התאגיד שכר מבנה חדש בי-ם; דיגיטציית הארכיון תצא לדרך

לאחר עיכובים רבים, חומרי ארכיון רשות השידור אמורים לעבור בחודשים הקרובים למבנה חדש בשכונת תלפיות בירושלים, שם הם יומרו לקבצים דיגיטליים ■ העלות הכוללת של שכירת המבנה והתאמתו עומדת על כ-20 מיליון שקל ב-5 שנים

אלדד קובלנץ  / צילום: איל יצהר
אלדד קובלנץ / צילום: איל יצהר

תאגיד השידור הציבורי כאן יתחיל לשנע בתוך 3 חודשים את חומרי הארכיון של רשות השידור, שמאוחסנים כעת ב"מתחם החוטים" בשכונת רוממה בירושלים, למקום חדש בעיר, כך שעבודות הדיגיטציה של הארכיון - שחומריו נמצאים כבר זמן רב במצב קשה - יוכלו סוף-סוף להתחיל.

כפי שכבר דווח ב"גלובס", היעד שאליו יועברו החומרים הוא "בית היצרנים" שבשכונת תלפיות בירושלים. מדובר במתחם שכולל שתי קומות בשטח של 3,500 מ"ר, שיוקדש לטיפול בחומרי הארכיון בתנאים מתאימים. הסכם השכירות הוא ל-5 שנים, כשהעלות הכוללת של המהלך - כולל ביצוע התאמות ייחודיות שיאפשרו שמירה נאותה על החומרים הרגישים - עומדת על 20 מיליון שקל.

בעבר ביקשו בתאגיד להתחיל לבצע את עבודות ההמרה עוד ברוממה, על רקע הערכות שחלק מהחומרים הישנים נמצאים במצב כה גרוע, עד שהליך השינוע יביא לאובדן של 5%-7% מהחומר. כעת, כאמור, הוחלט כי העבודות - שאמורות להיעשות על-ידי 3 חברות פרטיות שזכו במכרז - יתחילו רק לאחר העברת החומרים למתחם החדש.

ארכיון רשות השידור, שכולל "אוצרות תוכן" לאומיים, נמצא כאמור במצב קשה. בדוח מבקר המדינה שעסק בנושא ב-2014 נכתב כי "לסרטים השמורים בארכיונים נשקפת סכנת כליה בשל עייפות החומר והשימוש התכוף בהם".

המבנה בתלפיות הוא המבנה השני של התאגיד בירושלים. המבנה הראשי והמרכזי שלו ממקום בשכונת גבעת שאול בעיר, והארגון שמשדר כיום מאולפנים שממוקמים במודיעין, אמור לעבור אליו במהלך 2018. המבנה, שנמצא ברחוב כנפי נשרים, נרכש בסכום של כ-120 מיליון שקל, והוא כולל 5 קומות בשטח כולל של 8,000 מ"ר.

לאחרונה שוב נמתחה ביקורת על התנהלות התאגיד בעניין המעבר לירושלים, בין היתר על-ידי עורך הדין אמנון לורך שפנה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, בטענה כי המעבר לירושלים עומד במקום מאוד נמוך בסדר העדיפויות של התאגיד, וכי מנהליו "עושים צחוק מהחוק". לדבריו, העובדה שנכס כה יקר (המבנה בגבעת שאול) עומד ריק זמן רב כל-כך, ובמקביל התאגיד משלם דמי שכירות וארנונה בתל-אביב ובמודיעין, גורמת נזק של ממש לקופת המדינה ולקופת עיריית ירושלים ומהווה זילות של ממש בכספי ציבור.

מחר (ד') תדון ועדת הכלכלה של הכנסת בעניינים שונים הקשורים לתאגיד, וביניהם גם נושא המעבר לירושלים.

מנכ"ל תאגיד השידור "כאן", אלדד קובלנץ, מסר היום (ג'): "הפעילות המשמעותית של כאן עוברת לירושלים עם תחילתה של מהפכת הדיגיטציה. הארכיון, נכס לאומי נדיר, יהפוך לנגיש וזמין לציבור, ובקרוב יחלו מעיר הבירה שידורי כאן בכל הפלטפורמות".