אל-על למשרד החוץ: הקצו עוד כוח-אדם לביטחון הטיסות

בהמשך לפרסום הבלעדי ב"גלובס" בדבר סכנת ביטול למאות טיסות של חברות התעופה הישראליות בשל פרוצדורות ביטחוניות - מנכ"ל אל-על היוצא, דוד מימון, שיגר מכתב למנכ"ל משרד החוץ ■ מדגיש כי המגבלה אינה תקציבית אלא נובעת ממחסור בכוח-אדם

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

בהמשך לפרסום הבלעדי ב"גלובס" בדבר סכנת ביטול למאות טיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות - אל-על, ישראייר וארקיע - המתוכננות לעונת הקיץ של שנת 2018, בשל פרוצדורות ביטחוניות, שיגר ביום חמישי האחרון מנכ"ל אל-על היוצא, דוד מימון, פנייה דחופה למנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, ובו הוא פורט את בעיית כוח-האדם באגף הביטחון, שבגינה מאות הטיסות עשויות להתבטל.

לטענת מימון, משרד החוץ לא מאפשר לאגף ביטחון אל-על לגייס עובדי ביטחון המועסקים על-ידי משרד החוץ (עמ"י תעופה) ולחדש הסכמים עם עובדים קיימים. "להבנתנו, משרד החוץ ממשיך להגביל את כמות העובדים המועסקים על-ידכם ל-950 עובדים בלבד, על אף שנדרש גידול של כ-200 עובדים נוספים נוכח הגידול המאסיבי במספר טיסות החברות הישראליות לישראל". כוונת מימון היא לנמלי תעופה ביעדים שונים שבהם מחויבות החברות הישראליות לתנאי ביטחון ולאישור משרד החוץ.

מימון מדגיש כי המגבלה אינה תקציבית אלא שנובעת ממחסור בכוח-אדם. "מצב הדברים הנוכחי הוא שבשל המגבלה כאמור אגף הביטחון אל-על לא יוכל לספק שירותי אבטחת תעופה לכלל הטיסות הצפויות של החברות הישראליות, ובהתאם אינו יכול לפרסם לחברות התעופה הישראליות אישורים ללו"ז קיץ 2018 אשר מתחיל בחודש מארס הקרוב".

עוד הוא מציין כי בכוונת החברות הישראליות, כלומר אל-על (כולל סאן דור), ארקיע וישראייר, לבטל טיסות שמאוחר להתחיל לשווקן כעת לקראת הפסח, "נוכח הסיטואציה". כפי שפורסם ב"גלובס", מדובר במאות טיסות שעשויות להימחק מלוח הקיץ - וזאת אל מול התחזקות חברות התעופה הזרות שמפעילות טיסות מישראל, בין היתר בעידוד משרד התיירות והתחבורה.

יודגש כי מדובר בטיסות מיעדים חדשים (במזרח אירופה, מערב אירופה ואגם הים התיכון) שבעיקר מפעילות ארקיע, ישראייר והמותג סאן דור של אל-על, לרבות תגבור של טיסות מיעדים קיימים - למרות חוסר הבהירות לגבי קיומן של הטיסות הללו - החברות וסוכני הנסיעות מוכרים חבילות וטיסות ליעדים ככל הנראה כשהן יוצאות מנקודת הנחה שהנושא ייפתר במהרה. נכון לעכשיו, הצרכנים מבחינתם לא יודעים כי הם רוכשים מוצר שקיומו אינו ודאי.

האם הנושא עולה כעת על הפרק כדי להשפיע על החלטת הרשות להגבלים עסקיים? נזכיר כי לפני כחודש החליטה רשות ההגבלים העסקיים שלא לאשר את מיזוג אל-על וישראייר. שני הנימוקים העיקריים להחלטה מתייחסים לחשש לפגיעה בתחרות בטיסות הפנים לאילת ולסוגיה הביטחונית: זאת לאור החשש לאפליה של ארקיע בשל העובדה כי מי שאמונה על נושא ביטחון הטיסות בישראל היא חברת אל-על. הצפת הנושא כעת, לרבות המכתב האמור, משקפת את פגיעת שלוש החברות הישראליות. דוח מפורט של הנימוקים להתנגדות הרשות טרם הועבר לידי החברות, אולם הן מתכוונות לערער על ההחלטה.

במשרד החוץ מגיבים כי "בימים אלה המל"ל (המועצה לביטחון לאומי) מקיים סדרה של פגישות מול משרדי הממשלה השונים וביטחון אל-על, בכדי להסדיר את סוגיית עובדי התעופה והעסקתם. משרד החוץ שותף לתהליך, כדי למצוא פתרון שיאפשר את ההתמודדות עם הבעיה".