גבעתיים מקשה על תמ"א 38: תוקטן תוספת זכויות הבנייה

בנוסף יוטלו הגבלות על מרפסות וגובה הבניינים ■ כתוצאה מכך עלולים להתבטל פרויקטים, וייווצרו קשיים בפרויקטים שבצנרת ■ העירייה: יש לאפשר חיזוק בניינים אך גם לשמור על צביון העיר

פרויקט תמא 38 / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פרויקט תמא 38 / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בגבעתיים החליטה להמליץ לוועדה המחוזית על מדיניות חדשה להוצאת היתרי בנייה מכוח תמ"א 38, שעשויה להוביל לוודאות מצד אחד אולם כוללת גם הפחתת זכויות ומגבלות בינוי חדשות שעשויות להקשות על יישום פרויקטים.

הוועדה ממליצה בין היתר להקטין את היחס בין מספר הדירות הקיימות בבניין למספר הדירות החדשות ל-1:2.3 בפרויקט של הריסה ובנייה (לעומת 1:3 בעבר), ול-1:1.8 בפרויקט של חיזוק ועיבוי. עוד נקבע כי בינוי מרפסות יותר בחזית הבניין רק מהקומה השלישית, ומאחור - רק מהקומה השנייה, וכי בטרם ייעשה שימוש בזכויות מכוח תמ"א 38 ייזקפו הזכויות מכוח תב"עות תקפות.

לדברי עו"ד מיטל טויסטר-רוזנטל, המגבלות שעליהן המליצה הוועדה המקומית, ככל שיאושרו, "מהוות הפחתה משמעותית של זכויות הבנייה. המשמעות היא שהרבה פרויקטים שבצנרת, שהתבססו על המצב התכנוני הקודם, יירדו לטמיון ושבניינים רבים בעיר לא יחוזקו".

עוד על פי עו"ד טויסטר-רוזנטל: "צעד זה מהווה המשך לשורה של החלטות שאושרו לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית, המגבילות הוצאת היתרי בנייה באזורים שונים בעיר עד להפקדתן של תוכניות חדשות (כך למשל באזור גבעת רמב"ם, צפון מערב העיר, בן-גוריון ועוד). החלטות אלה גורמות פגיעה משמעותית לבעלי הזכויות באזורים אלה, ואין בצידן מנגנון פיצוי".

מעיריית גבעתיים נמסר כי "הוועדה המקומית של גבעתיים, אישרה את מדיניות בקשות הבנייה מכוח תמ"א 38, שמטרתה לאפשר מצד אחד חיזוק בניינים ומאידך לשמור על צביון העיר. המדיניות לוקחת בחשבון את רוחב הכבישים, מספר יחידות הדיור, גובה הבניינים והצורך בתשתיות ובשטחי ציבור, מבני חינוך ושטחים ירוקים פתוחים.

"המדיניות הינה על פי עקרונות תוכנית המתאר שמוביל משרד האדריכלות נעמה מליס, המתגבשת בימים אלו באמצעות ומשרד הפנים והוועדה המחוזית".

עו"ד טויסטר-רוזנטל מסבירה עוד כי זכויות הבנייה בתמ"א 38 הולכות ופוחתות זה זמן: "בשנים שעברו היה יחס של 1:3 בעיקר בהריסה ובנייה. אפילו יותר. אבל בשנה החולפת זה התחיל לרדת ובשנה האחרונה גם היה 1:2.5. ובמדיניות החדשה יורד עוד ל-1:2.3. זה פוגע בכלכליות פרויקטים, וזו בעיה לגבי פרויקטים שכבר בצנרת. בפרויקטים חדשים השוק יצטרך להתאים עצמו, אבל בפרויקטים שכבר בצנרת הושקעו הרבה כספים, היה מו"מ עם דיירים ואפילו הסכמים מול דיירים שמבוסס על מציאות אחת ועכשיו זה משתנה".

במקביל גם הסעיף במסמך המדיניות שקובע כי יזמים וקבלנים יצטרכו לעשות שימוש בזכויות התב"ע שלא נוצלו עוד לפני השימוש בזכויות תמ"א 38 בעייתי, על פי עוסקים בענף, משום שהמשמעות שלו היא חיוב בהיטלי השבחה בלי אפשרות לנצל את הפטור שתמ"א 38 מאפשרת. עוד נציין כי לאחרונה קיבלה ועדת ערר החלטה מנוגדת בנושא זה בדיוק וקבעה שזכויות התמ"א צריכות להיות קודמות.