ליברמן לגל"צ: אל תשמיעו את יהונתן גפן; היועמ"ש: אין סמכות

אמש השווה יהונתן גפן בין הנערה הפלסטינית עהד תמימי, שסטרה לחייל צה"ל, לבין ז'אן דארק, חנה סנש ואנה פרנק ■ בתגובה לדברי ליברמן הבהיר היועמ"ש כי לשר הביטחון אין סמכות חוקית להתערב בתכנים המשודרים בגל"צ ■ מנדלבליט לליברמן: עמדתי מחייבת אותך

יהונתן גפן - אמיר מאירי
יהונתן גפן - אמיר מאירי

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, פרסם הבוקר (ג') הודעה, לפיה הוא הנחה מפקד גלי צה"ל להפסיק להשמיע או לראיין את יהונתן גפן בכל שידורי התחנה. "מדינת ישראל לא תיתן במה לאדם שמשווה בין ילדה שנספתה בשואה ולוחמת גיבורה שנלחמה במשטר הנאצי לעאהד תמימי הפרחחית שתקפה חייל. רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת", נכתב בהודעה מטעם שר הביטחון.

אמש (ב') העלה גפן לחשבון האינסטגרם שלו טקסט שבו שהשווה בין עהד תמימי, הנערה הפלסטינית שצולמה כשהיא סוטרת לחייל צה"ל, לבין נשים כמו ז'אן דארק, חנה סנש ואנה פרנק. "ביום שבו יסופר סיפור המאבק, את עהד תמימי, אדומת השיער, כמו דוד שסטר לגולית, תהיי באותה שורה עם ז'אן דארק, חנה סנש ואנה פרנק", כתב גפן.

ליברמן אמנם האשים בהודעתו את גפן ברדיפת כותרות, אך למעשה הנחייתו הנוכחית אינה עולה בקנה אחד עם הפרשנות של גרומי החקיקה, שקבעו בשנים האחרונות כי לשר הביטחון אין סמכות להתערבות בתוכן המשודר בתחנה הצבאית.

ליברמן: "רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת" / איור: גיל ג'יבלי
 ליברמן: "רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת" / איור: גיל ג'יבלי

ביולי 2016, לאחר שליברמן זימן אליו לבירור את המפקד הקודם של התחנה, ירון דקל, בשל שידור תוכנית אודות המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש, הודיע לו היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כי אין לו סמכות להתערב בתוכן השידורים. היועמ"ש ביסס את קביעתו על חוות-דעת שגיבשה ב-2015 המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר.

מטעם מנדלבליט נמסר היום כי "במענה לפניות כתבים בעקבות הודעת שר הביטחון על הנחייתו להפסיק להשמיע או לראיין את יהונתן גפן בתחנת גלי צה"ל, היועץ המשפטי לממשלה מבקש להבהיר כי על-פי הדין, כפי שנקבע כבר בעבר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, אין לשר סמכות חוקית להתערב בתכנים המשודרים בתחנה. הסמכות החוקית לקבוע את התכנים שישודרו בתחנה מסורה בידי גורמי המקצוע של התחנה בלבד.

"סעיף 7 להוראת הפיקוד העליון, מספר 2.0617 (הפ"ע גל"ץ), מסדיר את העצמאות העיתונאית של התחנה וקובע כדלקמן: 'מפקד התחנה כפוף לקצין החינוך והנוער הראשי, אולם בעניינים עיתונאיים-מקצועיים, שבהם הוא עוסק בתפקידו כעורך ראשי של התחנה, הוא לא יהיה נתון למרות מפקדיו, ויעמדו לנגד עיניו השיקולים המקצועיים העיתונאיים'. 

"הדבר גם בא לידי ביטוי בעבר פסיקת בג"ץ, שעמד על חשיבות עצמאות הגורמים המקצועיים בתחנה והיקף שיקול-הדעת הרחב המסור להם בכל הקשור לתכנים המשודרים, תוך שהוא מדגיש את חשיבות התחנה כחלק ממערך השידור הציבורי בישראל. מובן כי אין בדברים האמורים בכדי לתת לגיטימציה כלשהי לתוכן הדברים המקוממים שנאמרו".

לפני כשנה, במהלך דיון בכנסת על העברת גלי צה"ל מאחריות צה"ל למשרד הביטחון, אמרה עו"ד זילבר דברים דומים, כשציינה כי התחנה תועבר לאחריות המשרד רק אם ייווצר חיץ בין התחנה לבין האדם הפוליטי שעומד בראש המשרד.

מגלי צה"ל לא נמסרה עד כה תגובה לדברים.  

נציין כי במכתב שהוציא היום היועמ"ש מנדלבליט, הוא כתב לליברמן: "הובא לידיעתי שאמרת בתקשורת שאתה דוחה את עמדתי, אז אני מזכיר לך שעמדתי מחייבת".