נמל אשדוד נגד אילת: יפרוק כלי רכב מאוניות מהמזרח הרחוק

מנכ"ל נמל אשדוד בכנס CARS 2018 באילת טוען כי תוך שנה יהיה קו ישיר להובלת רכב מהמזרח הרחוק לאשדוד ■ בנוסף מתכוונים בנמל להקים מתקן ייעודי חדש לפריקה וניהול עד 6000 כלי רכב

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

נמל אשדוד מתכוון לקרוא תיגר על נמל אילת בכל הנוגע להובלה ופריקה של כלי רכב מהמזרח הרחוק - כך עולה מדבריו של מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, בוועידת Cars 2018, הוועידה השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל של איגוד לשכות המסחר בשיתוף "גלובס"

לדברי בלומנטל, לפני מספר שבועות נערכו בנושא פגישות עסקיות במזרח הרחוק בין משלחת מהנמל וארבע חברות ספנות להובלת רכב (גלנוע) שחוצות באופן שוטף את תעלת סואץ ושחלקן אף מביאות כיום כלי רכב לנמל אשדוד מנמל פיראוס ונמלים נוספים באזור היום התיכון. בלומנטל אמר כי היעד של הנמל הוא פתיחת לפחות קו אחד ישיר של הובלת כלי רכב מהמזרח לאשדוד בתוך שנה. לדבריו הקו יחסוך ליבואנים משמעותית בעלויות ההובלה היבשתיות. עם זאת יבואני רכב אומרים בתגובה כי ספק אם החיסכון היבשתי יקזז את העלויות הנוספות והזמן הנוסף שכרוך במעבר בתעלת סואץ.

בלומנטל אומר כי למרות שתחום הרכב מהווה כרגע רק כ-15% מהמחזור השנתי של הנמל, הנהלת הנמל רואה בו מנוע צמיחה חשוב גם כחלק מהמוכנות לעידן תחרות בנמלי הים. לשם כך הקים הנמל יחידה תפעולית המתמחה בתחום ופועל להטמעת חידושים טכנולוגיים בתחום הלוגיסטיקה לרכב.

בין השאר מיישם הנמל רישום דיגיטלי מדויק שמאתר את המקום בו נפרק הרכב מהאנייה, ויצירת מיפוי מלא של למעלה מ-35 אלף מכוניות שיאפשר ליבואנים לדעת בכל רגע נתון היכן ממוקם כל רכב על פי משתנים שונים. כל רכב שייפרק יצויד בין השאר במדבקה אלחוטית שעליה מלוא הפרטים של הרכב. בנוסף מפתח הנמל טכנולוגיה לאיתור נזקי פח וצבע בכלי רכב שנפרקים בנמלים כדי לצמצם למינימום את ההפסדים כתוצאה מנזקים.

הנמל מתכוון להביא בקרוב לאישור הדירקטוריון הקמת של מתקן ייעודי לקליטה וניהול מלאי של עד 6,000 מכוניות בו זמנית. המתקן יגדיל את כמות האכסון בנמל ויקל על העמידה ברגולציה החדשה, שמחייבת להוציא מהנמל מכוניות שנמצאות בו יותר מ-90 יום.