החברה להגנת הטבע משכה עתירה נגד פרויקט הרוח של אנלייט

מדובר במיזם להקמת טורבינות רוח "בראשית" - פרויקט הרוח הגדול ביותר בישראל

טורבינות רוח / צילום: שאטרסטוק
טורבינות רוח / צילום: שאטרסטוק

בג"ץ דחה היום (ב') את עתירת החברה להגנת הטבע כנגד המיזם להקמת טורבינות רוח "בראשית" של חברת אנלייט. מדובר בפרויקט הרוח הגדול ביותר בישראל בעל הספק מותקן של 126 מגוואט המספיקים לכ-60 אלף משקי-בית.

בדיון שהתקיים היום, נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה כי "יש כאן טענות של טעם לכאורה מצד החברה להגנת טבע", אך יש למצות קודם כל את ההליך התכנוני, ורק לאחר מכן, אם החברה תרצה, לשוב לבית המשפט. החברה להגנת הטבע קיבלה את המלצת השופטת ומשכה את העתירה.

המיזם, המשותף ליישובים יונתן, רמת מגשימים, אלוני הבשן, כנף, נטור, אבני איתן ומבוא חמה ברמת הגולן, יצא לדרך עוד ב-2010, אבל רק ביוני 2017, לאחר שנים של בדיקות היתכנות וסקרי סביבה, קיבל "אור ירוק" מהוועדה הארצית לתכנון ולבנייה, שהעבירה את התוכנית להערות הציבור. זמן קצר לאחר מכן הגישה החברה להגנת הטבע את עתירתה לבג"ץ, בטענה כי הפרויקט יגרום, בין היתר, לפגיעה בבעלי הכנף.

התעריף לפיו תמכור החברה את החשמל לרשת נאמד נכון להיום בכ-35 אגורות ועשוי להשתנות מעט בעת החיבור. מדובר בתעריף זול משמעותית מתעריף החשמל לצרכנים ביתיים, העומד נכון להיום על כ-60 אגורות.

יזמי הפרויקט משערים כי אם השלב התכנוני יסתיים ב-2019, והפרויקט יחובר לרשת כבר בסוף 2020. בכך עשוי הפרויקט לתרום לעמידת הממשלה ביעדיה בנוגע לאנרגיות מתחדשות - 10% מסך החשמל במשק בשנת 2020.

במסגרת ההליכים המשפטיים הציגה אנלייט פתרונות טכנולוגיים שמותקנים כיום בעולם, אשר אמורים למזער את הפגיעה בבעלי הכנף. הפתרון אותו הציגה אנלייט מבוסס על טכנולוגיית "משטר הפעלה", אשר תמנע פגיעה בנשרים, רחמים ובעלי כנף נוספים. זאת, באמצעות ניטור, גילוי וזיהוי המשלב מכ"ם ייעודי וצפרים מומחים, ויכולת עצירה מוחלטת של סיבוב הלהבים בתוך שניות למניעת פגיעה.

מחברת אנלייט אנרגיה מתחדשת נמסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט לדחיית העתירה של חל"ט בנושא מיזם רוח בראשית. זהו ניצחון גדול לכל מי שתומך באנרגיה ירוקה ונקייה תוך שמירה על הסביבה ועקרונות הקיימות. דחיית העתירה היא המשך להחלטת הועדה לתשתיות לאומית לאשר הפרויקט להפקדה, והחלטת הוועדה המחוזית צפון לתמוך בפרויקט. שתי ההחלטות התקבלו ברוב מכריע.

"מיזם רוח 'בראשי'ת הוא בשורה אדירה להפחתת זיהום האוויר בארץ ולהשתתת ייצור חשמל על מקורות טבעיים ומתחדשים גם במדינת ישראל, כפי שמתבצע בכל העולם. התוכנית כוללת מערכת מוכחת שתבטיח, בצד התועלות הסביבתיות הכבירות שלה, גם הגנה מלאה על העופות הדורסים והנודדים ברמת הגולן, כיאה לתכנית סביבתית מתקדמת".

מהחברה להגנת הטבע נמסר כי "החברה תמשיך לפעול לשמירה והגנה על הנשרים ברמת הגולן".