פרשת רועי בר: חצי שנת עבודות שירות לקבלן איציק אמסלם

אמסלם היה לקוח פרטי של היועץ המשפטי לשעבר של עיריית ראשון-לציון, עו"ד רועי בר, שהורשע שפעל בניגוד עניינים בענייניו

איציק אמסלם היום בבית המשפט/ צילום: אמיר מאירי
איציק אמסלם היום בבית המשפט/ צילום: אמיר מאירי

גזר דין נוסף בתיק הפרת האמונים בה הואשמו הקבלן איציק אמסלם ועו"ד רועי בר, היועץ המשפטי לשעבר בעיריית ראשון-לציון. לאחר שהושג הסדר טיעון בו הודה בר בעבירת הפרת אמונים כשפעל בניגוד עניינים לטובת אמסלם, לקוחו הפרטי, וירצה מאסר בכלא של חצי שנה - נגזר דינו של שותפו לעבירת הפרת האמונים, שנושא גם בעבירת מרמה: מאסר של חצי שנה אשר ירוצה בעבודות שירות ב"אור שמחה" בכפר חב"ד, ותשלום קנס בסך 2.5 מיליון שקל לקופת המדינה.

עבירות הפרת האמונים היו בשל פעולות בר בניגוד עניינים בין תפקידו כיועץ משפטי חיצוני בעיריות לבין לקוחותיו הפרטיים ובני משפחתו. השופט רפי ארניה מבית המשפט השלום בראשון-לציון העיר בסיום גזר הדין כי "כתב האישום בתיק זה, כמו גם כתב האישום בעניינו של עו"ד בר, הורתם באנומליה המשפטית שהיתה קיימת בעת ביצוע מרבית העבירות - לפיה יועץ משפטי של ועדה מקומית לתכנון ובניה לא חייב היה להיות עובד העירייה".

השופט תיאר כיצד מצב זה תוקן בתיקון חוק התכנון והבניה ב-2014 וכי "בכך נסתמה פירצה זו ביחס לעיריות וועדות התכנון שלהן, אך לא בעניין מועצות מקומיות או אזוריות".

עוד הוסיף השופט "ההרשעה במשפט זה מהווה תמרור דרך והערת אזהרה לכל אותם גופים במגזר הפרטי אשר שוכרים שירותיהם של אנשי מקצוע אשר משחקים בשני המגרשים - הפרטי והציבורי כאחד, או הבאים במגע עימם או עם עובדי הציבור. אלה כמו אלה עלולים למצוא עצמם בסיכון שיוגש כנגדם כתב אישום בעבירות שחיתות, היה ועובד הציבור יימצא במצב של ניגוד עניינים בעניינם, כשהגוף הפרטי מודע לכך".

אמסלם, שזכה במכרז להקמת פרוייקט הבניה במגרש 10 בראשון-לציון, הודה במסגרת ההסדר בפרטי כתב האישום המתוקן לפיו בכמה מקרים התערב עו"ד בר עבורו בנוגע למתן היתרי בנייה ולהקלות בבנייה, במטרה לנסות ולהיטיב עם האינטרסים של החברה שלו - אלמוג (כ.ד.א.י) בע"מ - והאינטרסים של פרויקט White, הפרוייקט במגרש 10 בראשון-לציון, שבמכרז הבנייה שלו זכה אמסלם.

כך למשל, לאחר זכייתו במכרז, החל לפעול מול הוועדות השונות בעירייה כדי לממש את זכייתם.במסגרת זאת הציע לעו"ד בר להעניק למשרד בר את הזכות לייצג אותו באופן פרטי ובלעדי במכירת הדירות בפרוייקט White ושכר טרחתו יהיה 1.5% משווי מחיר הדירות בפרויקט - המסתכם לסך של כ-2 מיליון שקל - וישולם ע"י הרוכשים, וזאת חלף חיובו לשלם לו סך של 330 אלף שקל כפי שנקבע במכרז.

זאת עשה אמסלם בעודו מודע לכך שעו"ד בר ושותפיו למשרד, בכובעם כיועצים משפטיים חיצוניים של העירייה ושל הועדות לתכנון ובנייה שלה, ייעצו לעירייה ולבעלי התפקידים בה וכן לחברי הוועדה לתכנון ובנייה גם בבקשות שיוגשו מטעמו של אמסלם. הוא ידע שלעו"ד בר יש מעמד והשפעה רבה על גורמי העירייה ועל מקבלי ההחלטות שידונו בבקשותיו ובקשות החברה לקבלת היתרים והקלות בנייה.

במקרה אחר, נדרש אמסלם בין השנים 2005 - 2010, לבקשות רבות המופנות לעירייה ביחס להיתרים ורישיונות בנושאים שונים בפרויקט White.

עו"ד בר או אדם ממשרדו הא שבדק ואישר את הבקשות שהגישה החברה, וכן השתתף בהליך אישורן בוועדה. עו"ד בר לא דיווח לחברי הוועדה על הקשר בינו לבין הנאשם, וכי יש לו אינטרסים בפרויקט שעניינו נדון באותן בקשות.