שופרסל והמכולות: הצרכן ירוויח?

הרשת מסמנת את המינימרקטים כמנוע רווח עתידי בדרך למאבק בספקים

איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

פעם היו 3 רשתות ענק. שלושתן נרדמו בזמן שהשוק רץ קדימה עם רשתות דיסקאונט. מגה קרסה, קלאב מרקט קרסה קודם, ושופרסל התעוררה - ומאז היא לא מפסיקה לנער את האבק.

הפעילות הסיטונאית נמצאת בצמיחה, ובשופרסל מנסים למנף אותה. החברה, בניהולו של איציק אברכהן, זיהתה את הפוטנציאל, והיא מסמנת את המינימרקטים והמכולות כמנוע רווח עתידי, על חשבון היבואנים והיצרנים הגדולים, תוך תרומה ליוקר המחיה.

לשיטתה, כיום הקמעונאים הקטנים משלמים לספקים, בטח הגדולים שבהם, מחירים גבוהים בהרבה מאלה ששופרסל ויתר רשתות הענק משיגות. זה בדיוק היתרון לגודל ששופרסל מציעה עכשיו לנקודות המכירה העצמאיות הקטנות. כך, המכולת מתחת לבית תוכל לקנות מעכשיו את השוקולד ואת מוצרי החלב, במחיר נמוך יותר.

האם זה בהכרח יתגלגל לצרכן? לא ברור, וזה גם לא ממש תלוי בשופרסל, אבל זה ודאי יאפשר הוזלות.

ואולם, אין מדובר בדרך שכולה רק הזדמנות ורווח. הסיכון העיקרי הוא פתיחת חזית מול הספקיות הגדולות - חברות כמו תנובה, שטראוס, אסם והיבואניות הגדוליות - לאחר ששופרסל תחתוך להן בורות שומן.

מדובר בצעד נוסף בשינוי יחסי הכוחות בין שופרסל לספקים. אם בעבר היא שינתה את חוקי המשחק בכך שעברה לסדרנות עצמית במדפים וביטלה את השימוש בסדרנים של חברות המזון, ובהמשך הציבה להן תחרות בדמות המותג הפרטי - כעת היא מאיימת לשנות לחלוטין את ההיררכיה ביניהן. כך, ספקיות המזון מאבדות את קשר עם רצפת המכירה, אך החשש הגדול הוא שהן עשויות לאבד לחלוטין את מי שהיוו עד היום כ-40% מהשוק, והיו קונים מהן במחיר מלא.

המהלך החדש יוצר גם סיכון בהיבט של בקרת איכות. שופרסל מחזיקה בשרשרת אספקה עם בקרת איכות גבוהה ומפוקחת. אין זה סוד שהתנאים התברואתיים בעסקים קטנים ירודים יותר, ועלול להיווצר מצב שבו בעל מכולת ירכוש את מוצרי המותג הפרטי של שופרסל הדורשים קירור, כמו בשר ועוף - שבעודו מוביל אותם לבית העסק, עשויים לעמוד שעות ארוכות ברכב החם. אם וכאשר יהיו תקלות, זה עלול להשפיע על המותג של שופרסל. את הקושי הזה מקווים בשופרסל לפתור באמצעות ארגזי קירור.

אבל נראה כי לצד הסיכונים, בשופרסל הבינו משהו חשוב שהמתחרים מפעם לא קלטו עד שהיה מאוחר מדי: להוביל את השוק לא מאפשר לקפוא על השמרים. לכן הם ממשיכים בחיזוק פעילות האונליין (שרק תתחזק), בחיזוק המותג הפרטי (בעולם של תשומת-לב גוברת למחיר), ובהרחבת תחומי פעילות: לעסקים הקטנים ולתחום הפארמה (עם רכישת ניו-פארם).