רשות המסים מודה בטעות של עשור: הורידה רף המס לעולים

בעקבות טעות שנפלה ב-2008, נקבעו מאז מדרגות מס גבוהות מדי ל-3 סקטורים במשק, שהפחיתו את חבות המס שלהם לרשות המסים ■ מדובר ב-3 קבוצות: עולים חדשים, רוכשי משקים חקלאיים וכן עבור מיסוי זכויות בנייה נוספות

בנין רשות המיסים ירושלים / צילום: איל יצהר
בנין רשות המיסים ירושלים / צילום: איל יצהר

טעות בחישובי רשות המסים הפחיתה לאורך השנים האחרונות את חבות המס של עשרות אלפי ישראלים: במסגרת הוראות מיסוי מקרקעין המעודכנות לשנת 2018 שפורסמו השבוע, ובמקביל להעלאת מדרגות המס שיפחיתו השנה את תשלומי המסים לרוכשי דירת מגורים יחידה ולמשקיעים בדירות נוספות בשיעור עליית המדד (2.6%), הורידה רשות המסים את מדרגות המס ואת תקרת הפטור ל-3 קבוצות חריגות: עולים חדשים, רוכשי משקים חקלאיים וכן עבור מיסוי זכויות בנייה נוספות, בשיעור של 5%-8%.

ברשות הסבירו כי התיקונים בוצעו "לאחר שהסתבר לאחרונה כי בעקבות טעות שנפלה בשנת 2008, מודדו ביתר הסכומים לאותם מגזרים". וכמה עלתה לקופה הציבורית אותה הטבה בשוגג, שנמשכה עשור שלם? ברשות המסים מסרו כי "הציבור לא ניזוק מהטעות, ומאחר וביחס לכל עסקה בנפרד מדובר בסכום קטן יחסית, גם אין בכוונת הרשות לגבות את ההפרש".

בכל מקרה, ברשות הדגישו כי אין להם "נתונים זמינים של השלכות הטעות מאז 2008".

לפי ההוראות שפורסמו, רוכש דירה או בית עסק המוגדר עולה חדש (שנה לפני עלייתו ועד 7 שנים אחריה) ישלם מס בשיעור 0.5% עד לסכום של 1.672 מיליון שקל ומס בשיעור 5% מעל אותו סכום - לעומת רף בגובה 1.759 מיליון שקל בשנת 2017, פער של 5%.

רוכש משק חקלאי (החלק שאינו משמש למגורים) ישלם החל משנה זו 0.5% עד לסכום של 437.7 אלף שקל ו-5% מעל אותו סכום - לעומת רף של 477.2 אלף שקל בשנת 2017, פער של 8%.

הסעיף המשמעותי ביותר נוגע למכירת דירת מגורים ששוויה מושפע מזכויות בנייה נוספות, בעקבות תוכניות שונות המעניקות לבניינים ישנים רבים תוספות בנייה משמעותיות ורבות ערך.

על פי סעיף 49ז' בחוק מיסוי מקרקעין, במקום בו התמורה במכירה מושפעת מאותן זכויות נוספות, המוכר זכאי לפטור נוסף (או לחישוב ליניארי מוטב, אם זו לא דירתו היחידה) בשל אותן זכויות - זאת בסכום שווי הדירה או בהפרש שבין "תקרת הפטור" לשווי הדירה, הנמוך מביניהם. בכל מקרה, קובע החוק, סכום הפטור הכולל לא יהיה נמוך מ"רצפת הפטור".

כעת, לפי הוראות הביצוע המעודכנות, עודכנו אותם סכומים מטה: תקרת הפטור נקבעה על 2.04 מיליון שקל ורצפת הפטור על 510.6 אלף שקל - לעומת תקרה של 2.136 מיליון שקל ורצפה של 535 אלף שקל שנה קודם לכן, פער של 5%.

הפחתת הפטור בעקבות הטעות
 הפחתת הפטור בעקבות הטעות