המלצת הפרקליטות תוביל לבחירות חדשות בוועד עובדי תע"א?

בתע"א מועסקים כ-15 אלף עובדים, והוועד בחברה נחשב לאחד החזקים במשק ■ מתחזקת הערכה כי בחודשים הקרובים יערכו בחירות חדשות לוועד

אהוד נוף / צילום: שלומי יוסף
אהוד נוף / צילום: שלומי יוסף

בעקבות החלטת המשטרה להמליץ לפרקליטות להגיש כתבי אישום נגד המעורבים בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית, מתחזקת הערכה כי בחודשים הקרובים יערכו בחירות חדשות לוועד העובדים בחברה.

בתע"א מועסקים כ-15 אלף עובדים והוועד בחברה נחשב לאחד החזקים במשק. כיום מכהן בתפקיד יו"ר הוועד אהוד נוף, שנחשב למקורבו של היו"ר הקודם, השר חיים כץ, שגם לגביו וגם לגבי בנו, חבר הוועד יאיר כץ, ממליצה המשטרה להגיש כתבי אישום. נוף נעצר בגל המעצרים הגדול שהפך את החקירה מסמויה לגלויה, ובמשך חודשים ארוכים הוא הושעה מתפקידו בחברה. את תגובתו של נוף לא ניתן היה להשיג היום, חרף ניסיונות רבים.

בחודשים הקרובים יגיע נוף לגיל פרישה, ואחת הערכות שרווחו עד כה בחברה היא שהוא יגיש להנהלה בקשה להארכת תקופת העסקתו בה. נוף התלבט במהלך החודשים האחרונים אם להגיש בקשה כזאת, אך על-פי הערכות, הוא יימנע מכך בשל המלצת המשטרה להעמידו לדין. בכל מקרה, גם אם נוף יגיש בקשה כזאת, לפי ההערכות הנהלת התעשייה האווירית, ובראשה יו"ר החברה, הראל לוקר, יתקשו להיעתר לה.

המשמעות היא כי הוועד ייאלץ לגשת לבחירות, אם כי לא ברור אם הם יערכו רק לתפקיד יו"ר הוועד או לבחירת ועד חדש, במיוחד על רקע המלצת המשטרה להגיש כתבי אישום נגד חברי ועד דומיננטיים נוספים, ובהם יאיר כץ כאמור, ואלי כהן.

מאז שלוקר נכנס לתפקיד יו"ר החברה ניכר שהוא משקיע מאמצים נרחבים לשיפור מערכת היחסים העדינה שבין הנהלת החברה לבין ועד העובדים, וזאת על רקע סכסוכי עבודה שהוכרזו בה במהלך השנה האחרונה, אסיפות הסברה ואף איומים מפורשים מצד הוועד על השבתה.

יציאה לבחירות בוועד העובדים תאתגר, שוב, את מרקם היחסים העדין ממילא שבין הוועד לבין הנהלת החברה, בעיקר על רקע השינויים בחברה הכוללים איחוד של פעילויות בחטיבות האזרחיות - מהלך שייתכן שיוביל גם לצמצומים במצבת כוח האדם.