תוכנית "חדשה" של משרד האוצר לדיור בר-השגה? הצחקתם

ועדת הרפורמות בכנסת אישרה הצעת חוק תחת הכותרת "עידוד בניית דיור בהישג יד" ■ בפועל מי שייהנו מהתוכנית החדשה הזאת הם לאו דווקא אלה שבאמת הכי זקוקים לה ■ מי כן יזכה להנחה המיוחלת?

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר אישרה ועדת הרפורמות בכנסת הצעת חוק תחת הכותרת עידוד בניית דיור בהישג יד. זו הצעת חוק שמציעה לתקן את חוק התכנון והבנייה כדי לאפשר תוספת בנייה בבנייני מגורים חדשים, כשכל הדירות שיתווספו במסגרת אותה תוספת יהיו דירות להשכרה לטווח ארוך. היוזמה הזו מציעה לאפשר לרשות מקומית לאשר תוספת בנייה של עד 25% מהשטח הבנוי בפרויקט ולוועדה המחוזית לאפשר תוספת גדולה אפילו יותר. הצעת החוק שעכשיו אושרה לקריאה שנייה ושלישית גם קובעת שרבע מהדירות במסגרת אותה התוספת יהיו דירות מוזלות בכ-20% ממחיר השוק ולרשות המקומית אפילו סמכות להגדיל את ההנחה עד 40% באזור המרכז ו-30% בפריפריה.

להצעת החוק משמעות גדולה בכל הקשור ליכולת של הרשויות המקומיות להתחיל לאשר בעצמן בנייה של דירות להשכרה, וזה דבר חשוב מאוד. אבל בכל פעם שמדברים על דיור בר-השגה ועל דיור להשכרה ומתכוונים לאותו הדבר, נראה שיש בלבול קטן במושגים. הצעת החוק הזו בהחלט מקדמת בנייה להשכרה אבל דיור בר-השגה? מממממ, לא בטוח.

זה לא בגלל ההנחה שחלק מהשוכרים יקבלו במסגרת היוזמה הזו, מדובר בהנחה לא רעה בכלל בטח אם ברשויות המקומיות ינצלו את האפשרות להגדיל אותה מעבר ל-20% שנקבעו בהצעת החוק. הבעיה היא במי שיוכל לשכור את הדירות האלה שיושכרו בהנחה.

כשמדברים על דיור בר-השגה, לא מתכוונים רק למחיר המוזל. דיור בר-השגה צריך להיות מופנה למי שזקוק לו יותר. איך יודעים מי זקוק לו יותר? על פי מבחני הכנסה, שיוך לעשירונים סוציו-אקונומיים וגם במיצוי כושר השתכרות. אבל במקרה של הצעת החוק האמורה, כל הקריטריונים החשובים האלה לא מופיעים.

אז מי יהיה זכאי לדירות המוזלות אתם שואלים? שאלה טובה. והתשובה היא זכאי תוכנית מחיר למשתכן. כלומר, מי שאין ולא הייתה בבעלותו דירה בשש השנים האחרונות. זוג נשוי או רווק מעל גיל 26. אגב, בנושא הרווקים יש כאן שינוי מבורך כי בתוכנית מחיר למשתכן מדובר רק על רווקים מעל גיל 35.

אז דיור להשכרה כן. דיור בר-השגה? כן ולא. כלומר, יש דירות מוזלות אבל בלי שום מנגנון שידאג שמי שבאמת צריך אותן יקבל אותן. חשוב להגיד שבהצעת החוק נקבע שבסמכות שר האוצר להתקין תקנות שישנו את הקריטריונים, ועכשיו נחכה ונראה האם אלה ישתנו בשלב מאוחר יותר. בכל מקרה, דירות להשכרה לטווח ארוך זה מוצר נדרש, דירות להשכרה במחיר מופחת זה מוצר חשוב. אבל כדי לקרוא לזה דיור בר-השגה הכי חשוב לדאוג שמי שהכי צריך את ההטבה יהיה גם מי שיקבל אותה. ותכלס, זה לא כזה קשה. בעיריית תל-אביב למשל זה כבר קורה. אז קדימה, זו צריכה להיות המטרה הבאה ואז באמת נוכל להשתמש בשקט במושג דיור בהישג יד.