המסמכים שמסבכים את סגן יו"ר המל"ל לשעבר נחשפים

מסמכים של משרד המשפטים, שהועברו לגרמניה והגיעו לידי "גלובס", חושפים עוד טפח מכתב האישום המסתמן נגד המשנה ליו"ר המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף

אבריאל בר-יוסף / צילום: מוטי קמחי-ynet
אבריאל בר-יוסף / צילום: מוטי קמחי-ynet

המשנה לשעבר לראש המטה לביטחון לאומי, אבריאל בר-יוסף, חשוד כי העביר לחשבון הבנק הפרטי שלו כ-50 אלף שקל מתוך סכום שהעביר איש העסקים היהודי-גרמני מיכאל הרצוג, ושנועד להשקעה בחברה של בתו - כך עולה ממסמכים רשמיים של משרד המשפטים הישראלי שנשלחו למשרד המשפטים הגרמני כחלק מחקירת הפרשה והגיעו לידי "גלובס" בגרמניה.

בר-יוסף חשוד בכך שמתוקף תפקידו כנציג המטה לביטחון לאומי בוועדת צמח לבחינת משק הגז, הוא פעל כדי לקדם את הפתרון שהציעה חברה בבעלות הרצוג להנזלת גז באמצעות מתקן שיוצב על קרקעית הים התיכון - בחירה שהייתה מניבה רווחי-עתק לחברה של הרצוג ששמה I.N.R.I. בתמורה, לפי החשד, קיבל בר-יוסף מהרצוג שוחד וטובות הנאה, בין היתר בדמות השקעה של 750 אלף אירו בחברת הסטארט-אפ של בתו ששמה NIBS.

לפני כחודשיים קבעה המשטרה כי יש תשתית ראייתית להעמיד לדין את בר-יוסף (63) על עבירות שוחד, מרמה והלבנת הון. התיק נמצא כיום בבחינה על-ידי הפרקליטות. בר-יוסף מכחיש את ההאשמות נגדו.

הכסף הגיע לחשבון הפרטי

המסמכים שהגיעו לידי "גלובס" חושפים את מאחורי הקלעים של חקירת המשטרה בפרשה בשנה האחרונה, וכוללים פרטים שטרם פורסמו שהם עדיין בגדר חשדות בלבד. הם נשלחו לגרמניה בדצמבר 2016 על-ידי המחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים, במטרה לקדם את החקירה בפרשה על-ידי גביית עדויות מד"ר הרצוג (62) ומשותפו העסקי, הרב ד"ר חיים רוזבאסקי (85).

חקירת המשטרה, כפי שהיא מסוכמת במסמכים שתורגמו מאנגלית לגרמנית לטובת הרשויות בגרמניה, קובעת כי אשתו של אבריאל בר-יוסף, עליזה, פתחה בישראל בסוף נובמבר 2014 חברה בשם E.M.G.R ADVANCED MOMENTUM GROUP LTD, שנועדה לשמש כצינור להשקעתו של הרצוג בחברת NIBS של בתו של בר-יוסף, ד"ר הילה פוגל, ושל שותפה העסקי, ד"ר יפתח דולב. בתקופה ההיא כיהן עדיין בר-יוסף, תת-אלוף (בדימוס), כמשנה לראש המל"ל, תפקיד שהחל למלא ב-2009. עליזה בר-יוסף כיהנה בתפקיד בכיר במשרד הביטחון.

לפי החקירה, סכום של 750 אלף אירו הועבר מחברה ספרדית הקשורה להרצוג, ששמה Ingenia International Trading, לחשבון של חברת E.M.G.R, הרשומה בכתובת בני הזוג בר-יוסף בזכרון יעקב. ד"ר הרצוג עצמו אישר פרטים אלה בראיון שקיים עם "גלובס" ושפורסם בחודש שעבר. לדבריו, עשה זאת משום שרצה להשקיע בטכנולוגיה של חברת NIBS שפיתחה קסדה אלקטרו-מגנטית לשימושים רפואיים.

ואולם, בעוד בר-יוסף טען בחקירתו כי הכסף שהגיע מהרצוג שימש להשקעה בחברה של בתו, מסמכי חקירת המשטרה מציינים כי חלק מהכסף שהגיע מאיש העסקים הגרמני מצא את דרכו לחשבון הבנק הפרטי של בני הזוג. "בתאריך 9 בפברואר 2015 הועבר חלק הארי מתוך סכום של 750 אלף יורו לחשבון בבנק הפועלים... הרשום על שם חברת NIBS של ד"ר הילה פוגל (בתו של אבריאל בר-יוסף, כאמור - א.א)", נכתב במסמכים הישראלים. עם זאת, "חלק קטן מתוך הסכום, כ-12 אלף אירו (50 אלף שקל), הועברו לחשבון הבנק הפרטי של אבריאל ועליזה".

בלב חקירת המשטרה, כך עולה מהמסמכים, עומד הדיון שהתקיים בינואר 2012 בוועדת צמח ושעסק באופי הפתרון להפקת הגז משדות הגז שהתגלו במים הטריטוריאליים של ישראל מבחינה הנדסית, עסקית וביטחונית. אל הדיון טסו במיוחד מברלין ד"ר הרצוג והרב ד"ר רוזבאסקי, במטרה להציג את הפתרון של חברת I.N.R.I, שיוצגה בישראל ובוועדה על-ידי שי ברוש, לשעבר מפקד שייטת 13 החשוד בפרשת הצוללות ("תיק 3,000") ומי שנחשב לחברו של בר-יוסף.

החברה הציעה להקים מתקן להנזלת הגז על קרקעית הים התיכון, סמוך לקידוחי הגז. בר-יוסף הביע את תמיכתו בסוג פתרון כזה משיקולים ביטחוניים. "החשד הוא שבר-יוסף ניצל את מעמדו כדי לקדם את האינטרסים העסקיים של הרצוג", כתב משרד המשפטים הישראלי לגרמנים.

אבריאל בר יוסף
 אבריאל בר יוסף

כדי לבסס טענה זו, מצוין במסמכים כי חקירת משטרת ישראל העלתה שבר-יוסף היה בקשר טלפוני עם הרב ד"ר רוזבאסקי, שמחזיק ב-10% מחברת I.N.R.I, "בימים שלפני ואחרי" הדיון שבו הוצג פתרון החברה בוועדת צמח, ב-23 בינואר 2012. לפי חקירת המשטרה, כפי שהיא מצוטטת במסמכים, בר-יוסף גם היה בקשר טלפוני עם ברוש בבוקר יום כינוס הוועדה בינואר, ולאחר הפסקת צהריים במהלך הדיונים. הרצוג אמר בראיון בחודש שעבר ל"גלובס" כי לא ידע שברוש ובר-יוסף חברים, וכי גילה זאת במהלך הפסקה בדיונים כאשר בר-יוסף טפח על שכמו של ברוש ואמר כי הם הציגו את התוכנית העסקית שלהם כהלכה.

בנוסף, משרד המשפטים הישראלי מציין פגישה שהתקיימה בברלין 3 חודשים לפני הדיון בוועדת צמח שבה השתתפו בר-יוסף וברוש. "לפי נתוני ביקורת הגבולות", נכתב במסמכים, "אבריאל, אשתו עליזה ושי ברוש עזבו את ישראל ב-7 ביולי 2011 בשתי טיסות נפרדות לברלין. שלושתם חזרו לישראל באותו הזמן, ב-14 ביולי 2011, שלושה חודשים בערך לפני הדיון הפותח בוועדת צמח". בחקירתו, מציינים המסמכים, סיפר בר-יוסף כי אכן נפגש בברלין עם ברוש, אולם לדבריו הפגישה לא עסקה בעניין הקשור לחקירה. הוא הגדיר את הביקור כ"חופשה פרטית".

בר-יוסף חזר והכחיש בחקירתו במשטרה כי ההשקעה בחברה של בתו על-ידי ד"ר הרצוג הייתה בגדר שוחד, ואמר כי מדובר בהשקעה לגיטימית של איש העסקים הגרמני. לפי חקירת המשטרה, דווקא בתו הייתה זו שאמרה לחוקרים כי היא סבורה שההשקעה נעשתה בשל אינטרסים סמויים. ד"ר פוגל (37), אמרה בחקירתה, לפי המסמכים שהועברו לגרמנים, כי לדעתה "הרצוג (השקיע את הכסף - א.א) כדי ליצור יחסים קרובים עם אביה וליהנות מקרבתו למקבלי ההחלטות בישראל".

בסופו של דבר, נגבתה עדות מהרצוג בפרשה על-ידי חוקר ישראלי, בתיאום עם שגרירות ישראל בברלין. כאמור, לפני כחודשיים העבירה המשטרה את המלצותיה לפרקליטות, וקבעה כי "התגבשה תשתית ראייתית לכאורה כנגד אבריאל בר-יוסף, לביסוס החשד למעורבות בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון". הרשויות בגרמניה פתחו בחקירה מקומית בנושא נגד הרצוג, העומד לדין בימים אלה בפרשה אחרת שבה הוא נאשם בהונאת משקיעים בסכום של כ-50 מיליון יורו, ביחד עם שני נאשמים נוספים.

בר-יוסף, נזכיר, חשוד גם במעורבות בפרשת הצוללות ("תיק 3000"), שבה הודה מיקי גנור, נציג חברת תיסנקרופ בישראל, בהעברת שוחד לשורת בכירים במטרה לקדם את עסקיו בתחום הצוללות וכלי השיט במסגרת חתימת הסכם עד מדינה. גם ברוש כאמור, חשוד בפרשה זו.

הרצוג הכחיש בעבר כי העביר שוחד לבר-יוסף, ואמר כי מעולם לא סיפק לו טובות הנאה או מימן לינה במלונות עבורו. הוא ציין כי הדיונים בוועדת צמח, שבסופו של דבר לא בחרה בפתרון חברת I.N.R.I, התרחשו 3 שנים לפני ההשקעה בחברה של בתו של בר-יוסף. לדבריו, הוא היה סבור כי בר-יוסף בדרכו החוצה מהמל"ל כשביצע את ההשקעה, והופתע כשראש הממשלה, בנימין נתניהו,הכריז בפברואר 2016 כי בר-יוסף ימונה לראש הגוף הביטחוני הבכיר. ההודעה הביאה לתלונה נגד בר-יוסף בנוגע לקשריו עם ד"ר הרצוג ורוזבאסקי, להודעת הפרישה של בר-יוסף כמה חודשים לאחר מכן ולחקירה המשטרתית בעניין.

בר-יוסף: "לא נפל במעשיי כל דופי"

עורך דינו של בר-יוסף, ז'ק חן, מסר בתגובה לשאלות על החשדות המוזכרים במסמכים כי "מכיוון שהנושא תלוי ועומד לבחינת הפרקליטות, לא נוכל להתייחס בפירוט לשאלותיכם. מבלי להיכנס לתוכן הדברים, יובהר רק כי במעשיו של תא"ל (בדימוס) בר-יוסף לא נפל כל דופי".

עורכת דינה של עליזה בר-יוסף, מיכל רוזן-עוזר, מסרה בתגובה כי "כפי שהובהר בעבר, כל ענייניה של גב' בר-יוסף מתנהלים כדת וכדין ואין בכוונתנו לנהל דיון בעניין מעל דפי העיתון".

עורכת דינו של שי ברוש מסרה כי אינו מעוניין להגיב בעניין שנמצא בחקירה.

לא התקבלה תגובתה של ד"ר הילה פוגל.

מהפרקליטות נמסר כי "התיק נמצא בבחינה. בשלב זה לא נוכל למסור פרטים נוספים".