שווי נכסי קבוצת אלון קפץ אל מעבר להיקף חובותיה

הסיבה - זינוק במניית דלק US ■ חברת ההחזקות תבצע פירעון מוקדם של רבע מיליארד שקל, שאחריו יסתכמו חובותיה ב-1.09 מיליארד שקל, לעומת נכסים בשווי 1.16 מיליארד שקל

אבי גפן / צילום: איל יצהר
אבי גפן / צילום: איל יצהר

קבוצת אלון, שעברה באוקטובר האחרון לבעלותם של מחזיקי איגרות החוב שלה, דיווחה אתמול (א') כי תבצע בפברואר פירעון מוקדם חלקי למחזיקי האג"ח, בהיקף של 253.3 מיליון שקל. מתוך סכום זה, תפרע החברה קרן בתוספת הפרשי הצמדה של 248.8 מיליון שקל וכן ריבית צבורה של 4.5 מיליון שקל.

שיעור הפירעון החלקי מהווה 18.6% מיתרת חובות החברה למחזיקי האג"ח שלה, ולאחריו תעמוד קרן החוב למחזיקים על 1.09 מיליארד שקל. כנגד חוב זה מחזיקה קבוצת אלון שלושה נכסים מרכזיים, שערכם הנוכחי מסתכם לכ-1.16 מיליארד שקל.

קבוצת אלון היא חברת החזקות פרטית, שביצעה לפני יותר מעשור הנפקה פרטית של איגרות חוב מסדרה א' לגופים מוסדיים. לפני שנים אחדות נקלעה החברה לקשיים, ובאוקטובר אשתקד עברה לידי מחזיקי האג"ח שלה, לאחר שבעלי השליטה הקודמים, איש העסקים שרגא בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים, כשלו בניסיונם להוביל גיוס הון של 120 מיליון שקל לחברה.

מאז החלפת הבעלות, מינו מחזיקי האג"ח בסוף דצמבר שלושה דירקטורים מטעמם לחברה - שלומי קלסי, עופר קוטלר וחיים אלמוזנינו - ואת החברה ממשיך להוביל המנכ"ל אבי גפן, שמונה לתפקידו לפני כשנה בידי הבעלים הקודמים.

המיזוג יושלם בשבוע הבא

הפירעון החלקי למחזיקי האג"ח מתאפשר כעת, לאחר שבשבוע שעבר מכרה קבוצת אלון 2 מיליון מניות של חברת האנרגיה האמריקאית דלק US בתמורה ל-75.3 מיליון דולר (256 מיליון שקל), ולפי מחיר של 37.64 דולר למניה. את הרכישה ביצעה דלק US כחלק מהסכם ישן בין החברות, ובמסגרת תוכניתה לרכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 150 מיליון דולר.

מניית דלק יו.אס
 מניית דלק יו.אס

עוד קודם לכן פרעה קבוצת אלון בדצמבר סכום של 67.6 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, לאחר שמכרה את מלוא החזקתה (כ-8%) בחברת תחנות הדלק דור אלון תמורת 62 מיליון שקל. המניות נמכרו אז ברובן לידי בעל השליטה מוטי בן משה, ובחלקן גם למשקיעים מוסדיים.

בעקבות מימושי נכסים אלה, נותרו בידי קבוצת אלון שלושה נכסים מרכזיים. הראשון שבהם הוא 11.17 מיליון מניות של חברת אלון חיפושי גז (79.6% מהחברה), שמחזיקה ב-4% ממאגר הגז תמר, בעלות שווי שוק נוכחי של 540 מיליון שקל. בשנה האחרונה ירד שוויה של אלון גז ב-20% בבורסה, ושווי ההחזקה של קבוצת אלון התכווץ בהתאם.

הנכס השני הוא 4 מיליון מניות של חברת האנרגיה האמריקאית דלק US, בעלות שווי שוק של 145 מיליון דולר (493 מיליון שקל), שנותרו בידי קבוצת אלון לאחר המכירה כאמור של שליש מהחזקה זו בשבוע שעבר.

בקיץ השלימה דלק US את רכישת החברה המתחרה אלון USA בעסקת מניות, ויחד הן מפעילות ארבעה בתי זיקוק בדרום ארה"ב ומחזיקות גם בצינורות נפט ובמסופי חלוקה.

ברבעון השלישי של 2017 הציגה החברה הממוזגת תוצאות כספיות חזקות, שכללו רווח נקי של 104 מיליון דולר. זאת, בין השאר, בעקבות הוריקן הארווי, שפגע בחופי טקסס באוגוסט האחרון ושיתק חלק ניכר מבתי הזיקוק של החברות המתחרות באזור.

לקראת המיזוג בין שתי החברות העריך מנכ"ל דלק US כי המהלך יביא להפחתת הוצאות שנתיות של 85-105 מיליון דולר ויגדיל את ה-EBITDA השנתי של החברה הממוזגת לכ-1 מיליארד דולר. בעקבות תחזית זו, העריך מנכ"ל קבוצת אלון, אבי גפן, בראיון ל"גלובס" בספטמבר כי דלק US נסחרת בדיסקאונט מהותי וכי מנייתה יכולה לקפוץ לכ-40 דולר, לעומת מחיר של 25-26 דולר שבו נסחרה באותה תקופה.

מאז זינקה מניית דלק US בכ-40% לרמות מחיר של 36-38 דולר, ומחזיקי האג"ח של קבוצת אלון ניצלו זינוק זה למכירת שליש מהחזקתם. בשבוע הבא אמורה דלק US להשלים את מיזוגה עם שותפות אלון פרטנרס, בעסקה שתגדיל ל-100% את חלקה באחד מבתי הזיקוק שלה.

הנכס השלישי של קבוצת אלון הוא החזקה (בשרשור) ב-29% ממניות החברה שמפעילה את כביש 6 ומנהרות הכרמל, שבה שותפה קבוצת אלון עם שיכון ובנוי ועם אפריקה ישראל. בקבוצת אלון העריכו אשתקד כי יוכלו לקבל כ-126 מיליון שקל עבור החזקה זו.

אלא שמאז הציעה דור אלון לרכוש את חלקה (35.5%) של אפריקה ישראל בחברת המפעיל תמורת 165 מיליון שקל במסגרת הסדר החוב של אפריקה ישראל. עסקה זו מעניקה שווי גבוה יותר, של 465 מיליון שקל, לחברת המפעיל, כך שבפועל עשויה קבוצת אלון לקבל כ-10 מיליון שקל יותר עבור החזקתה.

כך או כך, השותפה השלישית בחברת המפעיל, קבוצת שיכון ובינוי, כבר הודיעה על כוונתה לרכוש את החלק של אפריקה ישראל בהתאם להסכם בעלי המניות, שמאפשר רכישה לפי הערכת שווי. לא מן הנמנע כי במקביל תציע שיכון ובינוי לרכוש גם את חלקה של קבוצת אלון לפי אותו שווי.

נכסים עיקריים של קבוצת אלון

מניות אלון חיפושי גז בשווי שוק של 540 מיליון שקל

מניות דלק US בשווי שוק של 493 מיליון שקל

מניות מפעיל כביש 6 בשווי מוערך של 135 מיליון שקל

סך הכל שווי נכסים: 1.17 מיליארד שקל

סך הכל קרן חוב למחזיקי האג"ח: 1.09 מיליארד שקל