אי שקט באלקוברה: המנכ"ל האמריקאי הודח, המניה צנחה

החברה, ששמה שונה ל-Arcturus לאחר שמיזגה לתוכה פעילות אמריקאית, מפתחת שיטת הולכה חדשנית לתרופות מבוססות RNA

אמיר אפרתי / צילום: שלומי יוסף
אמיר אפרתי / צילום: שלומי יוסף

חברת הביומד הישראלית אלקוברה, אשר הונפקה בנאסד"ק ב-2013, אך לאחר כישלון בפיתוח מוצר להפרעת קשב מיזגה לתוכה אשתקד פעילות אמריקאית חדשה - לא מצליחה למצוא שקט גם בגרסתה הנוכחית.

החברה, ששמה היום הוא Arcturus, הודיעה ביום שישי כי פיטרה את המנכ"ל האמריקאי, רוברט פיין, שהיה המייסד והמנכ"ל של ארקטורוס  כחברה פרטית, והמשיך בתפקיד גם לאחר השלמת המיזוג. במקביל, מארק הרבר, סמנכ"ל פיתוח עסקי, מונה לנשיא זמני של החברה. ההודעה אינה מסתירה כי פיין הודח על-ידי הדירקטוריון, ולא עזב מרצונו. בעקבות ההודעה ירדה מניית החברה ב-18% והיא נסחרת לפי שווי של 62 מיליון דולר. בעת המיזוג עם אלקוברה, היו בקופתה 35 מיליון דולר שהגיעו מצד החברה הישראלית.

ארקטורוס עוסקת בפיתוח תרופות. הסכסוך הנוכחי הוא פנימי של גורמים בחברה האמריקאית שמוזגה עם אלקוברה, אך הוא מעניין מנקודת מבט ישראלית, משום שהחברה עדיין כוללת משקיעים מקומיים. משקיעי אלקוברה קיבלו 40% ממניות החברה הממוזגת לאחר השלמת המיזוג. בעלת המניות הישראלית הגדולה בחברה בעת המיזוג הייתה קרן ברוש האקטיביסטית, אשר החזיקה לאחריו 6.6% בארקטורוס.

אלקוברה תממן את פיתוח המוצר

נכון להיום קרן ברוש כבר אינה בעלת עניין בארקטרוס. נראה כי היא החלה למכור מניות מיד לאחר המיזוג. יצוין כי בחודש שלאחר ההכרזה על המיזוג, בספטמבר 2017, עלתה המניה כ-54%, אולם איבדה כמחצית מערכה מאז שיא מקומי זה ועד היום.

ככל הנראה הירידה הייתה על רקע מכירת מניות על-ידי משקיעים שהגיעו לעסקה מצד אלקוברה, ולא התעניינו בחברה הממוזגת, וביניהם ברוש - שכנראה מימשה חלק מהחזקתה ברווח של 30%-40%.

ארקטורוס מפתחת שיטת הולכה חדשנית לתרופות מבוססות RNA (הרכיב בתא שמתרגם את התוכנית הגנטית לחלבונים פעילים בגוף). שיטת ההולכה נחשבת לאחד האתגרים המובילים בתחום הטיפול באמצעות RNA, שכן רוב התרופות כיום מבוססות על חלבונים, כי עד היום לא הצליחו לפתח תרופות שפועלות כך וגם מגיעות למקום הנכון בגוף.

ארקטורוס חתמה על שיתופי פעולה רבים לפיתוח תרופות עבור חברות תרופות מובילות, ואלו מממנים את המו"פ הקיים שלה. היא מקווה לקבל תשלומי אבני דרך ותמלוגים מחלק מן ההסכמים הללו כבר בשנים הקרובות. לאחרונה החליטה ארקטורוס לשנות מעט את האסטרטגיה שלה ולפתח גם מוצר עצמאי עד שלבים מאוחרים יותר, ולשם כך היא זקוקה למימון, שצפוי כעת להגיע מקופת אלקוברה ומשוק ההון.

אלקוברה, שנמחקה למעשה בעת המיזוג עם ארטרוקס, הוקמה על-ידי ד"ר דליה מגידו ואודי גלבוע ונוהלה על-ידי ד"ר ירון דניאלי (היום מנכ"ל יישום). אלקוברה הונפקה בנאסד"ק ב-2013 לפי שווי של 82 מיליון דולר, ובשיאה נסחרה לפי שווי של כ-230 מיליון דולר. מוצר הדגל של החברה, שהוא נגזרת של ויטמין B6, פותח תחילה לשם שמירה על יכולות קוגניטיביות בעת שכרות מאלכוהול, אולם הורחב לבדיקה בתחומים נוספים של שיפור יכולות קוגניטיביות. החברה השיגה תוצאות יפות במוצר זה בניסוי בבני אדם, בתחום של טיפול בהפרעות קשב. אולם התוצאות לא שוחזרו בשני ניסויים קליניים גדולים נוספים, והוחלט לוותר עליו.

לאחר שהשווי שלה ירד מתחת לרמת המזומן בקופה, החלה לפעול בה קרן ברוש כמשקיעה אקטיביסטית באמצע 2017. הקרן טענה כי המשכורות וההוצאות בחברה גבוהות מדי וכי אין טעם בפיתוח מוצרים נוספים בתחום הפרעות הקשב. גישה זו והמיזוג אמנם הובילו לעלייה זמנית במניה, ואפשרו יציאה של חלק מבעלי המניות הישראלים של אלקוברה. אולם כאמור, העליות הללו לא החזיקו זמן רב.