בן זאב קיבל את המנדט למצוא קונה למניות השליטה בבורסה

מחזיקים ביותר מ-70% ממניות הבורסה נענו להצעה למכור את מניותיהם לפי שווי חברה של חצי מיליארד שקל ■ השאיפה: בורסה או רשת בורסות זרה

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

התוכנית למכירת השליטה בבורסה בתל-אביב מתקדמת שלב. תוכניתה של הנהלת הבורסה ליצור גרעין שליטה שאותו תציע למכירה קיבלה רוח גבית מבעלי המניות הנוכחיים - בנקים ובתי השקעות (חברי הבורסה). היום (א') נודע כי פניית הבורסה לחבריה לשמש כגורם מתווך בעסקה למכירת מניותיהם בבורסה לצד שלישי נענתה בשיעור של 71.7%, המאפשר מכירת גרעין שליטה מובהק בבורסה, על פי הודעתה.

לפי שעה אין להנהלת הבורסה רוכש קונקרטי, והיא קיבלה את המנדט מחבריה למצוא רוכש שכזה - בשאיפה בורסה או רשת של בורסות זרות מובילות - ולייצר מצב שבו השליטה בבורסה המקומית תימכר לגורם אסטרטגי שיוביל אותה קדימה. מדובר בעסקת אופציה לתקופה של כשלושה חודשים.

ככל הידוע, ישנן כבר כמה בורסות זרות שהביעו עניין ראשוני בבורסה המקומית, אך לפי גורמים יודעי דבר אין כיום משהו קונקרטי. בכל אופן, ככל שהבורסה תאתר רוכש שכזה, ותקדם עסקה עמו, היא תוכל לרכוש אז את כל המניות שהחברים אישרו לה למכור, או רק חלק (פרו-ראטה, בהתאם להיקף העסקה שתהיה). אם לא תהיה עסקה אזי הבורסה אינה מחויבת לרכוש מניות מחבריה במסגרת ההסכם הזה.

לפני ימים מעטים התייחס בן זאב לעתיד הבורסה ואמר כי הנפקת מניותיה בבורסה בתל-אביב עצמה צפויה ב-2019. ככל הידוע ההנפקה לא תתקדם בטרם תמונת השליטה בה תושלם - בין אם יהיה בעל שליטה דומיננטי ובין אם לאו.

הבורסה הודיעה היום כי "כמעט כל בעלי המניות נענו לפנייתה של הבורסה, ומציעים למכור את החזקותיהם בה לפי שווי חברה של חצי מיליארד שקל". מספר גופים לא נענו להצעת הבורסה, וכמה גופים בחרו להותיר חלק מהמניות בידיהם, בתקווה שיניבו ערך. "זה אומר שחברי בורסה רבים מאמינים שהשווי שלה יגדל, ואולי גם תהיה מדיניות דיבידנד בעתיד", אמר היום ל"גלובס" גורם מעורה. 

מי מחזיק בבורסה
 מי מחזיק בבורסה

ככל הידוע, חברי בורסה שנענו להצעת הבורסה הם: אי-אונליין (אי-ברוקר), הבנק הבינלאומי, בנק לאומי, פסגות, מיטב דש, בנק ירושלים, בנק אגוד, אי.בי.אי, מגדל שוקי הון ובנק הפועלים, שאליהם כנראה הצטרפו עוד חברי בורסה, עם החזקות זניחות (בהם גם זרים). הללו החליטו להיענות להצעת הבורסה לרכוש מבעליה הנוכחיים את החזקותיהם בה לפי שווי חברה של 500 מיליון שקל.כאמור, לא כל הגופים שנענו להצעת הבורסה עשו זאת לגבי כל החזקותיהם בה, מאחר שהם רשאים להמשיך ולהחזיק עד 5% ממניותיה (עליהם למכור את כל מה שמעבר לרף זה תוך פרק זמן מוגבל). כך, בנק הפועלים ימשיך להחזיק 4.99% ממניות הבורסה, וקבוצת הבנק הבינלאומי תמשיך להחזיק בידיה כ-4.9% ממניות הבורסה. גם חברת אי-אונליין תיוותר עם החזקה של כ-1.7% - כל זאת בתקווה ששווי הבורסה יאמיר אל מעל לרף של 500 מיליון שקל. המהלך של מכירת השליטה מתאפשר אגב שינוי מבנה הבעלות בבורסה, שבמסגרתו קיבלו חברי הבורסה מניות, וגם העובדים קיבלו לידיהם 6% ממניות הבורסה, לכשזו תיהפך לחברה למטרות רווח.

בספטמבר, זמן קצר לאחר שמהלך הדגל של רשות ניירות ערך ושל הבורסה לשינוי מבנה הבעלות בבורסה זכה לאישורו של בית המשפט, חשפנו כי "הבורסה בוחנת רכישת מניותיה מידי חבריה לפי שווי של 400 מיליון שקל". הבורסה פנתה אז לחבריה בהצעה לרכוש מהם את החזקותיהם בה, וזאת על פי הערכת שווי חיצונית שנעשתה לה באותה תקופה, ושנקבה בשווי של כ-400 מיליון שקל בלבד - כ-20% מתחת להון העצמי של הבורסה דאז.

התוכנית המקורית לא זכתה להיענות טנטטיבית מצד חברי הבורסה, מה גם שרשות ניירות ערך התנגדה לכך שהבורסה תרכוש מניות מחבריה ותחזיק בעצמה במניות שלה. הרשות התירה לבורסה רק להוות גורם מתווך בעסקה שכזו, שתהווה יתרון לכל הנוגעים בדבר, מאחר שהיא תדבר בקול אחד עם כל רוכש פוטנציאלי, מה שלא יכול לקרות אם כל חבר בורסה ינסה למכור את מניותיו בעצמו.

המרוויח הגדול: הבנק הבינלאומי

בשל כך, לפני שבועות אחדים הוציאה הבורסה הצעה משופרת, שלפיה תרכוש את מניות החברים שלה לפי שווי של כ-500 מיליון שקל. "גלובס" חשף את התוכנית הזו בתחילת החודש, ואז גילינו כי הבורסה מציעה לרכוש את המניות במקביל למכירתן לצד ג', במהלך תקופת אופציה שתקבל הבורסה לשלושה חודשים.

הבורסה הבהירה אז לחבריה, כי היא מעוניינת "לקבל הצעות מבעלי מניות בחברת הבורסה לרכישת מניות המוחזקות על-ידיהם", ואילו "ההצעה היא בלתי חוזרת, ואינה ניתנת לביטול עד לסוף יום 18 באפריל".

שלל גופים הוציאו הודעות לבורסה בדבר ההיענות שלהם, ובמסגרת זו גילו כי הם צפויים לרשום רווחי הון של עשרות מיליוני שקלים בגין המכירה, אם וככל שמניות הבורסה אכן יימכרו. בראשם, הבנק הבינלאומי שהודיע כי עבור המניות שימכור (כ-15.4% ברמת הקבוצה, אם הבורסה תנצל במידה מלאה את ההיענות של הבנק) הוא יקבל כ-77 מיליון שקל, שרובם יירשמו ברווח ברוטו בדוחות הכספיים, מאחר שהבורסה רשומה בספרי הבנק לפי שווי זניח.

בכל אופן, לפי שעה מוקדם לדעת אם הבורסה תמצא רוכש למניות הללו עד 18 באפריל, ואם אכן היא תרכוש מניות מהחברים שנענו לפנייתה. גם אם זה יקרה, סביר שהיא לא תמכור את כל מניות הבורסה שהיא רשאית עתה למכור, ו"תסתפק בשליטה", כך שההכנסות מהמכירה כאמור כנראה יצטמצמו.