בית מפוצל: האם יקום גוף חדש ומתחרה להתאחדות הקבלנים?

בכירים בהתאחדות הקבלנים שלחו מכתב המבשר על הקמת גוף מתחרה, "שיהיה שקוף וייצג גם את הקבלנים הקטנים והבינוניים" ■ הפיתוי: דמי חבר של 1,500 שקל, לעומת 6,000 לפחות בהתאחדות

פועלי בניין "רוצה שישראלים יגיעו להיות מנהלי עבודה בענף הבנייה" / צילום: תמר מצפי
פועלי בניין "רוצה שישראלים יגיעו להיות מנהלי עבודה בענף הבנייה" / צילום: תמר מצפי

זירת הקבלנים גועשת בחודש האחרון, לאחר שכמה "פליטים" מהתאחדות הקבלנים (התאחדות בוני הארץ) עושים מאמצים להקים התאחדות קבלנים חדשה בישראל.

הגוף החדש, אותו מקדמים הקבלנים רוני מזרחי (יו"ר ארגון הקבלנים בחולון לשעבר), משה נחום (יו"ר ארגון הקבלנים במחוז דן לשעבר), אופיר כהן (יו"ר ארגון הקבלנים בחולון לשעבר) וניסים שדה (יו"ר ארגון הקבלנים בבאר שבע לשעבר), שולח בימים אלו מכתבים לקבלנים ברחבי הארץ שבו הם מודיעים על הקמת התאחדות חדשה.

"זכויות המיעוט יישמרו"

בסוף שנת 2006 פוצלה לראשונה התאחדות הקבלנים הארצית לאחר שהשלוחה הירושלמית, בראשות יו"ר הארגון בבירה יאיר ביטון, החליטה להקים גוף מתחרה שצירף כמה וכמה ארגוני קבלנים מקומיים שפרשו מההתאחדות הוותיקה, תחת ההבטחה "לתקן את העיוות המתמשך והבלתי נסבל, לפיו אינטרסים צרים של כמה קבלנים דחקו לחלוטין את האינטרסים של רוב הקבלנים בישראל". בסופו של דבר, כעבור כשנתיים הושגה סולחה בין הצדדים, ומאז התאמצו בהתאחדות לשמור על חזית אחידה, שנהנתה כמובן גם מהגאות בשוק.

אבל השבוע, אולי על רקע ההאטה החוזרת לענף הנדל"ן שמוסיפה לא מעט לחץ בקרב הקבלנים, קיבלו רבים מהם מכתב המבשר על התארגנות חדשה. "בימים אלו מסתיים תהליך הקמתה של התאחדות קבלנים חדשה בישראל, על פי חוק העמותות הישראלי", נכתב שם, "על הקמת ההתאחדות אמונים ארבעה יושבי ראש ארגוני קבלנים בעבר ובהווה, חברי נשיאות התאחדות בוני הארץ לשעבר וחברים נוספים המאמינים בצורך לשינוי".

עוד נכתב כי "ההתאחדות החדשה תשמש כארגון מעבידים ועמותה דמוקרטית שקופה ונתונה לבקרה ופיקוח חיצוני מלא. רצון הרוב ייעשה, זכויות המיעוט יישמרו, וכל חבר יהיה זכאי לבחור ולהיבחר לכל תפקיד. ההתאחדות החדשה שמה לה למטרה את פתיחתו של שוק הבנייה לכלל קבלני ישראל".

במכתב מפורטים שורה של נושאים בהם מצהירים יוזמי ההתאחדות החדשה כי יעסקו, רובם לא מחדשים הרבה לאנשי הנדל"ן. בין היתר מדובר ברישום וסיווג קבלנים, זאת כדי "לאפשר צמיחתם של קבלנים והכשרת דור עתיד", קידום נושא התאמת פרסום מכרזים כדי שיתאימו לכלל הקבלנים ולכל הסיווגים, עידוד עובדים ישראלים לעסוק בענף הבנייה באמצעות קידום "הסכם קיבוצי מיטיב ומעודד הצטרפות של ישראלים בכלל ויוצאי צבא בפרט לעבוד בענף", וגם טיפול בסוגיות הגברת הבטיחות בעבודה וצמצום הביורוקרטיה והרגולציה בענף הבנייה.

בהתאחדות החדשה מדגישים כי הם נמצאים בימים אלו "בשיאו של תהליך ההקמה". לדבריהם, ההתאחדות החדשה צפויה להתחיל לפעול כבר במהלך החודש הקרוב (פברואר 2018). במקביל, פונים יוזמי ההתאחדות גם לכיס של הקבלנים וכותבים בסוף המכתב כי "בניגוד למצב הקיים, בהתאחדות הקבלנים החדשה יעמדו דמי החבר על סך של 1,500 שקל, כמקובל ברוב האיגודים המקצועיים בישראל בהם לשכת עורכי הדין, לשכת השמאים, ארגון האדריכלים והמהנדסים ועוד".

דמי החבר הבסיסיים בהתאחדות הוותיקה נעו בשנה החולפת בין 6,050 שקל לקבלן בסיווג 1 ל-9,400 לקבלן בסיווג 5.

בשיחה עם "גלובס" מסביר מזרחי, אחד מיוזמי ההתאחדות, כי בימים אלה סיימה ההתאחדות את ההליכים מול ההסתדרות, והיא תוכל לפעול כגוף מייצג עבור הקבלנים. זאת, להבדיל מניסיונות התארגנות שונים שהיו בעבר להקמת חלופה להתאחדות הקבלנים הקיימת.

לדברי מזרחי, "ההתאחדות הקיימת משרתת פחות מ-4% מסך הקבלנים בארץ, רובם קבלנים גדולים, בסיווגים הגבוהים. כתוצאה מכך הייצוג לקבלנים הבינוניים והקטנים כמעט ואיננו. כיום, רבים מהקבלנים לא רשומים בהתאחדות כלל, כי הם אינם יכולים לעמוד בתשלומי דמי החבר שהולכים ותופחים. מעבר לכך, הם אינם מרגישים שיש להם גב בהתאחדות. ההתאחדות הקיימת לא שקופה והציבור לא יודע מה קורה. אנחנו מתכוונים לטפל בלמעלה מ-90% מהקבלנים, שכלל לא נמצאים בהתאחדות. נהיה הפה שלהם ונדאג לקדם אותם. אנחנו מאמינים שנצליח להפחית את נטל הביורוקרטיה ואיתנו ישבו אנשי משרד השיכון כדי לראות איך לשנות את מצב הקבלנים. אנחנו מקדמים מהלכים גם מול ההסתדרות, ואני רוצה שישראלים יגיעו להיות מנהלי עבודה בענף הבנייה".

לשאלה האם יש הצדקה להקמת התאחדות קבלנים נוספת, השיב מזרחי כי "אם יש סביב 11 אלף קבלנים רשומים ורק כ-1,500 רשומים בהתאחדות הקבלנים הקיימת, יש מקום לעוד התאחדות. אנחנו בישורת האחרונה. המשרדים שלנו מוכנים, ברחוב ניסנבאום 35 בבת ים. בשלב הראשון יהיו שבעה חברי נשיאות ואני אעמוד בראש ההתאחדות, ואחרי שנה נעשה בחירות לנשיאות ולתפקידים נוספים".

"סופם להיכשל"

בהתאחדות הוותיקה לא אוהבים כמובן את ההתארגנות החדשה. "התאחדות בוני הארץ היא הגוף היציג היחיד של הקבלנים בישראל", הם מדגישים בתגובה, "ההתאחדות פועלת ללא הפסק כדי לקדם את כלל העוסקים בענף הבנייה, חברות גדולות כקטנות, קבלני ביצוע, קבלני תשתיות ויזמים, ללא הבדל בתחום התמחותם או בהיקף הפעילות שלהם.

"לכן, ההתאחדות זוכה להכרה מקצועית של כל הרגולטורים המשפיעים על ענף הבנייה ומייצגת את הקבלנים מול הממשלה, הכנסת, השלטון המקומי ומזמיני העבודה במגזר הציבורי ובשוק הפרטי".

בהתאחדות בוני הארץ תוקפים ישירות גם את יוזמי ההתארגנות: "תוכניתם של משה נחום ורוני מזרחי לא נולדה מתוך רצון שלהם לסייע לקבלנים ויזמים, אלא כחלק מתהליך ארוך שבו השניים מנסים לפגוע בהתאחדות, בשל החלטה שלא למנות אותם לתפקידים בכירים ובהמשך הדחתם ממנה. ההחלטה להדיחם, שהינה החלטה נדירה של התאחדות בוני הארץ, התקבלה בעקבות התנהגות בלתי ראויה שלהם לאורך זמן כלפי עובדי וחברי התאחדות, רגולטורים בכירים, פקידים מקצועיים, נציגי תקשורת ואחרים, התנהגות שגרמה גם למערכת המשפט לדחות ניסיונות שלהם לפגוע בהתאחדות בטענות שונות. כל ניסיון קודם של נחום ומזרחי לפגוע בהתאחדות בוני הארץ כשל וגם ניסיון זה, סופו להיכשל, שכן אין מאחוריו דבר מקצועי".

מזרחי עצמו דחה את הטענות: "עשו לי בית דין שדה. הגשתי תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב וזה ממתין להכרעה בבית המשפט. הטענות השקריות שמעלה ההתאחדות הישנה כנגדנו הן רק דוגמא קטנה להתנהלות הקלוקלת, המצביעה על הצורך ברוח חדשה, שקופה, אמינה ומייצגת שתפעל לרווחת הקבלנים ולא תעסוק בסגירת חשבונות על חשבונם".