רשות המסים דורשת מאפריקה ישראל 245 מיליון שקל

ההחלטה החדשה של רשות המסים עלולה להוות מכת מוות לאפריקה ישראל במצבה הנוכחי ולסגור את האפשרות להציל את החברה במסגרת של הסדר חוב

מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי

רשות המסים תוקעת מקלות בגלגלי הסדר החוב של אפריקה ישראל עם איש העסקים מוטי בן משה, רגע לפני ההצבעות על אישור ההסדר באסיפות הנושים. היום (א') החליטה רשות המסים להוציא לאפריקה ישראל  שומת מס מתוקנת בגין הסדר החוב הקודם שלה, מ-2010, שלפיה החברה חייבת בתשלום מס מיידי של 245.5 מיליון שקל. נוסף על כך נקבע בשומה החדשה כי על אפריקה ישראל להפחית ב-600 מיליון שקל את יתרת ההפסדים הצבורים שלה לצורכי מס, וזאת בגין רווחים שהוכרו ללא הסכמה בהסדר החוב הקודם שהושלם.

ההחלטה החדשה של רשות המסים עלולה להוות מכת מוות לאפריקה ישראל במצבה הנוכחי ולסגור את הסיפור על האפשרות להציל את החברה במסגרת של הסדר חוב. עם זאת, מאחר שתהליך הסדר החוב של החברה כבר החל בפני נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מקווים הצדדים להסדר כי הנשיא איתן אורנשטיין יבטל את צווי השומה ויאפשר את השלמת ההסדר השני במתכונתו הנוכחית. היום מתקיימות ההצבעות של מחזיקי אגרות החוב של אפריקה ישראל, להם היא חייבת כ-3 מיליארד שקל.

ביום חמישי יתקיימו אסיפות הנושים החברה, כאשר נאמני שלוש סדרות האג"ח יצביעו בהן על פי תוצאות ההצבעה מהיום. אם יאושר ההסדר באסיפות הנושים, תגיש אפריקה ישראל בשיתוף עם נאמני האג"ח ובן משה את ההסדר לאישורו של אורנשטיין, אשר יידרש גם להתייחס לטענות רשות המסים ולעובדה שבחרה לקבוע את השומה ברגע האחרון ורגע לפני השלמת הסדר החוב.

הסיפור הזה מתחיל כאמור כבר לפני 8 שנים, עם השלמת הסדר החוב של אפריקה ישראל ב-2010, במסגרתו הסכים בעל השליטה לב לבייב להזרים לחברה עוד 750מיליון שקל במזומן, כאשר מחזיקי האג"ח הסכימו מצדם לוותר על חלק מהחוב כלפיהם תמורת חבילת הטבות שכללה בין השאר הקצאת מניות של אפריקה ישראל ותשלום באמצעות מניות של חברות בנות ציבוריות שלה.

בסוף 2012 הגישה אפריקה ישראל את דיווחיה על הסדר החוב הראשון לרשות המסים, וזו הייתה אמורה לפרסם את שומת המס בנושא בתוך 3 שנים ממועד הדיווח. אלא שברשות המסים ביקשו שנה נוספת, כך שרק בדצמבר 2016 קיבלה אפריקה ישראל שומת מס על אותו הסדר.

בשומת המס שהתקבלה כאמור לפני קצת יותר משנה, קבעה רשות המסים כי בגין ההסדר הראשון אין לאפריקה חבות מס לתשלום. עם זאת, הרשות טענה כי על אפריקה להקטין את ההפסדים לצורכי מס המועברים לשנים הבאות בסכום של 450 מיליון שקל בגין השנים 2011-2012. כן נקבע כי בנוגע ל-2010, יש להגדיל ב-455 מיליון שקל את עלות ההשקעה בחברות מוחזקות בבעלות מלאה לצורכי מס.

אלא שבאפריקה ישראל בחרו שלא לקבל את קביעת רשות המסים ולפני שנה בדיוק ערערה החברה על שומת מס זו. כך קיבלה למעשה רשות המסים שנה נוספת לדון בסוגיה, וכעת רגע לפני הסדר החוב, החליטה כאמור להפוך את החלטתה הקודמת ולקבוע שעל החברה לשלם לה באופן מידי 245.5 מיליון שקל במזומן.קשה להפריז במכה הקשה של החלטה זו לאפריקה ישראל ולמחזיקי האג"ח שלה, שמנהלים כבר קרוב לשנתיים תהליך למציאת משקיעים שיזרימו הון לחברה שנמצאת במצב של חדלות פירעון.

בתום תהליך ארוך עמדו בחודש שעבר בפני מחזיקי האג"ח שתי הצעות עיקריות, זו של בן משה וזו של איש העסקים נתי סיידוף. מחזיקי האג"ח בחרו ברוב גדול בהצעתו של בן משה, שהעיקה להם תמורה בהיקף כספי של כ-2.4 מיליארד שקל. מאז הערעור על שומת המס ולאורך כל השנה האחרונה, בה היו כותרות העיתונים והאתרים הכלכליים עמוסים בידיעות על המגעים להסדר החוב השני של אפריקה ישראל, לא נשמע קולה של רשות המסים בסוגיה. אולם כעת, רגע לפני הגשת ההסדר לאישור בית המשפט, בחרה כאמור הרשות לבטל את החישובים הקודמים שביצעה ולקבוע שומת מס שונה לחלוטין.

יש לציין כי קודם לפרסום צווי השומה, נוהלו בשבועיים האחרונים מגעים קדחתניים בין הצדדים בניסיון למצוא פשרה, שתהיה מוסכמת על כולם. אולם הן אפריקה ישראל והן בן משה התנגדו לצורת החישוב החדשה של אנשי הרשות ולתשלומים החדשים שנקבעו, ועקב כך פורסמו כאמור הצווים היום.

עבור בן משה, שהשקיע בשנה האחרונה מאמצים רבים ברכישת אפריקה ישראל, מדובר במכה לא פשוטה, אולם עבור מחזיקי האג"ח של החברה מדובר במכה קשה בהרבה, שעלולה לצמצם משמעותית את התמורות שיקבלו בהסדר החוב וכן להרחיק אותם עד מאוד ממועד קבלת תמורות אלה.

כך או כך, בן משה אינו מתכוון לסגת מההסדר או לדרוש שינוי בתנאיו, אלא לנסות ולשכנע את בית המשפט לדחות את דרישות המס החדשות.