ועדה מייעצת ל-FDA: לא הוכח שאייקוס מזיקה פחות לבריאות

הסכימה לטענה אחת: "אייקוס חושפת את המעשן לפחות חומרים רעילים" ■ עדיין ייתכן כי המוצר יאושר לשיווק

עישון אייקוס / צילום: Kim Kyung Hoon, רויטרס
עישון אייקוס / צילום: Kim Kyung Hoon, רויטרס

וועדה מייעצת שכינסה ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, הגיעה היום למסקנה כי הנתונים שהוצגו לוועדה אינם מספיקים כדי לקבוע כי הסיגריה האלקטרונית  אייקוס טובה יותר לבריאות מאשר סיגריה רגילה. זהו צעד אחורה במהלך של פיליפ מוריס להביא את המוצרים הללו לשוק, אל מול ירידה במספר המעשנים בעולם המערבי בשנים האחרונות.

הוועדה קבעה כי החברה לא הצליחה להוכיח עדיין כי המוצר משפיע על בריאות המעשן פחות מאשר סיגריה רגילה. היא גם אינה שוללת את האפשרות כי מידע נוסף יכריע לטובת פיליפ מוריס בסוגיה הזו, אך לדבריה המידע הקיים עדיין לא משכנע. הוועדה המייעצת הסכימה לטענה אחת: "אייקוס חושפת את המעשן לפחות חומרים רעילים" - אולם טענה זו איננה מחייבת בהכרח שהמוצר אכן יותר בריא.

ההחלטה של הוועדה המייעצת עדיין אין פירושה שהמוצר לא יאושר. ה-FDA תצטרך לקבל החלטה האם לאשר את המוצר, וייתכן שתעשה זאת מתוך הכרעה שהוא לא יותר מסוכן מסיגריה. החלטה כזו תלויה גם בשאלה איך ייתפס המוצר בשוק. אם הוא ייתפס כמוצר מופחת סיכון, יכול להיות שהוא ירתיע את המעשנים פחות מאשר סיגריה רגילה - ואז למעשה ישפיע לרעה על הבריאות.

פיליפ מוריס ממצבת את אייקוס כתחליף עבור מי שאינו מסוגל להיגמל מעישון. היא מצהירה כי לא תשווק את המוצר לאוכלוסייה הרחבה, ולא תנסה להגדיל באמצעותה את שיעור המעשנים. יצוין כי פיליפ מוריס יצאה בקמפיין משמעותי ביותר לתמיכה בסיגריות אייקוס, תוך שהיא עצמה מדגישה את הנזקים בסיגריות הרגילות, כדי להדגיש את העדיפות של המוצר החדש (וגם לשפר את תדמיתה כחברת טבק); כך שאם המוצר לא יצליח לתפוס נתח משמעותי משוק העישון, זו תהיה פגיעה משמעותית עבורה.

בישראל החליט משרד האוצר לפני כשבוע כי המיסוי על סיגריות אייקוס יהיה דומה למיסוי על סיגריות רגילות, ובכך בעצם מצהירה הממשלה כי היא אינה רואה את הסיגריות הללו כשונות מהסיגריות הרגילות, במידה המצדיקה מהלכים שיעודדו את השימוש שלהן על פני סיגריות רגילות. המיסוי על סיגריות הוא היום כמחצית ממחיר המוצר, כך שההחלטה עשויה להשפיע מהותית על השימוש במוצר.

ישראל היא המדינה הראשונה מבין אלה בהן מאושר מוצר האייקוס לשיווק, שבה השווה המיסוי שלו לזה של סיגריות. יצוין כי מוצר הטבק הזול ביותר היום הוא טבק לגלגול, והמיסוי המאמיר על סיגריות אכן העביר צרכני סיגריות רבים למוצר זה.

באיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית בירכו על החלטת הוועדה המייעצת ל-FDA שלא לקבל את עיקרי טענות תאגיד הטבק פיליפ מוריס, ומסרו כי "הוועדה המייעצת דחתה את הטענה כי סיגריית האייקוס גורמת לפחות תחלואה הקשורה בטבק ואת הטענה כי סיגריית האייקוס מזיקה פחות למעשנים. יש לזכור כי המסגרת הרגולטורית בארצות-הברית שונה, ואינה בהכרח מתאימה לישראל, בה מדיניות הפיקוח על הטבק מפגרת מאחור.

"גם אם החלטת הוועדה הייתה אחרת, וגם אם בעקבות לחצים של תאגידי הטבק תתקבל בעתיד החלטה פוליטית אחרת בארצות-הברית, לא ניתן בהכרח ללמוד מכך מהי המדיניות המיטבית לבריאות הציבור בישראל. עם זאת, החלטת הוועדה מדגישה ביתר שאת את המחדל המתמשך באי-מיסוי סיגריית האייקוס בישראל ובעידוד חדירת מוצר טבק ממכר ומזיק לישראל.

"אנו קוראים לוועדת הכספים להשלים בהקדם את אישור הצו שנחתם על שר האוצר למיסוי סיגריית האייקוס בדיוק כמו כל סיגריה. במקביל, חובה להשלים בהקדם את תיקון חוק הגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי טבק (חוק כבל-גליק), על-מנת להגן על בריאות הציבור בישראל". 

■ לריאיון עם חוקר מוביל בפיליפ מוריס שפורסם ב"גלובס" העוסק בין השאר בהשלכות הבריאותיות של הרעלים בסיגריות