הסכם-גג בדימונה: מעל ל-26 אלף דירות ו-5 מיליארד שקל

ראש עיריית דימונה ל"גלובס": "אני לא חושש מהיקף יחידות הדיור" ■ עפ"י נתוני העירייה, כיום מתגוררים בדימונה כמעט 40 אלף איש, כאשר תוספת הבנייה הצפויה בעיר עפ"י הסכם-הגג עתידה להגדיל אותה משמעותית

חתימת הסכם גג דימונה / צילום: ששון תירם
חתימת הסכם גג דימונה / צילום: ששון תירם

"כל מי שיכול להפריע להסכמי-גג לייצר דירות במחירים הוגנים - מפריע לנו. מתגייס כל העולם נגדנו. לא הייתה שום הצדקה למחירים האלה שהיו כאן בדימונה עד היום. והיום יש כאן 555 יחידות דיור במחיר למשתכן במחירים הוגנים וסבירים עם 200-300 אלף שקל פחות" - כך אמר היום (ב') שר האוצר משה כחלון בטקס חתימת הסכם-גג בין משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל לבין עיריית דימונה.

עוד אמר השר כחלון באירוע כי: "אין שום סיבה בעולם לשלם את המחירים ששילמו עד היום על דירות. הם מופרזים, אלו מחירי ניצול. כל פעם שאנחנו מדברים על הסכם-גג כל העולם נלחם בנו. מגייסים את התקשורת, לוביסטים, פרסומות, ראיונות - מה שאתם לא רוצים. אני שמח שהיום אנחנו נמצאים במקום הזה שאנחנו יכולים לתת את הקרקע כמעט בחינם, מה שבעבר המדינה הייתה מוכרת".

את הדברים אמר שר האוצר בטקס חתימת הסכם-הגג בדימונה, הסכם-גג שמייעד תוספת משמעותית של למעלה מ-26 אלף דירות בשנים הקרובות. על פי הסכם-הגג, במהלך השנים 2017-2024 ישווקו בעיר דימונה 26,222 יחידות דיור, מסחר ותעסוקה ב-17 מתחמים בקרקע מדינה. נציין כי על פי נתוני עיריית דימונה, נכון להיום מתגוררים בעיר כ-39.8 אלף איש, כך שתוספת יחידות הדיור האמורה עתידה לתמוך בתוספת משמעותית לאוכלוסיית העיר בשנים הבאות. עוד קובע הסכם-הגג כי בנוסף ליחידות הדיור החדשות יוקמו בעיר גם מוסדות ציבור בניהם בתי כנסת, בתי ספר וגנים, מתנ"סים ואולמות ספורט. כלל תקציב ההסכם מסתכם בכ-5 מיליארד שקל מתוכם עבודות הפיתוח מוערכות בכ-4 מיליארד שקל, עלות מוסדות הציבור מוערכת בכ-580 מיליון שקל ולעבודות שדרוג ישן מול חדש הוקצו כ-340 מיליון שקל.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר היום בטקס כי "פיתוח הנגב חיוני לביסוס הציונות בארץ ישראל. הנגב, הגליל יהודה ושומרון הם בעלי חשיבות עליונה למדינת ישראל. היום אנו עושים צעד נוסף בכיוון ומביאים את הסכם-הגג של דימונה להכרזה ולחתימה. מדובר בהסכם בעל חשיבות רבה אשר יאפשר לדימונה להתפתח ולהביא לקליטת תושבים חדשים ולהקים מרכזי מסחר ותעסוקה נוספים אשר ישפרו ויקדמו את אורח החיים והכלכלה כעיר מרכזית בדרום הארץ".

ראש עיריית דימונה, בני ביטון, אמר בטקס כי "דימונה יוצאת היום לדרך חדשה, הרבה בזכות שר הבינוי והשיכון ושר האוצר. אני מאמין שבמסגרת הסכם-הגג דימונה תגיע תוך עשור למאה אלף תושבים".

כאמור, על פי נתוני העירייה, מתגוררים היום בדימונה כמעט 40 אלף איש, כאשר תוספת הבנייה הצפויה בעיר על פי הסכם-הגג עתידה להגדיל אותה משמעותית. גורמים שונים מעלים את השאלה האם מדובר בתוספת בנייה ריאלית לעיר הדרומית, ובאם כלל הדירות עליהן הכריזו היום בטקס אכן ישווקו בהצלחה או ייבנו בסופו של דבר. אומנם במסגרת הסכמי-הגג מתחייבת הרשות המקומית להעניק היתרי בנייה בהליך מהיר, אבל כדי להעניק היתרי בנייה קודם יהיה על המדינה לשווק הקרקע ליזמים וקבלנים, וכדי לראות האם היצע כה נרחב יזכה לביקוש נצטרך להמתין לשנים הקרובות.

באותה נשימה נזכיר כי מכרזים במסגרת מחיר למשתכן שפורסמו בעיר בשנה החולפת לא זכו לביקושים קשיחים ורבים מהמגרשים לא זכו להצעות כלל מצד קבלנים ויזמים.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום ראש העיר ביטון כי לא מדובר במספר גדול מידיי של יחידות דיור לעיר: "אני לא חושש מהמספרים של הסכם-הגג. אני בטוח שיחד עם ההשקעה של המדינה במפעלים ובדרום יבואו גם עוד אנשים. הסוד הוא תעסוקה. הורדנו את רמת האבטלה בעיר בשנים האחרונות והוספנו שמונה מפעלים שהוסיפו אלף מקומות עבודה. אמרתי לשר האוצר וגם לשר הכלכלה שדימונה משוועת גם למפעלי הייטק. במסגרת הסכם-הגג יש לי מחויבות לשיווק 2000 יחידות דיור מידי שנה. אין היום דירה אחת פנויה בעיר דימונה. על פי הצרכים הפנימיים של העיר אנחנו צריכים בין 700 ל-800 יחידות דיור חדשות כל שנה. אבל מגיעים אנשים חדשים מכל האזור, גם בגלל מערכת החינוך, גם המפעלים וגם בזכות הטבות המס. גם בסיסי צה"ל יורדים דרומה ויהיה ביקוש. שוב, אין לי חששות מהיקף יחידות הדיור,הממשלה מאחורי ויש לנו פרטנרים. צריך להשקיע את הכסף בעיר".