מי יוביל את השקעות האימפקט

ההפגנות נגד המונופולים ו"הקפיטליזם החזירי" הן התקווה הגדולה של ההשקעות החברתיות

ניהול השקעות / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול השקעות / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הפגנות של צעירים במדינות המערב נגד המונופולים הגדולים ונגד "הקפיטליזם החזירי" הן רק התחלה של מהפכה-חברתית שצפויה בשנים הקרובות. בני דור המילניום הם התקווה הגדולה של תחום השקעות האימפקט והעסקים החברתיים. הם מאמינים בהשקעות חברתיות, בצדק חברתי, בעזרה למדינות נחשלות, ובפעילות לשמירת כדור-הארץ. הוריהם יורישו להם בשנים הקרובות 24 טריליון דולר. זוהי העברת ההון הבין-דורית הגדולה ביותר בהיסטוריה!

בני דור המילניום, המכונה גם דור ה-Y, נחשפו בילדותם לכל עוולות העולם דרך הטלוויזיה, האינטרנט והרשתות החברתיות. הם צפו בתמונות קשות של עוני ותנאי חיים קשים במדינות העולם השלישי, עקבו אחרי מחקרים על שינויי האקלים והתחממות כדור-הארץ, ואפילו יצאו להפגנות אלימות נגד "הקפיטליזם החזירי" ונגד השתלטות התאגידים הגדולים על השווקים. בני הדור החדש, שהם כיום בני 20-35, נחושים לפעול ל"תיקון העולם". אמצעי התקשורת המסורתיים עדיין לא הפנימו את השינויים שמתחוללים בקרב הצעירים.

את ההתעוררות החברתית של בני דור המילניום ניתן לראות בשנים האחרונות בקמפוסים של האוניברסיטאות הגדולות בעולם. בתי-הספר למנהל עסקים מדווחים שקורסים שמזוהים עם יזמות חברתית או סביבתית מלאים עד אפס מקום. במקביל, כמעט בכל הקמפוסים נערכים כנסים והפגנות נגד התאגידים הגדולים, נגד העוני במדינות העולם השלישי, ונגד החלוקה הלא-צודקת של ההון בין העשירים לעניים.

אוניברסיטת סטנפורד היוקרתית מדווחת שיותר ממחצית המועמדים ללימודי תואר שני במינהל עסקים, מזכירים בטופסי הבקשה שלהם את הרצון להשתלב במאמצי בית-הספר במלחמתו בעוני במדינות מתפתחות. זוהי תופעה חדשה לחלוטין. בעבר, צעירים כמעט לא גילו כל עניין בפתרון בעיות עוני, חברה וסביבה. הם האמינו שממשלות או פילנתרופים עשירים הם שאמורים לפתור את בעיות העולם, ואילו הם צריכים להשקיע את זמנם בלימודים ובפיתוח קריירה.

עכשיו, כשחלק מבני דור המילניום מגיעים לעמדות השפעה בעולם העסקים, הם מיישמים את מה שלמדו ומקדמים מודל חדש של השקעות שנקרא "השקעות-אימפקט". השקעות שמצד אחד מבטיחות למשקיעים תשואה כלכלית נאותה כמו בכל השקעה עסקית, אולם במקביל יש להן אימפקט (השפעה) על החברה ו/או הסביבה.

בני דור המילניום עומדים לרשת בשנים הקרובות, מהוריהם הון עצום שאותו יוכלו לנווט להשקעות אימפקט ולעסקים חברתיים. לפי נתוני חברת הייעוץ הבינלאומית דלויט (Deloitte), מדובר בהעברת ההון הבין-דורית הגדולה ביותר בהיסטוריה! עד שנת 2020 ישלוט דור המילניום על 24 טריליון דולר. הון עתק זה יאפשר להם להוביל בעשורים הקרובים טרנד מתגבר של פנייה להשקעות אימפקט ולהשקעות חברתיות.

לפי סקר שערך בנק ההשקעות מורגן-סטנלי בארה"ב, 75% מבני דור המילניום מאמינים שהשקעות עסקיות צריכות להתחשב ואף להתמודד עם השינוי האקלימי הגלובלי. זאת לעומת 58% בלבד מכלל האוכלוסייה. עוד התברר, שבני דור המילניום נמנעים מקניית מוצרים עם מרכיבים שעלולים לפגוע בסביבה והכי חשוב: הם רוצים להשקיע את כספם בחברות שמאמצות מטרות חברתיות או סביבתיות, ונמנעות מגרימת נזקים לסביבה. גם בנקי ההשקעות הגדולים בעולם מפנים בשנים האחרונות חלק מכספם להשקעות חברתיות ולהשקעות אימפקט. זאת, תוך שמירה על הרווחיות. גולדמן זאקס משקיע כיום 10.5 מיליארד דולר בנכסים שמוקדשים לשמירה על הסביבה ולקידום החברה, ועוד 70 מיליארד דולר בנכסים שמוקדשים לעצירת פעילות סביבתית מזיקה.

■ הכותבת מרצה וחוקרת חשבונאות במכללה למינהל.