מועצת הכבלים והלוויין: להתיר מיזוגים בשוק הטלוויזיה

בהתייחסות שהעבירה ד"ר יפעת בן-חי-שגב לחוק ההסדרים, שאמור לכלול רפורמות בתקשורת, מופיעה ביקורת על חלק מההמלצות - וגם על מה שנותר מחוץ לחוק: "מתווה רגולטורי שאינו מתייחס לפרטנר, סלקום ונטפליקס הוא מתווה חסר במקרה הטוב וחובבני במקרה הרע"

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, העבירה לאחרונה את התייחסויותיה לטיוטת חוק ההסדרים שאמורה לכלול שורה של רפורמות בשוק התקשורת. הערותיה של בן-חי-שגב, שהגיעו לידי "גלובס", כוללות בחלק מהמקרים ביקורת חריפה על התוואי המתגבש כעת במשרד התקשורת.

כך, למשל, בכל הנוגע לעובדה שהחוק במתכונתו הנוכחית אינו כולל את הכנסת סלקום TV ופרטנר TV לרגולציה מקבילה לזאת של הוט ו-yes, ובוודאי שאינו כולל אסדרה של גופי דיגיטל בינלאומיים, כותבת בן-חי שגב: "לא ברור כיצד ניתן להתעלם משחקנים דיגיטליים בתחום השידורים, מקומיים וגלובליים כאחד. מתווה רגולטורי לאסדרת שוק השידורים שאינו מתייחס לאסדרה של פרטנר, סלקום, נטפליקס, יוטיוב, פייסבוק ואמזון, הוא מתווה חסר במקרה הטוב - ומתווה חובבני במקרה הרע".

עניין נוסף שלגביו מתריעה בן-חי-שגב הוא היקף הסכומים שיוקצו להפקות מקור בשוק הטלוויזיה כולו. ראשית היא מתייחסת לבעייתיות שבניסיון לקבוע חובות רגולטוריות בהתאם לגודל נתח השוק של כל אחד מגופי הטלוויזיה, עניין שכפי שעולה מהדיונים ב"ועדת קיש" בכנסת בתחילת השבוע, בסופו של דבר גם הממשלה ויתרה עליו. אך מעבר לכך היא מציינת כי "ההשלכות המעשיות של האסדרה המובאת בהצעה יגרמו לגריעה דה-פקטו של הפקות מקור בטלוויזיה, שכן היעדר ראיה הוליסטית של השוק - תוצאתה אחת: הפחתת ההוצאה של גופי השידור הקיימים, ואף השלמה (מצד) מהגופים החדשים".

בכך מתייחסת יו"ר המועצה למספר גורמים. ראשית, חובת ההשקעה של הוט ו-yes בהפקות נגזרת מהכנסותיהן (כיום מדובר ב-8% מההכנסות). בשל כניסתן של סלקום ופרטנר לתחום, הכנסותיהן של שתי החברות הוותיקות קטנות מדי שנה, כשבמקביל, כאמור, שתי החברות החדשות לא מחויבות בהשקעה כלשהי בהפקות מקוריות.

"במקביל, תיקוני החקיקה שנועדו לסייע לארבעת הערוצים הייעודיים, וכעת מקודמים בוועדה המיוחדת בכנסת, יפטרו גם את הערוצים הללו, שעד כה השקיעו כ-60 מיליון שקל בשנה בהפקות מקור (כמחצית מהסכום הושקעה על-ידי ערוץ 24), מכל חובת השקעה על-פי חוק, וכך יאבד שוק היצירה סכומים נוספים. בשלב זה עדיין לא ברור האם גם שלושת הערוצים הוותיקים יוכלו להשקיע פחות בהפקות מקור בעקבות תיקוני החקיקה".

העניין האחרון אליו מתייחסת בן-חי-שגב נוגע להתמודדות עם התנאים הקשים שאליהם נקלע שוק התקשורת המקומי גם על רקע פיצול ערוץ 2 וגם על רקע כניסתן של ענקיות מדיה מחו"ל. "כניסה של שחקנים גלובליים חזקים מהווה איום של ממש על קיומו של שוק טלוויזיה בריא ומשגשג בישראל", כותבת יו"ר המועצה.

"ככל שמגמה זו תלך ותעמיק, קיים חשש גדול מאוד, שהשחקנים הקיימים יידחקו החוצה מפני הגדולים והאיתנים, ואין המדובר רק בעניינים של כלכלת שוק, אלא אף ובעיקר בעניינים של תרבות ויצירה ישראלית מקומית". 

על רקע מצב זה מציעה בן-חי-שגב לשנות את החקיקה הנוכחית שמונעת בעלויות צולבות. "הדרך לפתרון עוברת בשינוי הוראות הדין הקיימות ביחס לבעלויות על גופי שידור, באופן שיתיר מיזוגים בשוק הטלוויזיה הישראלית, לרבות בין פלטפורמות (כמו yes והוט י' כ') וגופי שידור (קשת, רשת וערוץ 10, י' כ')".