מנכ"ל סודהסטרים: יש לסייע במניעת סילוק מבקשי המקלט

חברת סודהסטרים ועיריית רהט פועלות לקליטת 50 עובדים ■ במכתב ששלחו המנכ"ל וראש העירייה לשר הפנים דרעי, כתבו השניים: "אפשר לפתור את הבעיה אם נירתם כולנו לטובת העניין"

דניאל בירנבאום / צילום: תמר מצפי
דניאל בירנבאום / צילום: תמר מצפי

המחאה נגד גירוש מבקשי המקלט הגיעה אל המגזר העסקי: מנכ"ל חברת סודה סטרים, דניאל בירנבאום, מקדם יוזמה שתמנע את הגירוש על ידי שיכון מבקשי מקלט בערים אחרות, בשיתוף מקומות תעסוקה נוספים. בירנבאום וראש עיריית רהט, טלאל אלקרינאוי, שלחו לשר הפנים אריה דרעי מכתב שבו הציעו לקלוט 50 פליטים שיגורו ברהט ויעבדו במפעל סודהסטרים הפועל בסמוך.

"מדינה שלמה חשה אי-נוחות עם תוכנית הגירוש של האפריקאים מישראל", כתבו השניים. "באותן שנים של מצוקה לתושבי דרום ת"א, כמו גם למהגרים, ניתן לומר שהציבור הישראלי ובפרט הסקטור העסקי והרשויות המקומיות מחוץ לת"א לא נטלו יוזמה לטובת פתרון. לעניות דעתנו, ניתן לפתור את הבעיה אם נירתם כולנו לטובת העניין. הפתרון המוצע הוא פיזור האוכלוסייה הנדונה ברחבי הארץ תוך קליטת הפליטים במקומות עבודה וסיוע במגורים".

טלאל אלקרינאוי / צילום: מארק ניימן-לע''מ
 טלאל אלקרינאוי / צילום: מארק ניימן-לע''מ

הקריאה של סודהסטרים ועיריית רהט נגד הגירוש מצטרפת למחאה ציבורית רחבה, ששותפים לה מאות מרצים באקדמיה, מאות רופאים, מנהלי בית ספר, אנשי תרבות, אנשי צוות אוויר באל על ועוד. לדברי אלקרינאוי ובירנבאום, ההצעה שלהם מבטאת את "רוח הדו-קיום והסובלנות שמאפיין את מדינתנו רבת הפנים. וחשוב מכול, זה מסלול שחוסך מכולנו את החטא המוסרי ואף החטא הדתי של דחיקת גר". השניים ביקשו מדרעי ומרשות האוכלוסין וההגירה את תמיכתם ביוזמה.

"אני בן של ניצול שואה וקשה לי בכלל לחשוב על זה שמדינת ישראל מתעסקת בדבר כזה. זה לא תואם את מי שאנחנו ואת המסורת היהודית, שמפורשת מאוד איך מתייחסים לגר, יתום ואלמנה. אני קורא למנהלי עסקים, בין אם זה במגזרים של חקלאות, תעשייה ונדל"ן, להתאמץ ולקלוט את האנשים האלו", אמר בירנבאום ל"גלובס".

"אנחנו מציעים לשר הפנים להפסיק את המהלך ולנסות למצוא פתרון שהוא גם יותר נכון מבחינה הומנית וגם למשק כולו. אנחנו הרי צריכים את הידיים, אז למה להביא אותם מסין או ממקומות אחרים", הוסיף. עם זאת, אמר, החברה תצטרך סיוע במתן אישורי עבודה.

סודהסטרים מעסיקה במפעל ברהט כ-1,800 עובדים, לאחר שאיחדה את מרכזי הייצור שלה במפעל החדש שהקימה שם. בין העובדים יש גם כ-80 פלסטינים שעברו עם החברה מהמפעל הקודם שלה, באזור התעשייה מישור אדומים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתחילת השבוע כי "מהלך הגירוש מישראל אינו נעשה נגד פליטים אלא נגד מהגרים בלתי חוקיים שבאים לכאן לצורכי עבודה". עם זאת, לפי נתונים של עמותות שעוסקות בתחום, עד כה אושרו פחות מ-20 בקשות מקלט מתוך אלפי בקשות שהוגשו. נתניהו ציין כי המדינה סיכמה עם מדינה שלישית שתקלוט את המגורשים. לפי הדיווחים מדובר ברואנדה, אך היא מצדה הכחישה בחשבון הטוויטר הרשמי שלה כי חתמה על הסכם עם ישראל.