מוצרי שלם רוכשת את קווי ייצור האריזות של ורטהיים ופוגל

שווי העסקה מוערך בעד 25 מיליון שקל ■ אמרז הודיעה לחברות כי היא צפויה לסיים את ההתקשרות עמן בסוף חודש מארס, מה שעורר סערה, שכן מתעורר חשש שלוח הזמנים לא יאפשר לחברות זמן התארגנות

חברת מוצרי שלם מקיסריה, בבעלותו של מני שלם, חתמה על עסקה לרכישת קווי ייצור של חברת אמרז. שווי העסקה מוערך בעד 25 מיליון שקל, לפי גורמים בענף. בימים האחרונים הודיעה חברת אמרז לחברות המזון והטואלטיקה שעבורן היא מייצרת מוצרי פלסטיק, כי היא צפויה לסגור חלק ניכר מקווי הייצור במפעל שלה בראשון-לציון.

לאחרונה אמרז החליטה למכור את הציוד והמכונות של המפעל, ולהשתמש בקרקע שעליה הוא ניצב לשימוש אחר, והודיעה לחברות כי היא צפויה לסיים את ההתקשרות עמן בסוף חודש מארס, ולהעביר את הפעילות לגורם אחר.

בעקבות זאת, בימים האחרונים התעוררה סערה בקרב חברות המזון, שכן עסקה שכזו, מעוררת חשש שלוח הזמנים לא יאפשר לחברות זמן התארגנות. בימים האחרונים אף פנו חברות באיגוד המזון של התאחדות התעשיינים לאיגוד כדי למצוא פתרון למשבר.

כיום, כל אריזה מיוצרת בקו ייצור ייעודי במכונה ספציפית שמייצרת אריזות לפי תבנית ייחודית קבועה בשיטה של הזרקת פלסטיק. במסגרת העסקה חלק ניכר מהמכונות שמייצרות את אריזות הפלסטיק יימכרו יחד עם התבניות הייעודיות של האריזות לחברת שלם.

גורמים שונים בענף העלו תהיות אם מכירה כזו דורשת את אישור הרשות להגבלים עסקיים. מוצרי שלם היא חברת ייצור הפלסטיק הגדולה בענף ומייצרת בעיקר אריזות פלסטיק לתעשייה למוצרים שונים באריזות גדולות, אך גם לשוק הקמעונאי. לפי הערכות בענף, מחזור המכירות שלה נאמד ב-600-700 מיליון שקל, והיא מעסיקה כ-500 עובדים. היא נחשבת לחברה חזקה עם נזילות גבוהה.

בסביבת אמרז טענו היום כי החברה מתכוונת להתרכז בקווי מכלים של בקבוקים ולעבות אותם, במקביל להפסקת קווי ייצור של קופסאות, חמגשיות ומכלי פלסטיק.

אמרז אמנם אינם מוכרת בשמה לצרכן הישראלי, אך היא מייצרת אריזות כמעט לכל דבר שנכנס אלינו הביתה: קוקה-קולה, פפסי, אסם נסטלה, יוניליוור, כתר פלסטיק, יפאורה תבורי, פריגת, מי עדן, נביעות, תנובה, שטראוס, סנו. מחזור המכירות שלה מוערך ב-400 מיליון דולרים בשנה, ויש לה שני מפעלים בארץ, בראשון-לציון ובאשדוד, שמועסקים בהם כ-400 עובדים. בעבר גם החזיקה במפעל ברומניה.

אמרז עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק של אריזות פלסטיק ומוצרים מוגמרים ממגוון רחב של חומרי גלם תרמופלסטיים. מדובר בחברה פרטית המוחזקת בידי שתיים מהמשפחות החזקות במשק. בעלי המניות של אמרז הם אמפא של שלומי פוגל (50%); החברה המרכזית למשקאות קלים של משפחת ורטהיים (20%); רמי שלו, לשעבר מנכ"ל החברה המרכזית (10%); ובעלי מניות נוספים שמחזיקים ב-20% הנותרים.

מגעים לרכישתה של אמרז התנהלו בעבר מול כמה גופים, אולם לא הבשילו לכדי מכירתה. עם הגורמים שהתעניינו ברכישתה בעבר נמנים קרן מרקסטון וחברת כרגל.

יהודה פורטה, מנכ"ל אמרז, מסר ביחס לסגירת הקווים: "בשנה האחרונה החלה החברה בתהליך של ייעול ושדרוג לצורך שילוב טכנולוגיות חדשות לייצור מוצרי פלסטיקה בסטנדרט מתקדם. במסגרת זו, החברה מתרכזת במוצרי הליבה ומתכוונת לצאת מקווים אחרים. בשבוע האחרון הודענו ללקוחותינו על יציאה מתחומי פעילות מסוימים. כמו תמיד אנו עומדים לרשות לקוחותינו ונסייע ככל הנדרש".