפס הייצור של כלי רכב עממיים.

המשותף לשני החידושים הוא תוספת מודם, שיאפשר לשדר לענן את נתוני הדרך שקולטות מיליוני מצלמות הרכב של מובילאיי. בענן יעובדו הנתונים לכדי מיפוי של כבישי העולם ברזולוציה גבוהה מאוד, שתתעדכן באופן שוטף. כאשר לוקחים בחשבון, שעשרות מיליוני כלי רכב עם רכיבים כאלה יצוידו בעתיד ביכולות שידור, מקבלים אפקט של מיפוי מבוסס מיקור-המונים - קצת בדומה למודל של Waze (אך עם תוספת חשובה של מידע חזותי).

הנימוק הרשמי להשקעה במערכת המיפוי הוא שיפור הבטיחות ותכנון מוצלח של נתיב הנסיעה לרכב אוטונומי בתנאי נסיעה בעייתיים, אלא שזה רק חלק מהתמונה. אסור לשכוח שבסיסי נתונים של כבישים וערים בעולם הם ביזנס עצום כשלעצמם,- ובין לקוחותיהם הפוטנציאליים נמצאים ממשלות, גופי ביטחון, עיריות ושלל גופים עסקיים. בקיצור, לא נופתע כלל אם בעתיד תפוצל פעילות המיפוי הזו ותהפוך לחטיבה עסקית נפרדת באינטל עם פוטנציאל להימכר לצד שלישי. די אם נציין שענקיות כמו גוגל, באידו, עליבאבא ושות' השקיעו בשנים האחרונות במיפוי בלבד יותר ממה שאינטל שילמה עבור כל מובילאיי.

שעשוע גם הציג ב-CES רשימה מרשימה של הסכמים עם יצרני רכב גדולים באירופה (פולקסווגן) ויפן (ניסאן) למיצוי ושימוש בנתוני המיפוי שייאספו ממצלמות מובילאיי ברכב ובקרוב תצטרף לברית גם SAIC הסינית. הוסיפו לכך הסכמים עם עוד רשויות מוניציפליות וחברות עסקיות (כולל GETT) ברחבי העולם וקיבלתם מיליוני כלי רכב שבקרוב מאוד ימפו אוטומטית את כבישי ושכונות העולם בזמן אמת - עם כל השלכות המעקב וצנעת הפרט שעשויות להיות לכך.

הרגולטור עדיין מאחור

מכיוון שבמובילאיי כבר מסתכלים לעתיד שבו ינועו מכוניות אוטונומיות - במספרים כאלה או אחרים - בינות להרבה מכוניות מאוישות, מבינים שם שהמוקש הגדול לביזנס הוא התאונות שעלולות להיגרם בין מכוניות מאוישות למכוניות נהוגות מחשב, שיביאו ליצירת לחץ ציבורי על הרגולטורים להגביל את תפוצתן ופעילותן.

לפיכך מנסים כיום בחברה למצוא דרך להעניק למכוניות אוטונומיות את מה שמכונה בשפה משפטית Waiver או "ויתור". כלומר למצוא דרך מדעית ומשפטית להוכיח מעל כל ספק במקרה של תאונה, שהיא לא נבעה מכשל ב"מוח" המכונית האוטונומית. זו דרך חברתית ומשפטית מורכבת, שכרוכה בין השאר בניתוח מיליוני תאונות ותרגום של נוסחאות הסתברות ואלגוריתמים מתמטיים לשפה מעשית ומשפטית מובנת. מסוג הדברים שיגרמו להרבה רגולטורים לקמט את המצח ויידרשו מאינטל ומובילאיי להפעיל הרבה לובי. אם המשימה לא תצלח, היא עלולה לעכב משמעותית את לוח הזמנים לחדירת הרכב האוטונומי.

בשורה התחתונה נראה שלפחות כרגע, וכנראה גם בעתיד הנראה לעין, הרכב האוטונומי יהיה מקרה של "החלקים גדולים מהשלם". הטכנולוגיות העצמאיות שמפותחות כיום בנפרד משפרות כבר היום, וישפרו עוד יותר בעתיד, את הבטיחות, הנוחות וחוויית השימוש ברכב, ועל הדרך גם ימציאו מקורות הכנסה מאסיביים חדשים לתאגידים שעוסקים במלאכה. אבל מכאן ועד לעולם של מכוניות רובוטיות ללא הגה או נהג, הדרך עוד רחוקה.

"נושא הפרטיות אינו בעיה"

לפניית "גלובס", נמסר ממובילאיי כי מסגרת הזמן להצגת כלי רכב אוטונומיים בדרגות הגבוהות נותרה ללא שינוי, שנת 2021, וכך גם הכוונה להשיק כלי רכב בדרגות הביניים - 2019, בשלב הראשון עם ניסאן והונדה. החברה גם ממשיכה בהרחבת השותפויות האסטרטגיות הקיימות שלה, במערכות אוטונומיות מדרגות שונות, בין השאר עם ב.מ.וו, פיאט קרייזלר, NIO הסינית, ניסאן ופיאט קרייזלר, ובצנרת יש עוד שלוש שותפויות עם יצרניות רכב שכנראה יושלמו (ויוכרזו) בתוך כמה שבועות.

בחברה אומרים כי מערכת המובילאיי 8 "קונקט" החדשה, שמצוידת במודם, מדגימה את הרחבת טכנולוגיית המיפוי של החברה (REM) לא רק למוצרים שמובנים בקו הייצור של יצרני הרכב אלא גם למוצרי אפטר-מרקט. "זהו נדבך חיוני לכלי רכב אוטונומיים". מערכת האפטר-מרקט החדשה תותקן בעיקר בציים וסוגיות הפרטיות שלה היא בדיוק כמו זו של מערכות ציים קיימות. לגבי התקנה שלה בכלי רכב פרטיים, אומרים בחברה כי "שם היא תוצע בעתיד כאופציה, שתספק ללקוח תכונות סיוע נהיגה מתקדמות. בכל מקרה אין לנו צורך לדעת מה זהות הרכב ששולח את הנתונים כך שנושא הפרטיות לא אמור להיות בעיה".