החוק להגבלת היבואנים הבלעדיים עבר בקריאה ראשונה

החוק מסמיך את הממונה על ההגבלים העסקיים להורות ליבואן מורשה על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על-מנת למנוע חשש לפגיעה משמעותית בתחרות מיבוא מקביל

סופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
סופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

החוק להגבלת היבואנים הבלעדיים המונעים תחרות מיבואנים מקבילים עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. החוק מסמיך את הממונה על ההגבלים העסקיים להורות ליבואן בלעדי על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על-מנת למנוע פגיעה בתחרות מיבוא מקביל, וכן למנוע את תופעת הגיאו-בלוקינג - מצבים בהם יבואן בלעדי מונע מצרכנים ישראלים לרכוש מוצרים באתרי אינטרנט בינלאומיים, ובכך להפוך אותו ללקוח שבוי לערוצי ההפצה של היבואן בחנויות או באתרים מקומיים בלבד. מצבים אלה, יש לציין, היו רלוונטיים יותר בעבר, משום שכיום הגישה היא נרחבת יותר, כולל דרכי מעקף לאתרים שלא משלחים לישראל באמצעות חברות שמבצעות שילוח מארה"ב ומאירופה על-ידי כתובת מקומית.

החוק משקף את ההבנה שידועה מזה זמן רב, לפיה כוחם של יבואנים בלעדיים משפיע באופן ישיר על מחירי המוצרים שאנו משלמים. חסימת ערוצי יבוא מקבילים (וסיפורים על כך יש למכביר, לרבות איומים על יבואנים מקבילים או חסימת ערוצי הקניות שלהם שנעשים לרוב דרך מדינה אחרת) מתורגמת לניצול כוחם הבלעדי לרעה.

כאמור, החוק מסמיך את הממונה על ההגבלים העסקיים להורות ליבואן מורשה על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט על-מנת למנוע חשש לפגיעה משמעותית בתחרות מיבוא מקביל. בדומה לסמכויות הממונה בתחום המונופולים או קבוצות ריכוז, הפרה של הוראות החוק כמוה כהפרה של חוק ההגבלים העסקים.