קבוצת דלק בדרך להקים מפעל אלומיניום ותחנת כוח

הפרויקט, שעלותו תהיה כ-4 מיליארד שקל, ותקופת בנייתו תארך כ-3 שנים, מתקרב למימוש ■ טרם הוחלט אם המפעל החדש בכלל יוקם בארץ, ואם כן איפה

קבוצת דלק / צילום :חן גלילי
קבוצת דלק / צילום :חן גלילי

הפרויקט להקמת מפעל לייצור אלומיניום ותחנת כוח הפועלת על גז טבעי של קבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה, נמצא בשלבי סיום של בדיקת היתכנות. ביום חמישי האחרון יזם הפרויקט שעלותו נאמדת בכ-4 מיליארד שקל נפגש עם שר הכלכלה אלי כהן בנוגע להתקדמות המיזם התעשייתי הענק.

ואולם, טרם הוחלט אם המפעל החדש בכלל יוקם בארץ, ואם כן איפה. המיקומים הפוטנציאליים הם באזור הדרום - רמת חובב, מישור רותם ואילת. האופציה של אילת היא פחות סבירה, היות שנכון להיום אין תשתית מתאימה מבחינת החיבור לגז טבעי שמגיע לעיר הדרומית. 

על פי התכנון, המפעל עתיד לייצר כמיליון טונות מתכת בשנה, מדובר במפעל עתיר אנרגיה, שלצידו תוקם תחנת כוח בעלת הספק של 1,600 מגה-וואט - כעשירית מסך החשמל המיוצר במשק. תחנת כוח שתייצר חשמל באמצעות גז טבעי, תהיה תחנת הכוח הגדולה ביותר הפועלת על גז בישראל, והיא תצרוך כמות נכבדת של בין 0.7 ל-2 BCM גז טבעי בשנה ממאגר לוויתן הנמצא אף הוא בבעלות תשובה.

צריכת האלומיניום הממוצעת בישראל עומדת על כ-50,000 טון בשנה, וכ-90% מסך הייצור של המפעל מיועד לייצוא. המדינות השכנות של ישראל צורכות כ-2 מיליון טון אלומיניום בשנה - רק בטורקיה הצריכה השנתית עומדת על כ-1.1 מיליון טון בשנה, באיטליה -0.9 טון ויוון - 0.2 טון.

המפעל החדש יגדיל את צריכת הגז הטבעי במשק ובכך תטיב עם הפעילות של זרוע האנרגיה של תשובה - דלק קידוחים. נוסף על כך, למפעל יש תועלות בהיקף נרחב למשק: הוא יעסיק כ-1500 עובדים ויגדיל את היקף הייצוא בכ-2 מיליארד דולר בשנה. ואולם, הדרך למימוש המיזם התעשייתי הענק עוד רחוקה - אם אכן יוחלט להקים את הפרויקט בארץ, השלבים הסטטוטוריים לוקחים שנים להשלמה, ולאחר השלמתם תקופת הבנייה של הפרויקט עצמו תארך כ-3 שנים.

השטח להקמת הפרויקט יינתן על ידי המדינה ליזם ללא מכרז. עלות הפרויקט השאפתני נאמדת בכ-4 מיליארד שקל, והיא תמומן על ידי לקיחת הלוואות מבנקים זרים ותתכן גם הכנסת שותף אסטרטגי מסין.