מנכ"ל מטבחי זיו: "ב-2019 תגיע מכה קשה באמת"

אבי זיו, מנכ"ל מטבחי זיו, סבור כי תוכנית מחיר למשתכן והירידה בהיקף העסקאות במשק פוגעת קשות בכל החברות הנלוות: "חברות מטבחים בנו אולמות תצוגה' ועכשיו המכירות של הדירות ירדו ב-30%"

אבי זיו / צילום: איל יצהר
אבי זיו / צילום: איל יצהר

לפני כארבעה שבועות פרסמנו כאן ב"גלובס נדל"ן" כתבה נרחבת על גלי ההדף של תוכנית מחיר למשתכן בכל הקשור לתעשיות הנלוות לענף הבנייה. המפרט המחייב בתוכנית הממשלתית והאיסור על עריכת שינויים ושדרוגים בדירות משפיע על החברות שהתרגלו להתבסס על שיתוף פעולה עם הקבלנים. ההאטה בענף הנדל"ן והירידה בהיקפי העסקאות מחזקת עוד יותר את ההשפעה על יצרנים ויבואנים ישראלים. מאז פרסמנו את הכתבה, פנו אלינו כמה גורמים שממשיכים ומציפים את הקושי שעומד בפני הענפים השונים. אחד מהם הוא אבי זיו, מנכ"ל מטבחי זיו, שטוען כי להערכתו הגרוע מכל עוד לפנינו.

"המצב היום קשה בענף. ההשפעה של מחיר למשתכן על ענף הבנייה היא גדולה ולדעתי, חברות שהיו פחות או יותר בסדר ב-2017 יתקשו מאוד להמשיך ולפעול באותה הצורה גם ב-2018. כולם מדברים על הקשיים של היום, אבל השיא של המצב שנוצר ב-2017 יהיה ב-2019", אומר זיו. "היום מחיר למשתכן זה אולי כאלף דירות שנמצאות בשלבים מתקדמים, במהלך 2018 יהיו יותר אבל השלמת הפרויקטים תהיה ב-2019 וזו לדעתי תהיה השנה הקשה ביותר. זה עומד להשפיע על התחום שלנו וישפיע בצורה קשה על החברות שתמהיל הפעילות שלהן היה מבוסס על עבודה מול קבלנים".

כל זה רק בגלל מחיר למשתכן?

"כל הכלכלה מונעת מהנדל"ן. כשהנדל"ן גואה הכל גואה. בטח בענף שלנו. אנחנו צמודים לענף הבנייה וככל שהמצב משתנה אנחנו גם מושפעים. כשענף הבנייה מתנהל בכלכלת שוק חופשי, השוק יודע לאזן את עצמו. יש קונים, יש מוכרים והכל פועל. ככה תמיד היה. אבל אחרי שבשנים האחרונות המחירים דהרו למעלה, הממשלה החליטה שצריך לפעול בתחום ושר האוצר משה כחלון החליט לצאת עם המהלך של מחיר למשתכן. זו תוכנית יפה מאוד, חברתית מאוד ויכול להיות שגם נכונה מאוד. אבל היא התערבה בשוק החופשי וברגע שמתערבים בשוק חופשי, אף פעם לא יודעים מה תהיה התוצאה. ובשטח, כולנו מרגישים איך הכל עומד.

"בונים שכונות במחיר למשתכן, וקבלנים שרכשו קרקע ליד במחיר יקר מנסים להתחרות אבל לא מצליחים למכור. זה מובן. הרי אם בגליל ים יש דירה בהנחה משמעותית, ויש פער עצום מהשוק החופשי, אף אחד לא ישלם 600 אלף שקל יותר אם הוא יכול לשלם פחות. הקבלנים שבונים ליד בשוק החופשי, גם אם היו רוצים להיצמד למחיר למשתכן במחיר, לא יכולים כי הקרקע שרכשו הייתה יקרה. וזה לא כל הסיפור, כי בגלל שמתקשים למכור אז מתקשים לספק פרי-סייל לבנק ולהשיג מימון והכל נעצר".

לדברי זיו, העצירה משפיעה מאוד על כל מי שפעל בשנים האחרונות לצד הקבלנים: "בשנים האחרונות חברות המטבחים למשל בנו אולמות תצוגה והגדילו פעילות. עכשיו הגיעה העת הקשה. המכירות של הדירות ירדו ב-30%, ואמצעי ייצור מוגברים שהחברות פיתחו בשנים האחרונות צריכים לשרת שוק מצומצם. זה משפיע ואז חברות מסתבכות. אנחנו למשל עבדנו בשנים האחרונות בעיקר עם השוק הפרטי, אבל יש מי שחלק ניכר מהעבודה שלו היה מול קבלנים. היום אין חוזים חדשים והישנים כבר מומשו והשדרוגים נעשו. יש חברות שיותר מ-90% מהעבודה שלהם הייתה עם קבלנים והם צריכים עכשיו להישמר על נפשן.

"הם צריכים עכשיו להתעשת, לסדר דברים, להקטין הוצאות כדי להתכונן לתקופה הקשה. אפשר לראות את נגב ואת מטבחי דקור. במקרה של נגב, ברור שהיו גם סיבות נוספות אבל מה שהביא אותם למטה זה הקבלנים שלחצו על מחירים נמוכים. וכשנגב לא יכלו לעמוד בזה, הקבלנים פשוט הלכו לסינים. יש מפעל של 400 מיליון שקל שלא עובד. הכל קשור ושלוב יחד. מטבחי דקור זו חברה שנוסדה בשנות ה-70, ופעלה כמעט יובל והובילה את התחום. אם חברה כזו נקלעה לכזה משבר, אז כל אחד יכול".

במשרד האוצר ובמשרד הבינוי והשיכון לא חשבו על זה?

"לדעתי לא. התוכנית באה ממקום טוב אבל היא לא משיגה את היעדים וגורמת למשק לקפוא על שמריו".

אולי ריכוך האיסור על שדרוגים, או לחילופין חיוב רכישה של מוצרים ישראליים יעזור?

"לדעתי זה כבר מאוחר מדי ולא יעזור. זה הרבה יותר עמוק. הם נתנו דריכה מאוד קשה על הענף. יש עשרות אלפי יחידות דיור שכבר בדרך. מי חשב לפני שלוש שנים שתוכנית מחיר למשתכן תגרום לזה? ועכשיו, מי שלא רואה או מבין את המצב ומה צפוי בהמשך פשוט ישן בעמידה. אנחנו מנסים להתמודד עם כל המתלבטים וההאטה ברכישות, מתחילים עכשיו לצאת עם ערבות בנקאית על מטבחים. לתת ודאות".

מה לדעתך שר האוצר ושר השיכון צריכים לעשות?

"אני ממליץ לשרים לרדת לשטח, לראות ולשמוע מה קורה. אולי אם יעשו שולחן עגול עם הענפים השונים, יהיה אפשר לרכך את כל המהלך הזה. אבל להפסיק באמצע כבר אי-אפשר".