"כשאני נוסע על כביש 6, יש לי הרגשה מיוחדת. זו מהפכה"

הפורטפוליו של יהודה רווה, 70, מייסד שותף של קרן תשתיות ישראל ושל משרד יהודה רווה ושות'

עוד יהודה רוה  / צילום: איל יצהר
עוד יהודה רוה / צילום: איל יצהר

אני: פטריוט, אופטימי, יזם סדרתי, אוהב אנשים כי הם הדבר הכי מעניין בעולם.

משפחה: סבא וסבתא מצד שני הצדדים מגיעים מאזור אוקראינה. סבא מצד אמא היה סוחר וסבא מצד אבא עבד בתעשיית העץ. ההורים עלו בנפרד ובלי המשפחות שלהם והכירו בארץ. אמא הייתה במחנה נוער בצפון ואבא פגש אותה בנתניה לשם הגיע, הם התחתנו והוא פתח נגרייה שהתמחתה בעבודות לשכונות מגורים.

ילדות: נתניה. למדתי בכיתה של 18 תלמידים מצטיינים ושיחקתי בקבוצת הנערים של מכבי נתניה בכדורגל עם מוטל'ה שפיגלר. אמא רצתה שאנגן על כלי, אז נסעתי פעם שבוע לתל אביב ללמוד חצוצרה.

שירות צבאי: התחלתי בקורס טיס. כשנפלתי עברתי לחטיבה 7 בשריון, אחר כך באגף מבצעים במטכ"ל. סיימתי כסגן-אלוף במילואים. הלוואי שבפוליטיקה היו עושים עבודת מטה כמו בצה"ל.

לימודים: פה נכנס לתמונה אבא שלי, שהיו לו כבר שני בנים עורכי דין ואמר שאני טוב במתימטיקה ופיזיקה וכדאי שאלמד הנדסה. אבל אני נמשכתי למשפטים כי התחום נראה לי מעניין יותר. למדתי באוניברסיטה העברית בירושלים, שם פגשתי את תמי, שלמדה איתי באותה הכיתה. את ההתמחות עשיתי אצל יגאל ארנון ושלמה תוסיה כהן.

תמי: אשתי. עורכת דין מעולה והיום יו"ר מועצת המנהלים של חברת החדשות בהתנדבות. היא בתו של גדעון האוזנר, התובע במשפט אייכמן ולשעבר היועץ המשפטי לממשלה. תמי עבדה במשרד המשפטים בתחום התכנון והבנייה, והיום הבת שלנו שם. היא הצטרפה למשרד שלי וכשפרשה התמסרה לפעילות ציבורית, וכמו תמיד מצליחה בכל מה שהיא עושה. יש לנו שלוש בנות ואנחנו גרים בתל אביב.

קריירה: אני יזם ועצמאי, ומעולם לא הייתי שכיר. פתחתי משרד עם עוד שני שותפים לפני מלחמת יום כיפור וכיוון שכולנו גוייסנו לחצי שנה, סגרנו אותו. במלחמה פגשתי את אברהם יופה מרשות שמורות הטבע, ששאל אותי אם אני רוצה להיות היועץ המשפטי שלהם. לא היו לי לקוחות אז כמובן שהסכמתי. מאז המשרד צמח ופיתח התמחויות בתחומים שונים.

נדל"ן ומלונאות: הבסיס הקיומי שלנו. אנחנו המשרד הגדול ביותר בתחום בירושלים בנדל"ן. במלונאות התחלנו בייצוג של "קנדיאן פסיפיק הוטלס" ובהמשך ייצגנו את דיויד לואיס וישרוטל.

חדלות פירעון: ייסדתי את המחלקה לפני 25 שנים, כשטיפלתי ב"ציון טקסטיל" שפשטה את הרגל. כשחגי אולמן המצוין הצטרף למשרד הוא שידרג אותה עוד יותר.

אנרגיה ותשתיות: מחלקה שמנהל רון ורד, שהתחילה את דרכה בפנייה של חברה קנדית שבנתה כביש אגרה עצום בטורונטו. אחר כך ייצגנו את משפחת רייכמן הקנדית שהתמודדה במכרז של "דרך ארץ" עם אפריקה ישראל וזכתה בו.

בוררות וגישורים: לפני שנה נכנסתי לתחום ואני רואה בו פוטנציאל גדול. הוא אינדיבידואלי ולא מצריך צוות ויש בו משהו יותר נינוח ואנושי מבית המשפט ומסתיים מהר יותר.

דירוג משרדים: המשרד ירד בדירוג כי לא התמזגנו עם אף אחד ולכן לא גדלנו במספר עורכי הדין. אנחנו שואפים לגדול בעסקאות ולא במספר העובדים.

קרן תשתיות ישראל: תשתיות תמיד דיברו אלי ופניתי ליאיר המבורגר בהצעה להקים קרן שתחפש השקעות בתחום. צירפנו אלינו את ירון קסטנבאום ואנחנו מושקעים, בין היתר, בכביש 6, במתקן התפלה בפלמחים, הרכבת הקלה בירושלים, קליה אנרגיות, כביש 431, ובסוויס פורט.

כביש 6: כשאני נוסע עליו יש לי הרגשה מיוחדת. נוסעים עליו מיליוני אנשים בשנה והוא עשה מהפכה תחבורתית. הטענות על חיובים כפולים מעטות יחסית ומטופלות מיידית.

פנאי: אני יוצא להליכה בים חוץ מימי גשם וצופה אדוק במשחקי כדורגל, בעיקר של ברצלונה. מנגן בחצוצרה, צורך הרבה תרבות, ומבלה עם ששת הנכדים.

פילנתרופיה: תמי ואני תורמים לגופים שקרובים לליבנו, בעיקר לילדים. חוץ מזה, בין היתר אני יו"ר לשכת המסחר ישראל קנדה ויו"ר אגודת הידידים של מוזיאון ישראל.

תפיסת עתיד: המודל שלי לחיים ארוכים ובריאים הוא מורטון מנדל, לקוח שלי. הוא בן 96, פעיל בעסקים ובפילנתרופיה בהיקפים עצומים, לא משתמש במקל הליכה, וחד לגמרי. הוא הסיבה למה אדם לא צריך להציב לעצמו גבולות לעשייה פעילה.