ישראל מובילת ה-OECD במספר מקרי סרטן חדשים לנפש

הבשורה הטובה היא שבישראל מתים פחות חולי סרטן בכל שנה לעומת כל מדינות ה-OECD האחרות ■ ב-20 שנה האחרונות לא עלה מספר גידולי המוח, ולכן כנראה שהקרינה הסלולרית לא גורמת לסרטן מסוג זה

אבחון / צילום: שאטרסטוק
אבחון / צילום: שאטרסטוק

ישראל מובילה מבין מדינות ה-OECD, במספר חולי הסרטן החדשים בכל שנה ביחס לאוכלוסייה - כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ב') האגודה למלחמה בסרטן. זוהי הבשורה הקשה העולה מן הנתונים, ואילו הבשורה הטובה היא כי בישראל מתים פחות חולי סרטן בכל שנה לעומת כל מדינות ה-OECD האחרות. לכן ייתכן והחדשה הרעה היא בעצם חדשה טובה בתחפושת, ונובעת חלקית מן האבחון המקיף והמוקדם הנהוג בארץ.

לדברי מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "החולים בישראל מאובחנים בשלב מוקדם במחלות הסרטן השכיחות, בזכות תוכניות סריקה לאומיות שיזמה האגודה למלחמה בסרטן. במקביל הם זוכים לטיפול מיטבי ברמה גבוהה, כך ששיעורי ההישרדות והריפוי גבוהים וכתוצאה מכך שיעורי התמותה נמוכים יחסית".

בישראל אובחנו בשנת 2015 קרוב ל-30,000 אנשים עם גידול ברמה המחייבת דיווח לרישום הסרטן הלאומי (גידולים המחייבים דיווח הם: גידולים חודרניים - כלומר כאלה שכבר התפשטו מעבר לנקודת המוצר שלהם; גידולים בעלי התנהגות לא ברורה וכן גידולים שפירים במידה והם מופיעים במוח או במערכת העצבים המרכזית). מתוך החולים המדווחים, כ-26,000 אובחנו בסרטן חודרני. התפלגות זו דומה להתפלגות בארה"ב בשנת 2015.

מבין החולים בסרטן חדש, 12,006 הם גברים ו-14,158 נשים. סוגי הסרטן העיקריים בגברים, האחראים ליותר מ-50% מכלל מקרי התחלואה בגברים בישראל, כללו את סרטן הערמונית, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הריאה, לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן כיס השתן. שיעורי סרטן הערמונית היו גבוהים יותר בקרב גברים יהודים לעומת ערבים (18% לעומת 10%) וההיפך היה נכון לגבי גידולי ריאה (20% לעומת 12%)

אצל נשים, גידולי השד היוו כשליש מכלל הגידולים וגידולי המעי הגס והחלחולת היוו כ-11% מכלל הגידולים. סרטן הריאה, סרטן בלוטת המגן (תירואיד), לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן הרחם היו גם הם בין הגידולים השכיחים בנשים..אצל נשים יהודיות שיעורי סרטן הריאה היו גבוהים מאשר אצל נשים ערביות.

ההתפלגות בין סוגי הסרטן באוכלוסיה היהודית בישראל דומה לזו שבארה"ב.

בקרב גברים יהודים, חלה בעשור הקודם עליה בשיעורי הסרטן ולאחר מכן ירידה כך שהמגמה הכוללת היא של ירידה. אצל נשים יהודיות שיעורי הסרטן הם יציבים בתקופה זו. אצל גברים ערבים חלה גם כן עליה וירידה, כמו אצל הגברים היהודים, אולם בסופו של דבר המגמה היא של עליה. אצל הנשים הערביות המגמה היא של עליה. יצויין, כאמור, כי עליה בשיעורי הסרטן מצביעה לפעמים דווקא על אבחון מוקדם.

בתום שנת 2015 חיו בישראל 89,669 חולים (39,213 גברים ו-49,456 נשים) שאובחנו עם סרטן בין השנים 2011-2015, ובתום שנת 2015 החלימו מהמחלה או שהם עדיין מתמודדים עמה. בשנת 2015 נפטרו מסרטן 11,117 תושבים בישראל, 5,719 גברים ו-5,398 נשים.

סוגי הסרטן העיקריים האחראים לעיקר התמותה מהמחלה בישראל היו אצל גברים - סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הלבלב וסרטן הערמונית. בקרב נשים מוביל מצעד התמותה היו סרטן השד, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הריאה, סרטן הלבלב וסרטן השחלה. בגברים יהודים וגם בנשים יהודיות חלה ירידה בתמותה מסרטן בשני העשורים האחרונים (לאחר עשור של עליה), וכך גם אצל נשים ערביות). אצל גברים ערבים לא חלה ירידה בשיעורי התמותה מסרטן בעשורים אלה (הם נשארו יציבים).

בדומה למגזר היהודי בישראל, גם בארה"ב התמותה מסרטן נמצאת במגמת ירידה בשני המינים בין 2006-2015.

הנתונים אינם תומכים בכך שהסלולרי מסרטן

האגודה למלחמה בסרטן מציינת כי לא חלה ב-20 השנה האחרונות עליה בשיעור סרטן המוח באוכלוסיה הישראלית, מה שמוריד משמעותית את הסבירות כי שיחות בטלפון סלולרי מגדילות במידה משמעותית את הסיכון לגידולים ממאירים.. גם לגבי גידולים ממאירים חלה עליה מסוימת על שנת 2000, אך לאחר מכן דווקא חלה ירידה, ולכן שוב קשה מאוד לשייך את המגמות לשימוש בטלפון הסלולרי.

מנתוני אירגון הסרטן הבינלאומי ה-UICC המעודכנים עולה כי כיום ישנם כ-8.8 מיליון מקרי מוות מסרטן בעולם בכל שנה. 70% ממקרי התמותה, מתרחשים בארצות בעלות ההכנסות הנמוכות עד בינוניות.

התחום הברור המדגים את אי השוויון מתייחס לסרטן בקרב ילדים. שיעורי הישרדות של מחלות הסרטן בילדים הינם למעלה מ-80% במדינות המפותחות כלכלית, לעומת שיעורים נמוכים של 20%, בלבד במדינות המתפתחות בעלות ממוצע הכנסה נמוך. אי השוויון מורגש בצורה משמעותית גם בארצות אשר ממוצע ההכנסה שלהן הוא בינוני עד גבוה, באוכלוסיות מסוימות, כגון מהגרים, פליטים, אוכלוסיות מפריפריות חברתיות וגיאורפיות ואוכלוסיות בעלות מעמד סוציו-אקונומית נמוך.

במדינת ישראל עומד היום שיעור ההחלמה מלוקימיה בקרב ילדים, על כ-85%, והאגודה מייחסת זאת להשקעה שלה בטיפול מיוחד בסרטן זה. לדבריה, לפני ההשקעה עמד שיעור ההחלמה על כ-60% בלבד. מדובר בטיפול המיושם במרכזים הרפואיים המטפלים בילדים חולי סרטן באמצעות פרוטוקול ארצי ייעודי, ללא תלות במוצא או מקום מגורים.

סקר שנערך בארצות הברית על ידי הריס פול עבור ASCO האיגוד האונקולוגי האמריקאי ביולי 2017, סקר את היחס של האוכלוסיה האמריקאית לסרטן. מסתבר כי79% מהאמריקאים מאמינים כי ב-50 השנה הקרובות תימצא תרופה לסרטן (או לפחות לכמה מסוגי הסרטן המובילים). האופטימיות אף גבוהה יותר בקרב מי שהתמודדו עם המחלה בעצמם. לעומת זאת לגבי העשור הקרוב, רק 39% מאמינים כי רוב סוגי הסרטן יהיו ברי ריפוי בתקופה זו.

האמריקאים פוחדים מ"סרטן" באופן כללי, כאשר סרטן הלבלב נתפס כמפחיד ביותר וסרטן השד נתפס כפחות מפחיד. המטופלים פוחדים יותר מהכאב והסבל הכרוכים במחלה (58% פוחדים מכך) מאשר מהמוות (56%) אך גם חוששים להיות לנטל (52%) ולאבד שליטה בחיים (50%). 63% מהאמריקאים חוששים מסרטן, וזו המחלה המפלחידה ביותר, אם כי מחלות לב, שבץ ואלצהיימר נמצאות לא הרחק מאחור.

91% מהאמריקאים מאמינים כי העלויות גבוהות מידי ומתוך אלה כ-8%-9% מוותרים על תרופות וטיפול בגלל העלות.

76% מהאוכלוסיה מאמינים כי בדיקות הסקר הן אפקטיביות, אולם רובם לא מתכננים לבצע בדיקה גנטית (כגון בדיקה לאיתור מוטציה בגן BRCA, המעלה משמעותית את הסיכון ללקות בסרטן השד).

ישנה מודעות רבה להפסקת עישון ומניעת חשיפה לשמש וכן צריכה של ירקות ופירות כהתנהגויות שיכולות למנוע סרטן, אולם המודעות להשפעה של הפחתה בצריכת אלכוהול (בעיקר למניעת סרטן הכבד), שמירה על משקל תקין וכן לפעילות גופנית (כל סוגי הסרטן) נמוכה יותר.

יום הסרטן הבינלאומי, שנערך ב-4.2, ייערך השנה תחת הכותרת "אנחנו יכולים. אני יכול" (We can. I can), כלומר באפשרותנו להפחית את התחלואה בסרטן ואת נטל הסרטן על העולם. על ההערכות, גורמים שניתן למנוע אחראים ל-25% מהתחלואה בסרטן.

תוספת הסיכון היחסית לחולות בסרטן
 תוספת הסיכון היחסית לחולות בסרטן