אפריקה: לבטל דרישת רשות המסים למס בהיקף 245 מיליון שקל

לטענת אפריקה ישראל והחברה שצפויה לרכוש אותה, "משמעות המס היא גדיעת הבראת החברה עוד לפני שזו החלה. אין לאפריקה מקורות לשלם חוב שכזה"

מוטי בן משה (מימין) ולב לבייב / צילומים:  תמר מצפי
מוטי בן משה (מימין) ולב לבייב / צילומים: תמר מצפי

"לבטל את דרישת רשות המסים למס בהיקף 245 מיליון שקל מאפריקה ישראל" - כך מבקשות מבית המשפט המחוזי בתל-אביב החברות אפריקה ישראל ואקסטרה פיתוח וייזום, הרוכשת את אפריקה במסגרת הסדר נושים שגובש בימים האחרונים.

במסגרת בקשה שהגישו החברות הבוקר (ה') לנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, הדן בתיק הבראת אפריקה ישראל שנקלעה להליכי פירוק, טוענות החברות כי הצו שהוציאה רשות המסים לאפריקה ישראל לפני כשבוע וחצי, ובו דרישה לסכום מס-עתק בגין חוב של החברה מ-2010, הוא "צו מופרך, שמבקש להתכחש לסיכום מפורש שהושג עם רשות המסים (שיצא כרולינג מס), לגבי הסדר החוב מ-2010, שלפיו ביצוע הוראות אותו הסדר לא יביא לחיוב החברה במס כלשהו".

עוד נטען כי "חוב בסך של 245.5 מיליון שקל, משמעו גדיעת הבראת החברה עוד לפני שזו החלה. אין לחברה מקורות לשלם חוב שכזה, גם בהינתן ההסדר המוצע. חוב שכזה הופך את ההון העצמי של החברה להון עצמי שלילי באופן מובהק, גם בהינתן ההסדר המוצע".

במקביל לבקשה לבטל את שומות המס, הגישה אפריקה ישראל להשקעות בקשה לאישור הסדר הבראה בחברה, על-פי הצעת חברת אקסטרה, שאליה מצורפות הצעותיהן של אלון רבוע כחול ישראל ודור-אלון אנרגיה בישראל.

עיתוי תמוה

בסוף השבוע שעבר אישרו אספות הנושים ובעלי המניות של אפריקה ברוב מוחץ את הסדר החוב השני של החברה, שיעביר את הבעלות מידיו של לב לבייב לידי איש העסקים מוטי בן-משה, בעל השליטה באקסטרה. אולם, דרישת רשות המסים תוקעת מקלות בגלגלי הסדר החוב.

רגע לפני ההצבעות על אישור ההסדר באסיפות הנושים החליטה הרשות להוציא לאפריקה שומת מס מתוקנת בגין הסדר החוב הקודם שלה מ-2010, שלפיה החברה חייבת בתשלום מס מיידי של 245.5 מיליון שקל. נוסף על כך, בשומה החדשה נקבע כי על אפריקה ישראל להפחית ב-600 מיליון שקל את יתרת ההפסדים הצבורים שלה לצורכי מס, וזאת בגין רווחים שהוכרו ללא הסכמה בהסדר החוב הקודם שהושלם.

ההחלטה החדשה של הרשות עלולה להוות מכת מוות לאפריקה ישראל במצבה הנוכחי ולסתום את הגולל על האפשרות להציל את החברה במסגרת של הסדר חוב.

לטענת אפריקה, השומה המנוגדת להסכמות בינה לבין רשות המסים. "ב-2016 הוציאה הרשות שומה, שלפיה בגין שנת 2010 החברה אינה חייבת בתשלום מס כלשהו. לפי השומה, סכום המס לתשלום בגין שנת 2010 הוא - 0", נכתב בבקשה. "בצו שהתקבל לפני ימים אחרים מבקשת הרשות להפוך על פיה את החלטתה שלה במסגרת השומה, כדי להציג - יש מאין - דרישת תשלום בסך-עתק של 245.5 מיליון שקל".

עוד מציינות אפריקה ואקסטרה כי העיתוי של דרישת רשות המסים תמוהה. "את דרישת התשלום בחרה הרשות לשלוף רק לפני ימים אחדים, מספר שעות לפני שהתקופה להוציאו התיישנה, הכול לאחר שבמשך למעלה משנה אינטנסיבית מאין כמוה גובש הסדר נושים מורכב שנועד להבראת החברה, וכאשר משך כל תהליך גיבוש ההסדר בחרה הרשות להחריש ולא לדווח למי מהמעורבים הרבים אודות דרישתה".

את הרוכשת מייצגים עורכי הדין גיורא ארדינסט רענן קליר ועמית גולדמן. את אפריקה השקעות מייצגים עורכי הדין עופר ינקוביץ ומיכל לדר.