מייסד רשת איקאה, אינגוואר קמפראד, נפטר בגיל 91

קמפראד, שייסד את ענקית קמעונאות הרהיטים כבר בגיל 17, נפטר בביתו בשוודיה - שם המשיך לעבוד עד יומו האחרון, כך לפי הודעת החברה

אינגוואר קמפראד / צילום: רויטרס
אינגוואר קמפראד / צילום: רויטרס

מייסד רשת חנויות הרהיטים הגלובלית איקאה, אינגוואר קמפראד השוודי, הלך לעולמו בגיל 91 - כך הודיעה החברה היום (א').

קמפראד ייסד את איקאה ב-1943 כאשר היה בן 17 בלבד. התפתחות הרשת צברה תאוצה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, כאשר החלה לארוז את מוצריה באריזות שטוחות - קונספט חדשני בזמנו, שאיפשר הובלה קלה יותר של הרהיטים לבית הלקוחות.

כיום מכירות הרשת עומדות על כ-62 מיליארד דולר בשנה, והיא מעסיקה כ-200 אלף עובדים בכ-50 מדינות ברחבי העולם.

קמפראד שימש בשנים האחרונות כיועץ לחברה, לאחר שמ-1988 לא כיהן בתפקיד ניהולי פורמלי - למרות החזקותיו המשמעותיות במניות הרשת.

ב-1994, מכתבים אישיים של מנהיג פשיסטי שוודי התגלו לאחר מותו וחשפו כי ב-1942, כשהיה בן 16, הצטרף קמפראד לארגון הפרו-פשיסטי "התנועה השוודית החדשה". באחד ממכתביו לעובדי החברה, קמפראד הגדיר את קשריו עם הארגון כ"טעות הגדולה ביותר של חייו". ב-2011 חשפה עיתונאית שוודית תיקייה של שירות הביטחון במדינה מ-1943, בה סווג קמפראד כ"נאצי".

אינגוואר קמפראד / צילום: רויטרס
 אינגוואר קמפראד / צילום: רויטרס

"אחד מהיזמים הגדולים של המאה ה-20 עבר מהעולם בשלווה, בביתו בסמאלאנד, שוודיה", נאמר בהודעת החברה. "אינגוואר קמפראד היה יזם גדול - חרוץ ועיקש, עם חום גדול וניצוץ בעיניים. הוא עבד עד סוף חייו ונשאר נאמן למוטו שהגה - לפיו רוב הדברים עוד טרם נעשו".