אושרה הצעת ההחלטה להגדיל את מספר העובדים הזרים בבניין

על אף ההתנגדות: הממשלה אישרה את להגדיל את מספר העובדים הזרים בבניין ולאפשר להם לעבוד גם בתחום התשתיות ■ את ההצעה הגיש שר האוצר, והיא מאפשרת להקצות מכסה של 6,000 עובדים עבור חברות הבנייה הזרות שכבר החלו בבניית פרויקטים

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

על אף ההתנגדות, ולמרות מכתב שנשלח ליועץ המשפטי לממשלה ביום שישי ונחשף ב"גלובס", אישרה הבוקר (א') הממשלה הצעת החלטה הנוגעת לעובדים זרים בענף הבנייה. הצעת ההחלטה שאושרה מתייחסת להגדלת מכסת העובדים הזרים בענף וגם קובעת כי למרות מה שנקבע בעבר, פועלי הבנייה הזרים יוכלו לעבוד גם בתחום התשתיות ולא רק בתחום הבנייה למגורים כפי שנקבע בהחלטה קודמת.

את הצעת ההחלטה הגיש שר האוצר משה כחלון והיא מאפשרת בין היתר להקצות מכסה ייחודית של 6,000 עובדים עבור חברות הבנייה הזרות שכבר החלו בבניית פרויקטים בארץ, ולא לכלול אותם במכסה הקיימת. נציין כי שר העבודה והרווחה חיים כץ הצביע נגד הצעת ההחלטה.

ממשרד האוצר נמסר היום: "לאור החשיבות הרבה של האצת פיתוח התשתיות בישראל, לרבות התשתיות התומכות במגורים, החליט שר האוצר להגיש לממשלה הצעת החלטה לפיה ניתן יהיה להעסיק עובדים זרים בתחום התשתיות, ויבוטל האיסור לבחירת ספק במכרזים של הממשלה וגופים ציבוריים נוספים אשר מעסיק עובדים זרים. משכך, היתרים להעסקת עובדים זרים ורישיונות העבודה שיינתנו לעובדים אלה, לא יוגבלו עוד לבנייה למגורים. לגבי עובדים פלסטינים, לבנייה למגורים ותשתיות תומכות מגורים. עוד קובעת החלטת הממשלה הרחבת המכסה לעובדים זרים, כך שתוקם מכסה נפרדת לחברות הבנייה הזרות בהיקף של 6,000 עובדים, והמכסה הכללית הקיימת היום תוקצה לעובדים זרים באמצעות תאגידי כוח-אדם בלבד".

כאמור, במהלך הדיון היום בהצעת ההחלטה, שר העבודה והרווחה הצביע נגד ההחלטה. נזכיר כי ביום ו' האחרון נחשף ב"גלובס" כי שר העבודה והרווחה הגיש התנגדות להצעת ההחלטה. "ההרחבה של עבודת העובדים הזרים לתשתיות נעשתה ללא כל דיון מקדים ובהיעדר תשתית נתונים", כך נכתב בהתנגדות, "מאחר שמדובר בענפים חדשים שמוצע לאפשר להכנסת עובדים זרים, אין ספק שזה יביא לפגיעה קשה בעובדים המקומיים (קיימים או פוטנציאלים) ולכך אנחנו מתנגדים...לכניסתם של עובדים זרים ישנן השלכות שליליות על שוק העבודה ותעסוקת עובדים ישראליים. השלכות שליליות אלו, הקיימות גם בתחום הבניין, עלולות להתעצם נוכח ההרחבה לפרויקטי תשתיות מגוונים כפי שמכלילה ההצעה...נבקש להזכיר כי לאור פניות שונות שהעלו את החשש לפגיעה בתעסוקת ישראלים נוכח הכניסה הצפויה של עובדים זרים מסין לענף הבנייה, הובהר והוצהר כי אין שינוי במדיניות הממשלה וכי העובדים הזרים שיגיעו לישראל הם לצורך בנייה למגורים בלבד ובמקצועות המותרים. אנו סבורים כי ההחלטה הנוכחית משנה מדיניות זו בצורה קיצונית, ואף מגבירה את החשש לזליגה להעסקה במקצועות נוספים בענף הבנייה במקצועות רטובים ולא רטובים".

עוד נכתב בהתנגדות כי הסטת העובדים גם לפרויקטי תשתיות סותרת החלטות ממשלה קודמות ואף עשויה לפגוע במאמצים להגדלת הבנייה למגורים, דבר שיוביל ל"לחץ עתידי על הגדלת מכסת העובדים הזרים לבניין, עקב מצוקה שתיווצר בפרויקטי בנייה למגורים", לשון ההתנגדות, "נעיר כי ככל שתבקשו לדייק ולקבוע בפרויקטי תשתיות מורכבים התומכים ונחוצים לשם קידום בנייה למגורים יש צורך לאפשר העסקת עובדים זרים, ניתן יהיה לבחון זאת במסגרת דיון מקצועי בין המשרדים".

במקביל, גם בקבוצה למאבק בתאונות הבניין התנגדו להצעת ההחלטה ומי שמובילה את הקבוצה, הדס תגרי, שיגרה מכתב בנושא ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. באותו המכתב כתבה תגרי, "כידוע לך היטב, בענף הבנייה בישראל שורר משבר קשה ביותר בנוגע לבטיחות העובדים. שיעור העובדים הנהרגים בענף הבנייה הוא פי כמה וכמה מזה שבמדינות מערביות אחרות, דבר שהוא תוצאה של כשל מדינתי מערכתי באכיפה והתרעה של נורמות בטיחות הולמות. בשל כך, בשנת 2017 נהרגו באתרי הבנייה 35 עובדים ועל פי נתוני השנים הקודמות ניתן להעריך כי לפחות 6,000 נפצעו בתאונות עבודה באתרי הבנייה. נוכח חומרתו של משבר זה נדרשתם אתה ופרקליט המדינה לנושא מספר פעמים במהלך השנים 2016-2017, בהן הצבעתם בפני משרדי האוצר, העבודה והרווחה, ובטחון פנים, אודות חובתם לנקוט בצעדים שונים למיגור ההפקרות הבטיחותית באתרי הבנייה, ובכלל זה להקצאות משאבים לאיוש משרות פיקוח על בטיחות העובדים במשרד העבודה והרווחה ולהקמת יחידת חקירות ייעודית במשטרת ישראל לנושא תאונות העבודה. זאת נוכח ההתנהלות הכושלת בחקירת תאונות קטלניות וקשות שנגרמות ברובן בשל רשלנות, בהגשת כתבי אישום וניהול ההליכים הפליליים.

"הצעדים שנדרשו על ידך, כאמור, לא ננקטו. נוכח כל האמור, החלטת ממשלה להתיר את הבאתם של 6,000 עובדים זרים, בנוסף ל-16,500 עובדים זרים שהבאתם והעסקתם אושרה עד כה, וזאת הפעם לתחום התשתיות, היא בלתי סבירה בעליל. ממשלה אשר מפגינה אוזלת יד בהבטחת חייהם ושלמות גופם של העובדים הקיימים בענף תוך הפרת חובתה החוקתית לעשות כן, בוודאי אינה רשאית לאשר הבאתם והעסקתם של עובדים נוספים לענף, תוך סיכון חייהם ושלמות גופם של העובדים החדשים שהבאתם מתבקשת, ותוך הגדלת הסיכון בו נתונים העובדים הקיימים, שתיגרם נוכח דלדול הצפוי כמובן מאליו במשאבי הפיקוח וההרתעה הזעומים הקיימים, אשר יידרשו נוכח יישום החלטה כזאת להתפרש על פני מספר רב עוד יותר של עובדים ואתרי בנייה...לפיכך אבקשך, כאמור בפתח מכתבי, להורות לממשלה להימנע מקבלת ההחלטה המוצעת בישיבתה הקבוע ליום א' הקרוב, להימנע מכל צעד שיביא להגדלת מספר העובדים בענף הבנייה והתשתיות, ולנקוט בכל הצעדים הנדרשים לשם הבטחת בטיחות העובדים בענף והפחתה דרסטית ומהירה של מספר העובדים הנפגעים באתרי הבנייה והתשתיות".

בהתאחדות בוני הארץ ברכו היום על אישור ההחלטה. מנכ"ל ההתאחדות, עו"ד אליאב בן שמעון, אמר כי: "מדובר בהחלטה חשובה שתסיר חסם חשוב בענף הבנייה. בשל מצוקת כוח-האדם, קצב פיתוח והקמת התשתיות אינו מדביק את קצב שיווק הדירות ובמקרים רבים פרויקטים יזמיים ופרויקטים של מחיר למשתכן שכבר נערכו בהם הגרלות מתעכבים בהמתנה לפיתוח תשתיות מה שגורר עיכוב בהתחלות הבנייה. המצוקה גדלה לאחר אישור הסכמי הגג הכוללים פיתוח תשתיות בהיקפים של מיליארדי שקלים, לצד תוכניות הפיתוח הלאומיות. אנו מקווים שהחלטת הממשלה תיושם בהקדם ותאפשר גיוס וקליטת עובדים זרים לענף התשתיות באופן מיידי".

כאמור, על אף הפנייה ליועמ"ש, ועל אף התנגדות שר העבודה והרווחה, ההצעה אושרה בממשלה.