"רעיונות מרחיקי לכת": מרכז פיתוח תרופות יוקם באונ' תל-אביב

האוניברסיטה מקימה מרכז ל"רפואה תרגומית" - הבאת פיתוחים בתחום התרופות משלב המחקר באקדמיה ועד שלב הניסויים הקליניים הראשוניים ■ נשיא האוניברסיטה, פרופ' קלפטר: "המודל הייחודי מאפשר רעיונות חדשניים מכל תחומי הרפואה שעלולים להיראות כהימור למשקיעים עסקיים" ■ ראש המרכז הוא פרופ' דן פאר מהפקולטה למדעי החיים

דן פאר / צילום: יונתן בלום
דן פאר / צילום: יונתן בלום

אוניברסיטת תל-אביב מקימה מרכז חדשנות לרפואה תרגומית. המטרה היא להביא מספר פיתוחים בתחום התרופות משלב המחקר באקדמיה ועד שלב הניסויים הקליניים הראשוניים, עוד לפני שהמוצר יוצא אל חברה מסחרית, תוך תמיכה ומנטורינג של גורמים מובילים בשוק, ותוך בחינה אובייקטיבית של התקדמות הפרויקט ויישימותו על ידי אנשי המרכז.

בשלב הראשון יכנסו למרכז 3-4 פרויקטים מהאוניברסיטה ומבתי החולים המסונפים לה (בין אלה נמצאים רוב בתי החולים באזור המרכז). בהמשך, הכוונה היא להכניס למרכז 10 פרויקטים בשנה, כל אחד מהם בתקציב כולל של כמה מיליוני דולרים, כלומר התקציב הכולל של המרכז עשוי להגיע לכמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. האוניברסיטה מחפשת תורמים ומשקיעים למרכז, אשר יושק ביום חמישי הקרוב.

כמו כן, בהמשך הכוונה היא לפתוח את הדלת גם למיזמים מאוניברסיטאות אחרות ומבתי חולים שאינם קשורים לאוניברסיטה.

ראש המרכז הוא פרופ' דן פאר, ראש המרכז לחקר הביולוגיה של הסרטן בפקולטה למדעי החיים של אוניברסיטת תל-אביב. פאר מסביר כי מטרת המרכז היא לחזק את תעשיית התרופות הישראלית. פאר עצמו היה מעורב בחברה בשם Quiet Therapeutics אשר הוקמה בישראל אך מתנהלת היום בארה"ב, והוא היה שמח לראות חברות כמותה קמות ונשארות בישראל, כמה שניתן.

פרופ' פאר מסביר כי נכון להיום מוכרות לרפואה יותר מ-10,000 מחלות, אך כדי להיאבק בהן, עומדות לרשות הרופאים רק 500 משפחות של תרופות המאושרות על ידי רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA). במקביל, בשל תהליכים מורכבים של פיתוח ופיקוח, קצב הצטרפותן של תרופות חדשות למאגר הגלובלי הוא איטי ביותר, ופער הזמן בין גילוי או המצאת תרופה באקדמיה לבין הגעתה לתעשייה, עומד על כ-15 שנה.

לדבריו, מצב זה נובע בין היתר מחוסר הניסיון של החוקרים באקדמיה ובבתי החולים, לתרגם תגליות מדעיות לתרופות ממשיות. במרכז, שהוקם בהשראת מיזם Spark בסטנפורד הפועל גם הוא לאותה מטרה מאז 2006, תיערך בדיקה מקיפה של הפרויקטים כולל שחזור תוצאות הניסויים על ידי גורם חיצוני, ואחר כך ינתנו שירותי מנטורינג בהתנדבות על ידי גורמים מומחים בעולם פיתוח התרופות (כולל מומחים מSpark-). באירוע ההשקה של המרכז תשתתף יזמית ספארק, הישראלית פרופ' דריה מוכלי רוזן.

בכוונת המרכז להביא את התרופות, כאמור, עד שלב 1 של הניסויים הקליניים, כאשר שלב זה יתוכנן כך שיניב גם תוצאות בטיחות וגם תוצאות יעילות ראשונות. המטרה היא למסחר את התרופות אחרי שלב זה, כאשר הנחת היסוד (שנראית הגיונית על פי התוצאות של ספארק) היא כי קידום התרופות לשלב מאוחר יותר, יגדיל את הסיכוי כי הן אמנם ימוסחרו, וגם יקל על תהליך הפיתוח עבור חברות התרופות.

לדברי פרופ' יוסף קלפטר, נשיא האוניברסיטה "המודל הייחודי מאפשר רעיונות חדשניים מכל תחומי הרפואה, כולל רעיונות מרחיקי לכת, שעלולים להיראות כהימור למשקיעים עסקיים". פאר מציין כי המיזם ערוך לקבל פרויקטים נועזים, בעלי סיכון גבוה, לצד פרויקטים מופחתי סיכון, למשל כאלה העוסקים בשימושים חדשים לתרופות קיימות.

כנס ההשקה של המיזם ייערך ב-1.2.2018, ואחריו יופץ קול קורא ראשון בין החוקרים בכל רחבי הקמפוס, והרופאים בבתי החולים המסונפים. כל ההצעות שיוגשו למיזם ייבחנו בידי ועדת מומחים בינלאומית.