פרשת אקסלנס-הפניקס מסתיימת בקול ענות חלושה

תיקי החקירה נגד אקסלנס, הפניקס וכל נושאי המשרה - שנחקרו במסגרת הפרשה בחשד לתרמית בניירות ערך - נסגרו אתמול

משרדי אקסלנס / צילום: איל יצהר
משרדי אקסלנס / צילום: איל יצהר

חקירת פרשת ה"סיבוב" לכאורה שעשה בית ההשקעות אקסלנס על חשבון עמיתי החברה האם שלו, הפניקס, שהתפוצצה בקול תרועה רמה באפריל 2015, הסתיימה בקול ענות חלושה: תיקי החקירה נגד אקסלנס, הפניקס וכל נושאי המשרה שנחקרו במסגרת הפרשה בחשד לתרמית בניירות ערך - נסגרו. אתמול (ב') קיבלה אקסלנס הודעה מפרקליטות מיסוי וכלכלה כי התיק נגד החברה נסגר מחוסר ראיות; וכן התיק נגד נושאי המשרה הבכירים בה נסגר מחוסר אשמה.

בהודעות על סגירת החקירה הפלילית אין כדי להבטיח כי רשות ניירות ערך לא תפעל כנגד אקסלנס במישור המינהלי, בטענה להפרות מינהליות של החוק, אשר רמת ההוכחה הנדרשת בהן נמוכה מרמת ההוכחה הנדרשת להוכחת עבירות פליליות.

חקירת הפרשה סבבה סביב השאלה האם בית ההשקעות אקסלנס נהג לערוך עסקאות עצמיות שיצרו לו רווחים אסורים, על גבם של לקוחות בית ההשקעות - עמיתי חברת הביטוח הפניקס, המשתמשת בשירותי הברוקראז' של החברה הבת אקסלנס.

הפרשה התפוצצה באפריל 2015, אז זומנו מספר נושאי משרה באקסלנס לחקירה במחלקת החקירות של רשות ניירות ערך. פרטי החקירה היו אז סודיים, ובמסגרת הודעה שפרסמה החברה נמסר כי "החקירה נסובה על נושא הנוגע לשירות שאותו קיבלה החברה מחברה קשורה". החשדות שעלו בראשית הדרך היו לתרמית ניירות ערך באקסלנס בנוגע לפעולות שבוצעו בקשר עם עסקאות בין החברה הבת לבין הפניקס ביטוח בע"מ. חוקרי הרשות פשטו באותה עת על משרדי החברה והחברה הבת, אקסלנס נשואה, וכן חקרו מספר נושאי משרה בחברות.

שתי פרשות שונות

זמן קצר קודם לכן נעצרו על-ידי רשות ניירות ערך עומרי ויסמן, מנהל דסק מניות בחדר המסחר של הלקוחות המוסדיים באקסלנס נשואה, ואבי אשכנזי, הבעלים של חברת מעשרות השקעות ופיננסים, בחשד שביצעו עסקאות תרמיתיות בהיקף מיליוני שקלים, בתחכום ותוך הסוואה, במטרה לייצר להם רווח כספי על חשבון המשקיעים. עקב סמיכות הפרשות עלתה התהייה האם יש קשר בין החקירות, אך בהמשך התברר כי מדובר בפרשות שונות.

הפרשה של ויסמן ואשכנזי הסתיימה לאחרונה בעסקאות טיעון, שבמסגרתן הודו השניים בעבירות תרמית בני"ע, קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון, ונשלחו למאסרים בפועל; ואולם, פרשת אקסלנס-הפניקס, שנחקרה במקביל, הסתיימה אחרת - בסגירתה, כאמור.

ההחלטה על סגירת התיק בעניינה של אקסלנס התקבלה בפרקליטות, לאחר שבמארס 2016 העבירה מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות למחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) את תיק החקירה, על-מנת שהפרקליטות תכריע האם יש להעמיד את מי מהמעורבים לדין. החשד המרכזי של הרשות היה לביצוע עבירות של תרמית בניירות ערך ועבירות של קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ורישום כוזב במסמכי תאגיד. זאת, על-פי החשד, בקשר לשיטת מסחרר סיבובי באמצעות חשבונות פיקטיביים, שבה עשו שימוש לכאורה גורמים באקסלנס בין 2011 ל-2014.

"מערך של מספר חשבונות תיווך"

בהודעה שפרסמה רשות ניירות ערך עם העברת התיק לפרקליטות פורטו החשדות כך: "בחודשים ינואר 2011 עד אפריל 2014 פעלה אקסלנס בדרכי מרמה, וביצעה אלפי עסקאות מתואמות ועצמיות - בין חשבונות של אקסלנס לבין חשבונות של הפניקס, שהייתה לקוחה של שירותי הברוקראז' של אקסלנס", נטען בהודעת רשות ניירות ערך. זאת, לטענת הרשות, "במטרה ליצור רווחים לאקסלנס על חשבון עמיתי הפניקס, ותוך השפעה על שערי המניות וניירות הערך הנסחרים". עוד נטען בהודעת רשות ניירות ערך, כי "כתוצאה מהפעילות התרמיתית יצרו החשודים רווחים בסך כולל של כ-3.7 מיליון שקל, אשר נצברו בחשבונות אקסלנס, וכל זאת על חשבון עמיתי הפניקס".

רשות ניירות ערך פירטה בהודעתה גם, כי "מממצאי החקירה עולה כי מאחר שאקסלנס והפניקס מוגדרים כצדדים קשורים לעניין תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים, הרי שאקסלנס הייתה מחויבת להשוות את העמלה שאותה היא גובה מהפניקס עבור פעולות של מכירה וקנייה של ניירות ערך לעמלה הנמוכה של הזוכה בהליך התחרותי שקיימה הפניקס".

ואולם, לטענת הרשות אז, כדי לעקוף את החובה הזו, הקימו באקסלנס מערך של מספר חשבונות תיווך ששימשו לגביית "פערי תיווך" מלאכותיים עבור פעילות ברוקראז' שאותה ביצעה אקסלנס עבור חשבונות עמיתי הפניקס, "וזאת מעבר לעמלה המוסכמת שבה הייתה מחויבת על-פי חוק".

לטענת הרשות, כל ההזמנות של רכישה או מכירה של ניירות ערך על-ידי הפניקס "היו עוברות דרך החשבונות הפיקטיביים כביכול, ולאחר מכן נמכרות במחיר גבוה יותר לחשבונות הפניקס, או בהתאמה נרכשות במחיר נמוך יותר מחשבונות הפניקס, אל חשבונות התיווך ולאחר מכן נמכרו בבורסה במחיר גבוה יותר".

מאחר שהחוק מורה כי אין לפרסם המלצת רשות חקירה המועברת לפרקליטות אלא במקרים חריגים ובאישור היועץ המשפטי לממשלה, ברשות ניירות ערך הקפידו להבהיר אז, כי ההודעה שפורסמה מבשרת על סיום החקירה, מבלי להודיע מה המלצת הרשות. ואולם, רוח הדברים הייתה כי החשדות מבוססים. כעת, כאמור, לאחר חודשים של דיונים נמצא, כי אין די בתשתית הראייתית שהשיגה הרשות על-מנת להעמיד את אקסלנס ובכיריה לדין פלילי.

הפניקס ומנהליה יוצגו בידי עורכי הדין פיני רובין, ארז הראל והילה שמעון ממשרד גורניצקי ושות'.