סופית: סימנס זכתה במכרז קרונות הענק של הרכבת

המחוזי דחה את העתירה כנגד זכיית סימנס במכרז הקרונועים החשמליים, אחרי שאלסטום ושתי העותרות הנוספות משכו את עתירתן בהמלצת השופט ■ בכך הוסרו המכשולים האחרונים, ומכרז הקרונועים יוצא לדרך, כאשר סימנס היא זו שתספק את הקרונועים

רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הסאגה המשפטית שנמשכה חודשים סביב מכרז הקרונועים של רכבת ישראל הגיעה היום לסיומה: בית המשפט המחוזי דחה את עתירת חברת אלסטום הצרפתית כנגד זכיית חברת סימנס במכרז הקרונועים החשמליים של רכבת ישראל. אמש הודיעה אלסטום כי היא מושכת את עתירתה לאור המלצת השופט, מוקדם יותר גם שתי העותרות הנוספות, שטדלר ובומברדיה, הודיעו על כך. בכך הוסרו המכשולים האחרונים ומכרז הקרונועים יוצא לדרך, כאשר סימנס היא זו שתספק את הקרונועים. מדובר מכרז הציבורי הגדול והמורכב ביותר שנערך בישראל מעולם, בהיקף של כ- 4 מיליארד שקל, השלב הראשון בפרויקט הדגל של רכבת ישראל, "פרויקט החשמול", שמטרתו החלפת שיטת ההנעה הקיימת כיום ברכבות (דיזל) בהנעה חשמלית.

עבור סימנס הגרמנית, הזכייה בפרויקט היא בעלת חשיבות רבה כי מדובר במכרז הגדול הראשון שלה בתחום הרכבות, בו החברה זוכה מאז פרשיית השחיתות של דן כהן. תוצאות של מכרז הענק התפרסמו עוד בסוף ספטמבר, אז גברה סימנס על אסלטום בשלב הגמר במכרז לאספקת 330 הקרונות החשמליים.

היקף המכרז הכולל, שפורסם במארס בשנה שעברה, הוא כ-3.8 מיליארד שקל, סכום זה מורכב מתשלום עבור הקרונות בסך 3.2 מיליארד שקל, הקמת מתקן התחזוקה לקרונות בסך 230 מיליון שקל ושירותי תחזוקה בסך של כ-400 מיליון שקל.

לאחר דיון שהתקיים אמש בפני כב' השופט ד"ר קובי ורדי, הודיעה חברת אלסטום, שיוצגה על ידי עוה"ד צורי לביא, ד"ר גאי כרמי וארז נעים ממשרד ליפא מאיר על הסכמתה לדחיית העתירה. בעקבות כך דחה בית המשפט את עתירתה ופסק 100,000 שקל הוצאות לטובת רכבת ישראל, שיוצגה על ידי עוה"ד יוסף בנקל, ניר שמרי ואיתי קביליו ממשרד שבלת עם ראב"ד מגריזו בנקל, וסכום זהה לסימנס, שיוצגה על ידי עוה"ד דני אברבנל, דרור ורסנו ושיר אשכול ממשרד י. ארנון.

בהתאם לתנאי המכרז, רכבת ישראל תרכוש מסימנס 60 סטים של קרונועים חשמליים, המהווים כ-330 קרונות, שמכילים כ-33,000 מקומות ישיבה. בנוסף, סימנס תקים עבור החברה מתקן תחזוקה לקרונועים החשמליים ותספק שירותי תחזוקה.

ברכבת ישראל מעריכים כי הקרונות החשמליים ייקלטו בחברה החל מ-2020 במשך תקופה של כ-5 שנים ויפעלו, בין היתר, בקו המהיר לירושלים. מדובר בקרונות דו-קומתיים עם יכולת הנעה חשמלית עצמאית ללא צורך בקטרים.

למכרז הקרונות החשמליים ניגשו 6 חברות בינלאומיות: סימנס, אלסטום, סטדלר, היטאצ'י, סקודה ובומברדיה. קודם לכן נדחו בהסכמה עתירת חברת בומברדייר, שיוצגה על ידי עורכי הדין תמר תורג'מן-קדם, חן כהן וגיא אלוני ממשרד פישר בכר חן וול אוריון, ועתירת חברת סטדלר, שיוצגה על ידי עורכי הדין יוסי לוי, אביאל פלינט ורחלי זילברברג.

עם השלמת פרויקט החשמול, כל תנועת הרכבות בישראל תוסב משימוש בסולר מזוהם ויקר, לחשמל נקי וזול, תוך הכפלה ואף יותר מכך של היצע המושבים ברכבת, באופן שיקטין העומס בכבישים, ותוך תרומה נכבדת לאיכות הסביבה ולהקטנת זיהום האוויר כתוצאה מהקטנת מספר כלי הרכב בדרכים הבין-עירוניות.