צינור הגז לאירופה: נשקל שיתופה של חברת נתג"ז הממשלתית

שטייניץ: "פרויקט יצוא הגז מ'לוויתן' לאירופה מתקדם, ונשקלת האפשרות לשלב את נתג"ז בעבודות" ■ עלות הקמת הצינור, באורך 2,100 ק"מ, מוערכת ע"י המדינה בכ-25 מיליארד שקל

יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף
יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

"נשקלת האפשרות להטיל על נתג"ז לקחת חלק בהקמת צינור היצוא לאירופה", כך אמר ביום חמישי האחרון שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, בפגישה שהתקיימה עם הנהלת החברה והדירקטוריון, בראשות יו"ר נתג"ז איתן פדן. "פרויקט יצוא הגז מלוויתן לאירופה מתקדם, ונשקלת האפשרות לשלב את נתג"ז בעבודות הקמת צינור היצוא הימי. לחברה יש תפקיד משמעותי בהמשך קידום חיבור המשק לגז טבעי, וטוב שיש חברות ממשלתיות יעילות, רזות ומצליחות כנתג"ז". הדברים נאמרו בהצגת תוכנית הפיתוח האסטרטגית הרב שנתית של נתג"ז הממשלתית ביום חמישי. עצם המעורבות של החברה הממשלתית בפרויקט ענק, כמעט בדיוני, זה מגביר את הסיכויים להתממשותו.

הצינור המתוכנן שיובל גז טבעי מישראל לאיטליה ויעבור דרך קפריסין ויוון יהיה הצינור התת ימי הארוך ביות בעולם. אורכו יהיה כ-2,100 ק"מ ועלותו מוערכת על ידי המדינה בכ-25 מיליארד שקל, בנייתו צפוייה להסתיים בשנת 2025. נזכיר כי לפני חודש וחצי שרי האנרגיה של קפריסין, יוון, ישראל ואיטליה חתמו היום על מזכר הבנות להקמת צינור גז מישראל לאיטליה.

ואולם פרויקט שאפתני זה עדיין רחוק מיישומו. הקושי ההנדסי בביצוע הפרויקט התשתיתי המורכב הזה מצוי בתוואי התת-ימי, שמגיע בשיאו לעומק של 3.3 ק"מ וכן בפעילות הגעשית בקרקעית הים בין קפריסין ליוון. מאפיין זה עלול לגרום נזקים לצינורות שיהיה קשה מאוד לתקן. קושי נוסף ולא פחות חשוב הוא ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט. מחיר הגז הממוצע בשנה האחרונה באירופה נע סביב 5.4 דולר ליחידת חום, ואילו בישראל המחיר הממוצע לא הרבה יותר זול - 5.3 דולר ליחידת חום.

כדי להצדיק את הוצאות הנחת הצינור הבלתי מבוטלות יש להגיע להפרש של כ-2-3 דולר ליחידת חום - ככל הנראה הדבר אפשרי נכון למחירי השוק היום. העסקאות האחרונות של הגז הטבעי שנחתמו מול חברת אנרג'יאן בעלת המאגרים כריש ותנין לחברה לישראל, היום נמוכים יותר מ-4 דולר ליחידת חום. זאת לעומת המחירים אותם משלמת אירופה לחברת גזפרום הרוסית שנעים בין 6 ל-7 דולר ליחידת חום. אולם גם לאחר הקמת הצינור ישראל לא תחליף את גז פרום המספקת לפי הערכות כ-200 BCM של גז טבעי בשנה, אך בהחלט יהפוך אותה לספקית הגז המשמעותית באזור. הצינור יוכל להוביל 10-5 BCM של גז טבעי בשנה.

עד היום השקיעה נתג"ז מעל 6 מיליארד שקל בהקמה ופיתוח של מערכת הולכת הגז. בשנים הקרובות צפויה נתג"ז להשקיע מעל 2 מיליארד שקלים בפיתוח מערכת ההולכה, עוד לפני ההשקעה בצינור הבינלאומי. החברה מתכננת לצאת להנפקה רביעית במספר בקרוב.

נתג"ז היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה אשר הוקמה בשנת 2003. עם הקמתה העניקה הממשלה לנתג"ז רישיון להקמה ולהפעלה של מערכת הולכת הגז הטבעי בישראל למשך שלושים שנים. במסגרת הרישיון מוליכה החברה גז טבעי לצרכנים המבקשים לצרוך גז טבעי בלחץ גבוה וביניהם תחנות כוח של חברת החשמל ותחנות כוח פרטיות.

קווי הולכת הגז
 קווי הולכת הגז